لزوم اصلاح فرهنگ مصرف دارو در جامعه/ قیمت دستوری یکی از دلایل اصلی کمبود دارو در کشور است
لزوم اصلاح فرهنگ مصرف دارو در جامعه/ قیمت دستوری یکی از دلایل اصلی کمبود دارو در کشور است
رییس انجمن داروسازان آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود اینکه ده درصد داروخانه‌های کشور دولتی و ۹۰ درصد بقیه داروخانه‌ها خصوصی هستند؛ اما ۵۵ درصد فروش داروها در داروخانه‌های دولتی انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار شمس، «بهزاد محیط مافی» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه داروساز دم دست‌ترین فرد حلقه درمان است، گفت: هدف اصلی انجمن، نزدیک کردن مردم با داروسازان جامعه است که می‌توانند با داروسازان مشاوره داشته باشند و راهنمایی‌های لازم را بگیرند، چرا که ایجاد فرهنگ درست استفاده از دارو در جامعه جز اولویت های انجمن است.

وی افزود: تلاش داریم فرهنگ مصرف دارو را در جامعه اصلاح کنیم چرا که این امر هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود و هم عوارض استفاده عدم صحیح از داروها برطرف می شود.

رییس انجمن داروسازان آذربایجان‌‍شرقی با اشاره به اینکه یک هزار و ۴۸۲ داروساز شاغل در استان فعالیت می‌کنند ادامه داد: حدود ۸۲۶ داروخانه در استان فعالیت دارند که ۶۵۶ مسئول فنی دارد و هر سال نیز دو هزار داروخانه در سطح کشور اضافه می‌شود که در آینده با مشکل اشتغال داروسازها مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: ده درصد داروخانه‌های کشور دولتی و ۹۰ درصد بقیه داروخانه‌ها خصوصی هستند؛ اما ۵۵ درصد فروش داروها در داروخانه‌های دولتی انجام می‌گیرد.

معاون حقوقی انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در استان تهران به ازای هر سه هزار و ۷۷۵ نفر یک داروخانه وجود دارد افزود: اما در استان هرمزگان به ازای هر ده هزار و ۳۸۰ نفر یک داروخانه وجود دارد و نیز در آذربایجان شرقی به ازای هر پنج هزار نفر یک داروخانه وجود دارد.

وی با بیان اینکه قبل از این، طبق آیین نامه به ازای هر ۲۰۰ متر، یک داروخانه وجود داشت اظهار داشت: اما شورای رقابت اقدام به اصلاح و تجدید این آیین نامه نمودند و محدودیت ها برداشته شد؛ یعنی الان یک داروساز فارغ التحصیل می‌تواند در هرجای شهر اقدام به ایجاد داروخانه نماید.

محیط مافی تصریح کرد: این اقدام شورای رقابت باعث شده است تا اکثر داروخانه‌های موجود مناطق محروم به مراکز شهر انتقال پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مشکل ما بازار سنتی و طب گیاهی بحث استخراج ماده اولیه از گیاه مورد نظر است اظهار داشت: هر ماده را نباید جوشاند چرا که ممکن است بیشتر ترکیبات سمی گیاه وارد بدن شود تا ماده موثره گیاه و به همین دلیل است که گاهی اوقات گیاهی تاثیرگذار نمی‌شود.

رئیس انجمن داروسازان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اگر داروی گیاهی به طور درست و صحیح مصرف نشود می تواند حتی منجر به عوارض ناخواسته و شدید نیز شود.

وی اظهار داشت: وقتی فردی به پزشکی مراجعه می کند پزشک بر اساس بیماری آن فرد اقدام به نسخه نویسی می کند، و بعد از چند روز علائم فرد برطرف می شود اما بیمار بعد از تنها چند روز مصرف دارو که علایم بیماری برطرف شد، به اشتباه تصور می کند که بهبود یافته است اما در صورتی که تنها علایم ظاهری برطرف شده اند و هنوز بیماری در بدن فرد وجود دارد. دارویی که توسط پزشک نوشته می شود کاملا در حد نیاز بیمار است و باید تمام آن داروها توسط بیمار مصرف شود.

پایین بودن سود دارویی در ایران

در ادامه این نشست «محمدرضا سیاهی»، عضو هیئت رئیسه انجمن داروسازان آذربایجان‌شرقی و نیز نماینده داروسازان در سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سود دارویی در ایران فوق العاده پایین است گفت: اگر دارو موثر واقع شود نیاز به مراجعه مجدد مردم برای اخذ دارو و… نیز کم خواهد بود که این امر به نفع اقتصاد نیز است.

وی با بیان اینکه ویتامین C جوشان با ویتامین C موجود در قرص های جوشان متفاوت است اظهار داشت: اگر در فردی زمینه مشکل سنگ کلسیم وجود داشته باشد، ویتامین C موجود در قرص های جوشان،تبدیل به سنگ کلیه خواهد شد. مثال دیگر در مورد فروش قرص های کلسیم است که در این باره نیز باید مشاوره های لازم را به مردم بدهیم.

سیاهی در ادامه سخنان خود به داروهای گیاهی اشاره کرد و افزود: اینکه می گویند داروی گیاهی بر خلاف داروی شیمیایی اگر موثر واقع نشود ضرر هم ندارد تصوری غلط است و قدیمی ترین سم ها گیاهی بودند و دارو های گیاهی باید استاندارد های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/