نوسازیِ صنعت مادر آذربایجان در گیر و دارِ بروکراسی اداری
نوسازیِ صنعت مادر آذربایجان در گیر و دارِ بروکراسی اداری
مدیرعامل شرکت ریخته‌گری گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز گفت: با وجود پیگیری‌های مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم تبریز در مجلس تاکنون هیچ یک از مصوبات بازدید رئیس جمهور از گروه ماشین‌سازی عملیاتی نشده و در بروکراسی اداری معطل مانده است.

به گزارش خبرنگار شمس، علی سررشته در حاشیه بازدید میدانی خبرنگاران از کارگاه های این شرکت، گفت: شرکت ریخته گری از سال ۱۳۸۴ از گروه ماشین سازی تبریز تفکیک و با تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ این شرکت با هدف توسعه ماشین آلات و تجهیزات و گسترش صنعت ریخته گری به بخش خصوصی واگذار شد.

وی افزود: در زمان خصوصی سازی متاسفانه هیچ گونه توسعه، بازسازی و نوسازی در این شرکت صورت نگرفت و ماشین آلات شرکت به شدت فرسوده شد.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز ادامه داد: دکتر رییسی در زمان ریاست قوه قضاییه در بازدید از شرکت ماشین سازی دستور خلع ید این واحد تولیدی از بخش خصوصی را صادر کردند و شرکت به بخش دولتی بازگردانده شد.

وی اعلام کرد: در چهارماهه نخست امسال و با همت کارگران با وجود شرایط نامناسب تجهیزات و ماشین آلات میزان تولیدات شرکت ۵۸ درصد افزایش یافته است.

سررشته با اشاره به اینکه رییس جمهور در سفر دوم رییس جمهوری به استان و بازدید از گروه ماشین سازی دستور خارج شدن شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری به بخش خصوصی را صادر کردند تحقق این وعده را خواستار شد.

وی افزود: همچنین در این سفر مصوب شد از محل تبصره ۱۴ نیز تسهیلاتی برای تسویه بدهی های شرکت و ۲ هزار میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی شرکت تخصیص یابد.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز اظهار کرد: با وجود پیگیری های مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تا کنون هیچ یک از مصوبات سفر عملیاتی نشده و در بروکراسی اداری معطل مانده است.

وی تاکید کرد: در صورت تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی فاز اول این شرکت می توان با درآمد حاصل از فعالیت فاز اول، طرح نوسازی و بازسازی فاز های دوم و سوم بدون تامین اعتبار را اجرایی کرد.

سررشته یادآور شد: این شرکت در شرایط فعلی با وجود فرسودگی دستگاه ها ۸۳۳ مشتری بالقوه داخلی و خارجی دارد که با توجه به بحران فولاد و چدن در اروپا در صورت بازسازی و نوسازی خواهیم توانست میزان صادرات را افزایش دهیم و بازار اروپا را در دست بگیریم.

وی گفت: در حال حاضر تولید سالانه شرکت هشت هزار تن می باشد که در صورت اجرای طرح توسعه تولیدات شرکت به سالانه ۳۵ هزارتن افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز با بیان اینکه میزان درآمد و هزینه شرکت سربه سراست و ارزش ریالی تولیدات این شرکت سالیانه ۳۰۰ میلیارد تومان است، افزود: بدهی های شرکت از زمانی که به بخش خصوصی واگذار شد به شدت افزایش یافت و هم اکنون بدهی انباشت شرکت در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ادامه فعالیت شرکت منوط به این است که قطعات با ارزش افزوده تولید شود، گفت: اگر با این وضعیت ادامه دهیم به دلیل اینکه شرکت نخواهد توانست بدهی های خود را پرداخت کند متوقف و تعطیل خواهد شد.

گفتنی است؛ شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های ریخته گری در کشور محسوب می‌شود؛ از نقاط قوت این شرکت در زمینه فعالیت‌های تولیدی می‌توان به قابلیت‌های انعطاف پذیری در تنوع تولید، قیمت تمام شده مناسب ، وجود خطوط تمام اتوماتیک دیزاماتیک، نزدیکی کارخانه به عرصه مصرف خریداران و صنایع بزرگ، قرار داشتن در یک قطب صنعتی و امکان بهره مندی از نیروهای متخصص و دانشگاهی، وجود مهارت‌ها و تجربیات فنی و مهندسی و عملی ناشی از عملکرد و سابقه نزدیک به نیم قرن کارخانه و وجود امکانات گسترده زیر بنایی و سخت افزاری مناسب جهت توسعه شرکت اشاره کرد.

در شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز برای تولید بیش از ۲۴۰ قطعه سبک و سنگین در کارگاه‌های مختلف حدود ۳۵۰ نفر همکاری دارند.

انتهای پیام /