قالی المپیک در تبریز بافته شد
قالی المپیک در تبریز بافته شد
برای نخستین بار در جهان قالی اطلس ویژه المپیک ۲۰۲۰ توکیو توسط هنرمندان تبریزی بافته شد.

به گزارش شمس، این قالی نفیس در ابعاد ۲۳۰ در ۱۷۰ سانتی متر با ۲۵۰ رنگ مختلف و متنوع و همچنین ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار گره در ۵۵ رج توسط استادکاران قالی باف تبریزی بافته شده است که به نوعی دایره المعارف بازی‌‌‌های المپیک از آغاز این بازی‌ها تاکنون به شمار می‌رود.

طراح و سرمایه گذار این فرش نفیس هدف اصلی از بافت آن را نشان دادن هنر صنایع دستی ایران و آذربایجان و قابلیت‌‌‌های فراوان این صنعت دست مردم ایران زمین در حوزه مختلف از جمله ورزش بیان کرد.

محمد آرامش اظهار کرد: طراحی قالی اطلس المپیک در پنج محور شامل تاریخ المپیک، نمادهای ژاپن، کشورهای شرکت کننده، ادوار مختلف بازی‌ها و شخصیت‌‌‌های مهم و تأثیرگذار المپیک از جمله ویژگی‌‌‌های مهم این اثر است که به جرات می‌توان از آن به عنوان اولین قالی دایره المعارف بازی های المپیک یاد کرد.

وی با بیان اینکه تعداد هشت نفر از استادکاران برجسته حوزه فرش برای بافت این قالی به مدت ۶ ماه به صورت دو شیفته کار کرده اند، ادامه داد: یکی از ویژگی‌‌‌های مهم این قالی داشتن ۳۳۰ طرح می‌باشد که هر کدام از این طرح‌ها در قالب اپلیکیشن‌‌‌های مجزا قابل نمایش است که در آن تاریخ، ویژگی ها و اسناد مربوطه درج شده است.

آرامش با اشاره به اینکه این اثر هنری نسخه دیجیتالی هم دارد که با ظرفیتی معادل ۵۰۰ گیگا بایت اطلاعات در قالب پلتفرم‌‌‌های اندروید و آی او اس، به عنوان دایره المعارف بازی‌‌‌های المپیک به صورت رایگان ارائه خواهد شد، گفت: پرچم کشورهای جهان به عنوان پولک‌‌‌های ماهی «کوی» به عنوان نماد دوستی و محبت در کشور ژاپن در طراحی کلی فرش گنجانده شده است.

وی اضافه کرد: تصاویر شخصیت هایی مانند امپراطور میجی به عنوان بنایگذار ژاپن نوین، مایکل فلپس مدال آورترین شناگر تاریخ المپیک، غلامرضا تختی اسطوره کشتی ایران و جهان و دکتر پیردوکوپرتن بنیانگذار المپیک نوین در این فرش دیده می‌شود.

آرامش یکی از اهداف مهم سرمایه گذاران و بافندگان این فرش را فروش این اثر همزمان با برگزاری بازی‌‌‌های المپیک توکیو بیان کرد و افزود: بر این اساس قصد داریم تا مراحل مختلف فروش آن در سایت ان اف تی به انجام برسد که برای اولین بار فرشی در این سایت به فروش خواهد رسید که در آن آثار هنری جهان گنجانده شده که قابل کپی برداری نیست.

انتهای پیام/