شهرسازیِ غلط، بزرگ‌ترین ایراد کلانشهر تبریز/ جریمه‌های رانندگی بازدارنده نیستند
شهرسازیِ غلط، بزرگ‌ترین ایراد کلانشهر تبریز/ جریمه‌های رانندگی بازدارنده نیستند
سرهنگ هدایت جعفری با تاکید بر اینکه جریمه‌ها هیچ بازدارندگی ندارند گفت: 95 درصد راننده‌ها قانون‌‎مدار هستند و باید قانون طوری باشد که این 5 درصد هم جرئت تخلف نداشته باشند. آمار جریمه‌ها نشان از آن دارد مردم به جریمه اعتنایی نمی‌کنند و نیاز است که قانون تغییر کند تا بازدارندگی جرایم ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار شمس، سرهنگ هدایت جعفری در گفت‌‌وگو با خبرنگار شمس با اشاره به اینکه پلیس تنها مجری قانون است، گفت: پلیس در مهندسی ترافیک نقشی ندارد، تنها اجرای مقررات با پلیس است و ما قانون‌گذار نیستیم. به‌عنوان مثال قانون‌گذار اعلام می‌کند مبلغ جریمه پارک دوبله سی هزار تومان است، پلیس آن را اجرا کن.

عدم وجود زیرساخت مناسب و عدم بازدارندگی قوانین، موجبات تغییر در فرهنگ رانندگی شهروندان گردیده است

وی ادامه داد: ساماندهی و مدیریت ترافیک شهری تنها بر عهده پلیس نیست و در این امر ۳۲ ارگان دخیل هستند؛ مانند صدا‌وسیما، آموزش‌و‌پرورش و… که باید دست به دست هم دهند تااین مشکل شهر حل شود. فرهنگ مردم تبریز بسیار بالا است، اما عدم وجود زیرساخت مناسب و عدم بازدارندگی قوانین موجبات تغییر در فرهنگ رانندگی شهروندان گردیده است.

رییس پلیس راهور تبریز با بیان اینکه بالغ بر چهار هزار تاکسی، هم از نظر آلودگی و هم از نظر کیفیت، با همان سبک قدیم کار می‌کنند افزود: وضعیت وسایل نقلیه نسبت به قبل از کرونا هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت خیلی پایین آمده است و این مساله در زمان انتظار ایستگاه اتوبوس خیلی موثر است و مسلما شهروندان تمایلی به نشستن در داخل اتوبوس‌هایی که وضعیت مناسبی ندارند نیستند. الان فرض کنیم در مسیری که مترو از سمت ائل‌گلی به سمت هسته مرکزی شهر می‌آید مردم به دلیل وضعیت اقتصادی مناسب رغبتی به سوار شدن در آن ندارند؛ اما اگر این مسیر از سمت ارم به سمت میدان نماز بود تقاضای مسافر چندین برابر زیاد بود!

افزایش ۷۵ درصدی تعداد خودرو

وی با اشاره به اینکه روزانه در سطح کلانشهر تبریز بالغ بر سه میلیون و ششصد هزار مسافرت درون شهری انجام می‌شود، ادامه داد: هر چقدر بخواهیم در مورد عدم پاسخ‌گویی ناوگان حمل‌و‌حمل عمومی کلانشهر تبریز برای جمعیت یک میلیون و هشتصد هزار نفری این شهر مطلب بنویسیم باز هم کم است؛ اکثر این سفرها با خودروی شخصی انجام می‌شود و ناوگان اتوبوس‌رانی در این سفرها کم‌تر از ده درصد نقش دارند.

سرهنگ جعفری محدوده زوج و فرد این کلانشهر را بسیار کوچک خواند و افزود: به هیچ عنوان امکان ندارد تمام تخلفات را با تعداد محدود پلیس اعمال قانون کرد؛ اما بزرگ کردن این محدوده و نیز هوشمندسازی شهر بسیار موثر هستند.

