مجلس در راس امور است نه نمایندگان مجلس!/ نمایندگان از دخالت در انتصابات اجتناب کنند
مجلس در راس امور است نه نمایندگان مجلس!/ نمایندگان از دخالت در انتصابات اجتناب کنند
این روزها برخی نمایندگان، کم توجه به هشدار و توصیه رهبر انقلاب در پرهیز در عزل و نصب‌ها مسیر دیگری را می‌روند. در موضوع انتخاب برخی مدیران کل آذربایجان‌شرقی، فرمانداران، مدیران صنعتی حتی در شهرهای کوچک این موضوع پررنگ‌تر شده، معظم له به تجربه این را می‌دانستند که در فرمایشات خود همواره مجلس را از دخالت در انتصابات برحذر داشتند.

به گزارش شمس، وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قانون اساسی تبیین کرده است به‌ طوری که می‌توان وظیفه نمایندگان را در دو بخش خلاصه کرد؛ ١- وضع قوانین جدید و اصلاح قوانین گذشته ٢- نظارت بر حسن اجرای قوانین.

وضع قانون جدید یا اصلاح قانون قدیم، از طریق طرح نمایندگان مجلس یا لایحه دولت میسر است و نظارت بر حسن اجرای قوانین نیز از طریق تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و نیز حضور در هیات‌ها و شوراهای مختلف به عنوان ناظر (بدون حق رای) ممکن و میسر گردیده است.

اما در عالم واقع برخی از نمایندگان مجلس در ایفای این وظایف اصلی، نقش بسیار کمرنگی دارند و بعضا نسبت به این وظایف قانونی خود بیگانه‌اند. تعدادی از نمایندگان با این ذهنیت وارد فضای مجلس می‌شوند که آنها در راس امور هستند و هر کاری باید با اذن و اجازه یا دستور آنان انجام گیرد، در حالی که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (دامت‌برکاته) فرموده‌اند که مجلس در راس امور است.

مجلس به عنوان قوه‌ای که منبعث از آرای مردم است در راس امور معرفی شده است نه اجزای تشکیل‌دهنده آن. این احساس در راس امور بودن باعث می‌شود که برخی نمایندگان مجلس وارد امور اجرایی حوزه انتخابیه خود شوند و وقت و انرژی خود را صرف دخالت در امور اجرایی کنند که خلاف نص صریح قانون اساسی است.

این بخش از نمایندگان بیشتر وقت خود را صرف عزل و نصب مدیران شهرستانی و بعضا استانی می‌کنند تا بعدا از طریق آنان مقاصد خود را دنبال کنند که قصد و نیت غالب این نمایندگان، زمینه‌سازی برای انتخاب مجدد آنها برای دوره آتی مجلس است.

هشدار امام خامنه ای به نمایندگان مجلس

ورود نمایندگان مجلس به کار اجرایی خطر دارد. این هشدار رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نمایندگان مجلس است. حالا، اما گاه زمزمه، گاه توئیت و گاه حرف‌های جلسات پشت پرده شنیده می‌شود که حکایت از دخالت و اعمال فشار‌های غیرمستقیم برخی نمایندگان به دولت برای عزل و نصب‌ها در دولت سیزدهم دارد و همین امیر باعث شده برخی مواقع مسئولیت‌های حساس سیاسی، اقتصادی و صنعتی در استان آذربایجان شرقی به دلیل دخالت  برخی نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی تا به امروز بی‌تکلیف و سردرگم مانده است.

رهبر معظم انقلاب، در دیدار تصویری خردادماه سال گذشته ۱۴۰۰ به نمایندگان مجلس گفتند که «یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم، امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.»

مقام معظم رهبری در دیدار  چهارم خرداد امسال با نمایندگان مجلس نیز با اشاره به توصیه سابق خود به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کردند: رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، در حالی‌که این توصیه به مصلحت خود شما است چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسئولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود.

ایشان در این زمینه افزودند: یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند، البته همواره به دولتی‌ها نیز توصیه کرده‌ایم از مشورت و نظرات نمایندگان استفاده کنند.

