مشکل آب تبریز تا پایان مرداد حل می‌شود/ ساخت شهرک جوانان برعهده دولت است
مشکل آب تبریز تا پایان مرداد حل می‌شود/ ساخت شهرک جوانان برعهده دولت است
جلسه امروز شورای شهر تبریز با گزارش مدیرعامل آبفای آذربایجان‌شرقی، گزارش شهردار در خصوص قرارگاه مسکن و بررسی دیگر دستور جلسات به پایان رسید.

به گزارش شمس، جلسه امروز شورای شعر تبریز با رونمایی از اولین کتاب انتشارات مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی کلانشهر تبریز با عنوان “حاشیه‌نشین‌های تبریز، روایتی مردم شناختی از یک محله” آغاز شد.

در ادامه یونس فاتح، فرماندار تبریز با حضور در صحن علی شورا اظهار داشت: تجربیات برخی اعضای شورا برای محرومیت‌زدایی و حاشیه‌نشینی استفاده شود، چون تجربه موفق قرارگاه محرومیت‌زدایی را داشتیم که مردم راضی بودند.

وی ادامه داد: مشکل شهر ما مشکل آب است و از ده سال گذشته این مشکل پیشبینی می‌شد اما چون تصمیمات متناسب با این مشکل گرفته نشده است، امروز به این بحران برخورده‌ایم.

فرماندار تبریز با بیان اینکه بخشی از آب خام صرف آبیاری چمن‌ها می‌شود، گفت: چمن متناسب با آب‌وهوای مرطوب است در حالیکه شهرهای ما دچار کم آبی است و تقاضا دارم که تصمیمات مناسب برای نحوه و زمان آبیاری چمن‌ها گرفته شود.

در ادامه شهرام دبیری با بیان اینکه در بحث بحران آب مردم اطلاع رسانی و برنامه‌ریزی نیاز دارند، گفت: هر کمکی که شهرداری یا شورا می‌تواند انجام دهد را عنوان کنید تا ما هم به حل این مساله کمک کنیم.

در ادامه محمد خانی مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با عذرخواهی از وضعیت تامین آب شرب تبریز ابراز داشت: البته شرمنده مردم نشدیم و تهدید را به فرصت تبدیل کردم، امروز ۱۵۰ هزار نفربه سد زرینه رود و ۱۵۰ نفر هزار نفر به چاه‌های سعید آباد وصل شدند. سد نهند تبریز برای اولین بار در ۲۷ سال گذشته خشک شد.

وی ادامه داد: آذربایجان‌شرقی بدترین وضعیت را از نظر خشکسالی در کشور دارد، خشکسالی هم به دلیل بارش کم و بارش توده‌ای است که باعث می‌شود یک سد سرریز کند و یک سد اصلا پر نشود.

مدیرعامل آب‌وفاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در اسفند و فروردین مشخص شد که پوشش برفی سدها کفاف نخواهد داد، گفت: پس از اینکه این موضوع مشخص شد ما جلسات بحران را برگزار کردیم اما امکان نداشت که تابستان گذشته این مساله را پیشبینی کرد.

وی ادامه داد: اگر اقداماتی که امسال انجام نداده‌ بودیم امسال از ابتدای اردیبهشت سد نهند کاملا خشک می‌شد اما با کاهش برداشت از سد نهند زمان استفاده از آن را تغییر دادیم. مردم نگران نباشند تامین آب اتفاق افتاده اما چون موازنه آب به هم خورده است در یک محله ترکیدگی لوله به دلیل فشار آب رخ داده و در محله دیگر کمبود آب وجود دارد.

مشکل آب تبریز تا پایان مرداد حل می‌شود

خانی با بیان اینکه اتفاقات پی در پی در شبکه آب که مربوط به سی سال گذشته بود، باعث شد مشکلات تلنبار شود عنوان کرد: با حفر ۱۰ حلقه چاه در مارالان و ۱۶ حلقه چاه در هربی بخش زیادی از مشکلات را حل کرد.

وی با بیان اینکه آبرسانی به طبقات بالاتر از پنج به شبکه آب فشار وارد می‌کند، گفت: بهتر است که مردم برای طبقات بالاتر از پمپ اختصاصی استفاده کنند تا در مواقع بحرانی مشکلات بیشتر نشود.

یعقوب هوشیار، شهردارتبریز هم در خصوص وضعیت برداشت آب گفت: چون بیشترین برداشت آب امروز از چاه‌های تبریز است این مساله می‌تواند در سالهای آتی باعث فرونشست شود، موضوعی که امروز تهران به آن مبتلا است.

