نمایشگاه عکس فیرورق در تبریز
نمایشگاه عکس فیرورق در تبریز
به مناسبت سالروز حادثه دلخراش زلزله شهرستان خوی نمایشگاه عکس فیرورق از طرف گروه عکاسان یاد درتبریز برگزار می شود.
به گزارش شمس، این نمایشگاه از طرف گروه عکاسان یاد بمناسبت سالروز حادثه دلخراش زلزله شهرستان خوی و با محوریت تجربه عکاسانه زندگی در کنار هموطنان و امداد رسانی مناطق زلزله شده شهرستان خوی از ۱۰ تا ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ در گالری استاد نخجوانی برگزار می شود دراین نمایشگاه تعداد سی و یک اثر از سیزده عکاس شرکت کننده در ابعاد ۱۰۰×۷۰ بصورت رنگی و سیاه و سفید در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است آئین افتتاحیه این نمایشگاه روز سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.
اسامی عکاسان تبریزی صاحب اثر در این نمایشگاه عبارتنداز: هادی فائزی، یوسف اکبری پابندی، محمد علیپور شهیر، فرهاد زرگریان اهری، مجتبی رضایی، مهران نظر زاده، پوریا مسعود، علی آقائیان، پینار رحیمی، مرتضی فرضی، مهسا دشتی، زهرا علمی، سمیه گل محمدی گالری استاد نخجوانی واقع در تبریز، اول سربالایی ولیعصر، مجتمع فرهنگی سینمایی ۲۲ بهمن واقع شده است.
در نخستین تابلو این نمایشگاه چنین نوشته شده است: برای فیرورق خبر بسیار ناگوار و سنگین بود؛ مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرد: امروز شنبه (۸ بهمن ۱۴۰۱) زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شهرستان خوی استان آذربایجانغربی را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۷ کیلومتری زمین به وقوع پیوست و در ارومیه و چند شهرستان دیگر هم احساس شد. مرکز این زلزله شهر فیرورق از توابع شهرستان خوی می باشد.
فعلا اطلاعاتی در مورد خسارت جانی و مالی ناشی از آن اطلاعاتی اعلام نشده است. به دنبال خبر تایید کثرت آسیب و تخریب خانه های مسکونی در منطقه زلزله، کمک های انسان دوستانه از طرف آحاد مختلف مردم، گروه های جهادی و نهادهای امداد رسان به سوی شهرستان خوی روانه گردید؛ و طی چند روز اول مردم آسیب دیده اسکان موقت گرفته و به زندگی خود تداوم بخشیدند.
بعد از ۹ روز از زلزله شهرستان خوی در ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۱۷ زمین‌لرزه‌ای سهمگین و فاجعه‌آمیز به بزرگی ۸/۷ ریشتر مرکز و جنوب ترکیه و شمال و غرب سوریه را به مدت ۷۵ ثانیه لرزاند و خسارت‌های گسترده‌ای به جای گذاشت. در این زلزله، مجموعا” از دو کشور بیش از ۵۹٬۰۰۰ نفر کشته و ۱۲۱٬۷۰۴ نفر زخمی شدند. سطح و وسعت زلزله ترکیه حقیقتا از حیث تلفات جانی و تخریب خانه های مسکونی بسیار زیاد بود به حدی که نگاه رسانه های دنیا به سمت حادثه ترکیه معطوف شد و طبیعی بود که موضوع حادثه زلزله شهرستان خوی در فضای رسانه کم رنگ تر خواهد شد.
در این راستا گروه عکاسان یاد با همکاری سازمان بسیج رسانه استان آذربایجانشرقی در ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ سفر گروهی را متشکل از پانزده نفر از عکاسان خبری و خبرنگاران تبریزی به مقصد مناطق زلزله شده شهرستان خوی را با هدف ثبت و انعکاس حادثه زلزله، اقدامات امدادی انجام شده، وضعیت اسکان موقت، تامین غذا مردم برگزار نمود و تصاویر ثبت شده این گروه اعزامی در شبکه های مختلف خبری و رسانه ای منعکس گردید و فضای کم رنگ رسانه ای حادثه زلزله خوی با عناصر بصری و تصویری تا حدودی تغذیه گردید.
بعد از برگزاری سفر مذکور جلسه نقد و بررسی و ارزیابی آثار برگزار گردید و عکس های نهایی برای برپایی نمایشگاه انتخاب گردیدند؛ در آستانه سالروز این حادثه، گروه عکاسان یاد با همکاری جمعیت هلال احمر استان آذربایجانشرقی نمایشگاه آثار عکاسان اعزامی را با عنوان نمایشگاه عکس فیرورق جهت انعکاس تجربه عکاسانه زندگی در کنار هموطنان و امداد رسانی مناطق زلزله شده شهرستان خوی را برگزار می کند.
تصاویری که هم اکنون در قالب نمایشگاه عکس فیرورق در معرض دید علاقمندان قرار دارد حاصل تلاش و زحمت گروهی از هنرمندان عکاس می باشد که با تعهد و جدان آگاه خود همواره آنچه را که در میدان حادثه دیده اند بدون تعصب به نظاره همگان گذاشته اند تصاویری که با وجود اینکه طمع تلخ زلزله را با خود دارد اما همواره امید، همکاری، تعاون را در بین این ماجرا با مخاطب به اشتراک می گذارد.