برخی نمایندگان، اما کم توجه به هشدار و توصیه رهبر، مسیر دیگری را می‌پیمایند. در موضوع انتخاب برخی مدیران کل استان آذربایجان‌شرقی، فرمانداران، مدیران صنعتی حتی در شهرهای کوچک در حد تعیین رئیس یک اداره و مدیر مدرسه این موضوع پررنگ‌تر است و رهبری هم به تجربه، این را می‌دانستند که در فرمایشات خودشان تاکیدا نمایندگان مجلس را از دخالت از انتصابات پرهیز دادند.

دولت جدید بر سر کار آمده و یکی از آسیب‌هایی که مانند گذشته گریبان دولت و نمایندگان را گرفته است، سفارش یا بهتر بگوییم دخالت نمایندگان در امور جاری است که این روز‌ها با تومار‌های پیدا و پنهان نمایندگان به وزرا  نمود عینی به خود گرفته است.

اکنون که ابراهیم رئیسی نزدیک یک سال است دولت سیزدهم را تشکیل داده است اما بازار سفارشات نمایندگان در استان‌ آذربایجان شرقی به ویژه در شهرستان‌ها همچنان داغ  است و بعضاً تقاضا‌ها از وزارتخانه‌های برای تعیین فلان مدیرکل با رنگ و بوی کمک به دولت عنوان می‌شود. اما کیست که نداند این پیشنهادات بیشتر از آنکه رنگ و بوی مشورت و کمک داشته باشد، با اهداف دیگری عنوان می‌شود.

دخالت‌های برخی نمایندگان مجلس در امور اجرایی و عزل و نصب‌های آذربایجان‌شرقی / «دخالت در اجرا» در بررسی صلاحیت نمایندگان لحاظ خواهد شد

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در استان آذربایجان‌شرقی، گفت: گزارش‌هایی از دخالت‌های برخی نمایندگان مجلس در امور اجرایی استان و عزل و نصب‌ها در ماه‌های اخیر وصول شده است.

صمد عزیزی با اشاره به وصول گزارش‌هایی از دخالت‌های برخی نمایندگان مجلس در امور اجرایی استان و عزل و نصب‌ها در ماه‌های اخیر اظهار کرد: این موارد به صورت مستند در پرونده نمایندگان مزبور درج شده و چنین اقداماتی در بررسی صلاحیت‌ها موثر خواهد بود.
وی افزود: دخالت در امور اجرایی بر خلاف اصل استقلال قوا است. با توجه به سوگند نمایندگان برای صیانت و حفاظت از قانون اساسی و نیز التزام عملی به قانون اساسی و التزام عملی به ولایت فقیه که جزو شرایط داوطلبان است، این قبیل اقدامات در بررسی صلاحیت‌ها تاثیرگذار می‌باشد.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان‌ شرقی همچنین گفت: این قبیل دخالت‌ها موجب ایجاد بدبینی در مردم نسبت به نمایندگان دخالت‌کننده شده و اقشار مختلف مردم از دفتر نظارت استان و شورای محترم نگهبان درخواست دارند که نسبت به این موضوع به صورت جدی ورود کرده و اقدامات قانونی را انجام دهند.

تداوم مدیریت رئیس ستاد روحانی در صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور!

صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور در حالی که دو ماه از سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین می‌گذرد، همچنان در سکوتی که ناشی از چیرگی روزمرگی برآن است به سر می‌برد.

 منطقه‌ای که به اذعان مدیرانش نزدیک به ۳۰۰ واحد تولیدی را در خود جای داده است و به‌دلیل شرایط خاص حاکم بر کشورهای منطقه و ترتیبات منطقه‌ای به‌ویژه تغییرات ناگهانی در فعالیت کریدورهای بین‌المللی ترانزیتی و بازارهای جدید گشوده شده در کشور روسیه باید بتواند در تمام سطوح نقش‌آفرینی کند، به‌دلیل استقرار تیم دولت قبل و تلاش برای حفظ وضع موجود تا استقرار هیأت مدیره جدید، در خلسه کامل بسر می‌برد.

محسن نریمان، رئیس ستاد روحانی در استان مازندران به همراه تیمی از اصلاح طلبان استان آذربایجان.شرقی، همچنان بر اریکه مدیریت منطقه آزاد ارس تکیه زده و با حضور گاه بی‌گاه خود در منطقه ارس اخبار گزینه‌های احتمالی مدیریت این منطقه حساس را رصد می‌کند.

