فعالیت غیرقانونی هیات مدیره انجمن دفاتر گردشگری آذربایجان‌شرقی/ بی‌توجه به مسایل صنفی از رانت‌ها استفاده کردند
فعالیت غیرقانونی هیات مدیره انجمن دفاتر گردشگری آذربایجان‌شرقی/ بی‌توجه به مسایل صنفی از رانت‌ها استفاده کردند
رییس هیات مدیره آژانس مسافرتی آذرگشت ملکی تبریز با انتقاد از عملکرد انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی آذربایجان شرقی بیان داشت: در این 3 سال نه تنها مجمع عمومی سالیانه را برگزار نکردند، بلکه مسایل و موضوعات صنفی را هم پیگیری نکردند.

به گزارش شمس، محمد ملکی رییس هیات مدیره آژانس مسافرتی آذرگشت ملکی تبریز قدیمی ترین آژانس گردشگری استان آذربایجان شرقی است که پدرش از سال ۱۳۵۶ فعالیت گردشگری را آغاز کرده است.

او ارزیابی اش را از عملکرد انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی آذربایجان شرقی چنین بیان می کند: در انتخابات دور قبل که شهریور ۱۳۹۷ برگزار شد، هیات مدیره با استفاده از وکالت نامه هایی که از آژانس های شهرهای دیگر داشتند، توانستند رای بگیرند. آن ها در این ۳ سال نه تنها مجمع عمومی سالیانه را برگزار نکردند، بلکه مسایل و موضوعات صنفی را هم پیگیری نکردند. آژانس ها با مشکلات تامین اجتماعی، مالیات و ارزش افزوده فراوانی درگیر هستند اما متاسفانه انجمن قدمی برای حل موضوعات بر نداشته و مواردی داشته ایم که به جای این که از فعالان صنفی حمایت کنند، آن ها را رودروی نهادها قراردادند.

ملکی افزود: متاسفانه ۲ نفر از اعضای هیات مدیره انجمن، دفاتر خود را فروخته اند، عضو دیگری مسایل حقوقی دارد و نمی تواند عضو هیات مدیره باشد با این حال مجامع عمومی سالیانه برگزار نشده که جای تعجب دارد. وقتی شرایط عضویت اعضای هیات مدیره از بین رفته، بر اساس اساسنامه موجب ابطال هیات مدیره می شود و نیاز به برگزاری مجمع فوق العاده است، اما نه تنها گزارشی به اعضا داده نشد بلکه مجمعی هم برگزار نشد.

فعال گردشگری در تبریز با اشاره به بحران کرونا گفت: در موضوع کرونا هم انجمن صنفی ایران، رایزنی و مذاکراتی را با نهادهای مسئول در ریاست جمهوری و بانک مرکزی و وزارت گردشگری انجام داد تا تسهیلات کرونایی نصیب آژانس ها شود، اما در استان ها متاسفانه سلیقه ای مباحث دنبال شد. در برخی استان ها، انجمن ها فعال بودند و مسایل را پیگیری کردند و در برخی استان ها از جمله آذربایجان شرقی، انجمن در دوران کرونا کار خاصی انجام نداد. انجمن صنفی آذربایجان شرقی درباره همه ی استان ها نظر می دهد اما درباره ی موضوعات ومشکلات دفاتر استان هیچ کاری نکرده است.

وی با اشاره به این که نارضایتی زیادی از عملکرد انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت: آقایان از مواهب و رانت های انجمن استفاده می کنند اما تلاشی برای حل مسایل صنف نمی کنند. از جمله موضوعات مبتلابه آژانس ها بحث مالیات بر ارزش افزوده است، ما خدمات تور را که می فروشیم، تامین کنندگان از جمله هتل ها خودشان ارزش افزوده می گیرند و پرداخت می کنند، در برخی استان ها، بر کل تور فروخته شده ارزش افزوده را محاسبه می شود که از کارمزد ما بیشتر است در برخی استان ها موضوع درک شده و تنها از کارمزد ارزش افزوده گرفته می شود و اما در برخی دیگر از جمله در استان ما همچنان به دفاتر ظلم می شود و انجمن صنفی هم تلاشی برای پیگیری و تامین حقوق و منافع آژانس ها نکرده است.

محمد ملکی در پایان با تاکید بر این که در انتخابات بعدی نامزد نمی شوم افزود: هیات مدیره باید ۳ ماه پیش از پایان انجمن یعنی در خرداد یا نهایتا تیر ۱۴۰۰ آگهی رسمی دعوت برای برگزاری مجمع می داد، اما احتمالا به دلیل ترس از رای نیاوردن و نداشتن صلاحیت نامزدهایشان این کار را نکردند و حالا عملا از شهریور ۱۴۰۰ دیگر هیات مدیره وجاهت قانونی ندارد، اما آقایان به روی خودشان هم نمیاورند و متاسفانه اداره کار استان هم تاکنون تذکری به آن ها نداده است. با این حال مهمترین انتظارم از هیات مدیره بعدی این است که کسانی نامزد شوند که سابقه خوبی داشته باشند، سابقه کیفری نداشته باشند، در مسایل و چالش های صنفی فعال باشند و از حقوق اعضا دفاع کنند، وقتی در جایگاه هیات مدیره قرار گرفتند با دفاتر رقابت نکنند، ما شاهد بودیم در این دوره اعضای هیات مدیره در کار دفاتر اخلال ایجاد می کردند تا خودشان بتوانند مثلا پروازها را در اختیار بگیرند، می خواهم بگویند هیات رئیسه انجمن صنفی باید امین صنف باشد نه این که خودشان با استفاده از رانت انجمن به رقابت با دفاتر بپردازد.

چندی پیش یکی از رسانه‌ها در گزارشی نوشته بود: مجمع عمومی این انجمن ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ برگزار شد و متعاقب آن نخستین جلسه هیات مدیره ۲۲ شهریور تشکیل شد و براساس ماده ۱۸ اساسنامه استاندارد انجمن های صنفی كارفرمایی مورد تایید وزارت کار، اعضای هیات مدیره برای ۳ سال انتخاب می شوند و بر این اساس فعالیت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی آذربایجان شرقی از ۳ماه پیش غیرقانونی است.

انتهای پیام /