روح الله دهقان‌نژاد هم درباره این گزارش ابراز داشت: اگر بخش روابط عمومی شما کارهای کارگران را که در چند متر زیر زمین و در وضعیت نامطلوب در حال تلاش بودند را منتشر می‌کردند مردم هم وضعیت را درک می‌کردند و حداقل تلاش‌ها را می‌دیدند که این نقد به روابط عمومی شما وارد است.

وی با بیان اینکه مدیران ما نباید رفتارهای هیجانی داشته باشند، توضیح داد: اینکه آقای استاندار در میان مردم حاضر شوند موضوع خوبی بود اما اینکه در اوج بحران اولتیماتوم ۲۴ ساعته داده شود خستگی را به تن کارکنان آب وفاضلاب گذاشت و در ضمن بعد از ۲۴ ساعت چون مشکل حل نشد رسانه‌ها منتقد بودند.

دستور جلسه بعدی گزارش کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و شهردار تبریز در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های اجرایی احداث واحدهای ساختمانی قرارگاه مسکن و شهرک جوانان بود که فریدون بابایی‌اقدم در این خصوص اظهار داشت: خواست ما تنها ساماندهی بافت ناکارآمد بود و این نبود که شهرداری وظیفه دولت را انجام دهد.

وی ادامه داد: یک سری گزارش‌هایی در مورد خاک شهرک جوانان وجود دارد که مناسب نبوده و ساخت واحدها نیاز به شمع‌گذاری دارد.

هوشیار شهردار هم در این خصوص گفت: اساسا در رابطه با بحث مسکن، رویکرد ما تامین مسکن ارزان و تسهیل‌گری است زیرا در اندیشه امروز توجیهی برای ساخت و ساز وجود ندارد اما به آن سمت رفتیم تا تسهیل گری کنیم. هدف ما تسهیل گری است که این مناطق نسبتا کم‌برخوردار از مسکن برخوردار شوند.

در مورد شهرک جوانان وظیفه‌ای نداریم

وی ادامه داد: در مورد شهرک جوانان وظیفه‌ای نداریم و نمی‌خواهیم با ساخت ۱۵۰۹ واحد، دولت تنبل‌ شود؛ دولت باید وظیفه خود را انجام دهد. اگر دولت قول دهد که هفت هزار واحد را به ما تحویل دهد و ما ارزش‌ افزوده ایجاد کنیم، آن زمان آماده فعالیت هستیم.

شهردار تبریز با اشاره به عدم همراهی راه و شهرسازی استان ابراز داشت: امروز شورا نتوانسته بعد دو ماه راه و شهرسازی را به صحن بیاورد. راه و شهرسازی حتی حاضر نیست بعد از آزادسازی ۴۸ هکتاری اراضی آن را به ما تحویل دهد.

محمد عزتی هم با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ با دستور جهش تولید مسکن و قانون تولید مسکن، شهرداری‌ها نیز تصمیم گرفتند در این حوزه کمک کرده و امکانات خود را به میدان بیاورند، گفت: اقداماتی سال گذشته در خصوص مانع‌ زدایی و اخذ مجوزات لازم در این حوزه انجام شد، نمونه عینی آن تهاتر عوارض ۵ هزار واحد در شهرک اندیشه است که برای ۲ هزار واحد پیش پروانه صادر کردیم و برای سه هزار واحد نیز در دست اقدام است.

وی ادامه داد: ۳۰۰ واحد تجاری و خدماتی را تبدیل به مسکونی کردیم، ۷۴۶ واحد در شهرک صیاد شیرازی توسط خیرین مسکن‌ساز در دست احداث است و ۱۷۵۰ واحد با بنیاد شهید در دست اجرا داریم. سرجمع ۸۷۳۶ واحد مسکونی در قالب استفاده از پتانسیل‌های انبوه سازان، بخشی خصوصی و.. هدایت می‌شود.

دستور جلسه بعدی بررسی نامه شهردار تبریز مبنی بر انتخاب دو نفر از اعضای شورا به عنوان نماینده تام الاختیار شورا جهت شرکت در پیش نشست همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز در شهر استانبول بود که با رای اعضا سیدکاظم زعفرانچیلر و یاسین بجانی به عنوان نماینده شورا انتخاب شدند.

شهرداری به کمک تور ایران-آذربایجان می‌رود

در ادامه دوفوریت کمک شهرداری تبریز به برگزاری تور دوچرخه سواری ایران-آذربایجان مطرح شد که اعضای شورا با پرداخت نقدی نیمی از مبلغ و نیمی دیگر تحت کمک به برگزاری این تور موافقت کردند.

انتهای پیام /