۱۰ماه گذشته مملو از اخبار ضد و نقیض انتصاب افراد مختلف به مدیریت عاملی این منطقه دارد و ظاهرا در رقابت نمایندگان مجلس، گروه‌های سیاسی منتسب به دولت و تیم مستقر در دبیرخانه شورای عالی برنده اصلی مدیران فعلی سازمان منطقه آزاد هستند!

رسانه‌های مختلف در این مدت از نقش‌آفرینی چند نماینده مجلس در جریان انتصاب مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره منطقه آزاد ارس خبر داده‌اند و از اینکه این رفتار بر خلاف منویات مقام معظم رهبری و دور از شان نمایندگی مجلس شورای اسلامی است، انتقاد کرده‌اند.

اعضای هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد ارس به مدت سه سال و توسط هیأت وزیران عضو شورای عالی مناطق آزاد انتخاب می‌شوند و از آذرماه سال گذشته عملا هیأت مدیره منطقه آزاد ارس فاقد حکم هستند و مطابق قانون تجارت تا زمان معرفی هیأت مدیره جدید باید به امور سازمان رسیدگی کنند.

با این همه منطقه ای که انتظار تحول در اقتصاد استان و شمال‌غرب و ایفای نقش بین المللی می‌رود، به‌جای پرداختن به مسائل کلان مدیریتی و بین‌المللی، درگیر حاشیه‌های داخلی درون منطقه‌ای و درون استانی است.

آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی از این وضعیت به “گره” یاد می‌کند.

وی در خطبه‌های نماز جمعه تبریز اظهار امیدواری کرد که گرهی که در آموزش و پرورش استان باز شد در منطقه آزاد ارس نیز به زودی باز شود و تاز زمان سفر رئیس جمهوری به استان آذربایجان‌شرقی بلکه گره انتخاب مدیرعامل منطقه آزاد ارس باز شود.

وی یادآور شد: از وزیر اقتصادی و دبیر مناطق آزاد می‌خواهم که در انتخاب مدیر منطقه آزاد ارس با دقت تسریع کنند تا قبل از سفر ریاست جمهوری به استان انجام شود.

با این حال همچنان محافل خبری، دخالت نمایندگان را در تأخیر انتخاب مدیرعامل منطقه آزاد ارس و بلاتکلیفی آن موثر و تعیین‌کننده می‌دانند.

تداوم شرایط فعلی حاکم بر این منطقه حساس مرزی قطعا به زیان جریان تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری در این منطقه بوده و کار را برای مدیرعامل آتی این منطقه بسیار سخت خواهد کرد.

نمایندگان مجلس از دخالت در انتصابات اجتناب کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذر بایجان شرقی و امام جمعه تبریز با تاکید بر عدم دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتصابات و مسائل اجرایی گفت: وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی برای  اجرایی کردن فرامین رهبر معظم انقلاب پیشقدم باشند تا زمینه تخلفات در برخی اداره‌ها ایجاد نشود.

سیدمحمدعلی آل‌هاشم با بیان اینکه نمایندگان در تصمیم سازی به مسئولان کمک کنند، گفت: اگر فردی از سوی نمایندگان مجلس بر یک مسئولیت منصوب شده و عملکرد خوبی نداشته باشد، نمایندگان مجلس نمی‌توانند بر آن مسئول نظارتی داشته باشند؛ البته وزرا نیز باید با نمایندگان مشورت‌های لازم را انجام داده و بعد از مشورت تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند.

نمایندگان در سطح کلان نظر مشورتی دهند

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز معتقد است انتصابات وظیفه دولت است و نمایندگان در این رابطه نباید دخالت داشته باشند و در آنجایی که دولت بخواهد نظر مشورتی بدهد که نمونه آن انتخاب استاندار بود، به دولت مشورت بدهند.

وی افزود: نمایندگان مجلس می‌توانند بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند و مسائل حوزه انتخابیه خود را پیگیری کنند و اینکه حتماً اصرار کنند فلانی باید فرماندار یا مدیرکل شود، نظر من این است که نماینده نباید در این موارد دخالت کند.

