لطفا یک نفر ما را لایق پاسخ دادن بداند!
لطفا یک نفر ما را لایق پاسخ دادن بداند!
در حالیکه کاهش باران و برف در کشورمان مسئله ساز شده است، کشورهای همسایه این روزها با چنین معضلی روبرو نیستند، همین موضوع شایعات را در فضای مجازی داغ کرده است.

یادداشت شمس: این روزها کاهش شدید باران و برف در کشور از سویی و از سوی دیگر ویدیوها و تصاویری از بارش سنگین برف و باران در کشورهای همسایه و حتی کشورهای عربی باعث شده تا شایعات زیادی پیرامون دلایل کاهش بارندگی در کشور به وجود آورد.

برخی معتقدند که پروژه هارپ دلیل کاهش بارندگی است و برخی معتقدند این گرمایش جهانی است که باعث شده تا طی سال‌های اخیر میزان بارش باران و برف در کشور ما به شدت کاهش یابد.

در این میان هم مصاحبه‌های مسئولین و کارشناسان به جای اینکه مسئله را حل کند، گره دیگری بر گروه‌های قبلی اضافه می‌کند. آنان که مدعی هستند پروژه‌ای مانند هارپ باعث می‌شود تا ابرها بر فراز کشورمان خساست به خرج دهند، دلایل مستند و محکمی ندارند و آنان که معتقدند این موضوع به دلیل تغییر آب و هوایی است هم پاسخشان قانع کننده نیست.

هیچکس منکر تغییرات آب و هوایی جهان و گرمایش زمین نیست و این مسئله بر کاهش بارندگی قطعا تاثیر دارد اما چرا کشورهای دیگر از این موضوع متاثر نیستند یا حداقل به اندازه کشور ما از این مسئله تاثیر نپذیرفته‌اند؟

اگر در کشور همسایه شاهد برف ۲۰ سانتی متری هستیم با در نظر گرفتن تغییرات آب و هوایی و تفاوت اقلیم آیا نباید در کشورمان شاهد برف حتی با کمترین میزان باشیم؟ چه شده است که در فصل پاییز و زمستان بیشتر استان‌های ما نه تنها رنگ برف که حتی رنگ باران هم به خود ندیده‌اند؟

مسئله اصلی این است که هیچ مقام مسئولی مردم را لایق جواب مسئولانه نمی‌داند و اندک مصاحبه‌هایی هم که انجام می‌شود از سوی کارشناسان است که آنها هم ادله محکمی برای رد یا تایید دستکاری آب و هوایی ندارند. همین فضای آشفته باعث می‌شود هرچیزی که در فضای مجازی مطرح می‌شود به درست یا غلط در باور مردم ریشه بدواند و نگرانی آنها را چند برابر کند.

ای کاش در این مملکت یک نفر ما را لایق پاسخ دادن بداند!

  • نویسنده : فرناز پورعباس