وی افزود: نمایندگان در حوزه‌های اجرایی دخالت نکنند. نمایندگان مجلس تنها باید از باب وظایف نظارتی خود به مسائل اجرایی ورود داشته باشند. نمایندگان باید در سطح کلان نظر مشورتی بدهند و دخالت در انتصاب یک مدیر استانی و شهرستانی درشان نماینده مجلس شورای اسلامی نیست.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: نظر رهبر معظم انقلاب هم این است که نمایندگان در انتصابات دولت دخالت نکنند و هر اقدام نمایندگان که دخالت در امور دولت محسوب شود، بر خلاف نظر مقام معظم رهبری است.

نمایندگان نباید در عزل و نصب ها دخالت کنند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مقام ناظر هستیم و نباید در عزل و نصب‌ها دخالت کنیم.

روح الله متفکر آزاد در مراسم معارفه علیرضا صیادی به‌عنوان مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: از استاندار آذربایجان‌شرقی بابت ایستادگی برابر سنگ‌اندازی‌ها در مسیر انتصاب مدیرکل جدید تشکر می‌کنم. آموزش پرورش قیم لازم ندارد.‌

وی افزود: ما در هیات ریٔیسه‌ مجلس سعی کرده‌ایم مانع دخالت غیردولتی‌ها در انتصابات شویم و شخصا در عمل به فرمایشات رهبر انقلاب در هیچ عزل و نصبی دخالت ندارم و اگر حساسیتی وجود داشته باشد از طریق استاندار پیگیری می‌کنم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: ما در مقام ناظر هستیم و نباید در عزل و نصب‌ها دخالت کنیم.

وی ادامه داد: علیرضا صیادی مدیون هیچ نماینده‌ای نیست و از او می‌خواهم مستقل عمل کند و شخصا تصمیم بگیرد. در انتصابات به دهان نمایندگان نگاه نکند و به خواست آنان تن ندهد.‌‌

متفکرآزاد ادامه داد:  آموزش و پرورش نباید ستاد انتخاباتی کسی بشود. هر کس به آموزش و پرورش نگاه دیگری داشته باشد خائن است!

در پایان باید گفت، به‌نظر می‌رسد این شیوه عمل مصداق بارز عدم پایبندی به قانون اساسی است که هم دولت باید چنین اجازه و فرصتی را به این دسته از نمایندگان مجلس ندهد و هم شورای محترم نگهبان باید در بررسی صلاحیت‌ها به این نوع تخطی‌ها از قانون اساسی توجه ویژه‌ای داشته باشد.

آنچه مسلم است اینکه قدرت غیرقانونی و بی‌حد و حصر باعث فساد می‌شود و قدرت‌نمایی نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه، باعث استبداد رای آنها و بروز فساد می‌شود که به مرور زمان این فساد خود را نمایان خواهد کرد.

اشکالی واضح است که نماینده‌ای که خود قانونگذار است به قانون اساسی به عنوان مهم‌ترین قانون کشور، پایبند نباشد و این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف در مقابل قرآن مجید، سوگند یاد می‌کنند که به قانون اساسی پایبند باشند و از آن حراست کنند و عدم پایبندی به این سوگند، نمونه‌ای بارز از عدم پایبندی و عدم التزام عملی به اسلام است که انتظار می‌رود شورای محترم نگهبان به آن توجه ویژه داشته باشد تا ریشه این دخالت‌های نابجا و غیرقانونی خشکانده شود و تفکیک قوا معنی خود را باز یابد و اجزا و ارکان دولت بتوانند کار خود را انجام دهند.

البته بدیهی است که به واسطه نقش ملی و منطقه‌ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آن‌ها نمی‌توانند نسبت به امور کشور و حوزه انتخابیه خود بی تفاوت باشند، اما نظارت آنان به معنای دخالت در امور اجرایی کشور نیست و آن‌ها به دور از هرگونه سهم خواهی، اختیارات خود را باید از طریق قانون اعمال کنند. چنین انتظاری از مجلسی که از سوی رهبر معظم انقلاب متصف به صفت «انقلابی بودن» است، به مراتب بیشتر است، در غیر این صورت به تعبیر معظم له «این آسیب‌ها اگر شناسایی نشود و انسان دچار این آسیب‌ها بشود، آن وقت وضع مجلس فرق خواهد کرد.»

انتهای پیام/

  • نویسنده : مریم عباسی
  • منبع خبر : خبرگزاری فارس