وی از افزایش ۷۵ درصدی تعداد خودرو خبر داد و افزود: در سال ۱۳۹۵ بیش از ۶۵۰ هزار خودرو داشتیم که این عدد در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۱۴۱ هزار عدد افزایش پیدا کرده است. سالانه در تبریز بالغ بر ۷۸۰ هزار خودرو پلاک گذاری می‌شود و هرسال نیز به تعداد خودروها اضافه می‌شود. اما در مقابل اصلا ۷۸۰ پارکینگ در تبریز نداریم.

شهرسازی غلط، بزرگ‌ترین ایراد کلانشهر تبریز!

رییس پلیس راهور تبریز بزرگ‌ترین ایراد کلانشهر تبریز را شهرسازی غلط دانست و افزود: متاسفانه این شهرسازی غلط همچنان ادامه هم دارد. نبود جای پارک بسیار مهم است؛ علت عمده دوبله پارک کردن‌ها، نبود محل پارکینگ است. به عنوان مثال اگر مجتمع سلامت، کنارگذر پل پیشقدم را به هم زده است باز همچنان مجتمع‌های کناری آن به داروخانه و … واگذار می‌شود. یا در ارتش جدید، هم‌اکنون تقاضای پارک نداریم اما بعد از اشباع شدن از پلیس می‌خواهند اجازه ندهد کسی پارک دوبله کند.

وی ادامه داد: مردم زیرساخت‌ها، شهرسازی غلط و نبود امکانات حمل و نقل عمومی را نادیده می‌گیرند و انتظار دارند پلیس پاسخگوی ترافیک شهر باشد. اگر قدم به قدم خیابان ۱۷ شهریور جدید را مملو از پلیس کنیم باز تاثیری ندارد.

سرهنگ جغفری افزود: ما هر آنچه از دست‌مان بربیاید چه در راستای اعمال قانون و چه در راستای اجرای مقررات، را انجام می‌دهیم. منتها نمی‌توانیم به جایی برسیم، با جریمه کردن مشکل ترافیکی شهر حل نمی‌شود؛ مبالغ جریمه هم بسیار پایین است و موثر واقع نمی‌شود.

یک سوم تخلفات، مربوط به تخلفات پارک دوبله

رییس پلیس راهور تبریز با بیان اینکه در سال گذشته یک سوم تخلفات مربوط به تخلفات پارک دوبله بوده است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد جریمه توقف دوبله ۳۴۵ هزار و ۲۹۰ مورد، توقف در پیاده رو و سد معبر ۱۹۸ و ۳۶۲، پلاک مخدوش ۱۳ هزار و ۱۷۲ مورد، استفاده از نورافکن یا همان چراغ خیره کننده ۳۸۴ مورد، کمربند ایمنی ۹۳ هزار و ۹۱۱ مورد، استفاده از تلفن همراه ۴۴ هزار و ۱۲۵ مورد، معاینه فنی و دودزا ۱۸۴ هزار و ۳۰۱ مورد، تخلفات حادثه ساز ۴۹ هزار و ۶۲ مورد بوده است. کل تخلفات ساکن که در همین مدت در تبریز اعمال قانون شدند ۹۶۴ هزار و ۳۲۱ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه یک سوم تخلفات در چهار ماهه نخست امسال مربوط به پارک دوبله است افزود: میزان جریمه در چهار ماه ابتدایی سال جاری برای توقف دوبله در معابر ۱۰۶ هزار و ۳۰۹ مورد، توقف در پباده روها ۸۶ هزار و ۸۴۵ مورد بوده است. تخلفات ساکن نیز در این مدت ۳۰۸ هزار و هشت فقره بوده است؛ که میزان اعمال قانون در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزایش داشته است.

جریمه‌های رانندگی بازدارنده نیستند

سرهنگ هدایت جعفری با تاکید بر اینکه جریمه‌ها هیچ بازدارندگی ندارند، اظهار داشت: ۹۵ درصد راننده‌ها قانون‌مدار هستند و باید قانون طوری باشد که این پنج درصد هم جرئت تخلف نداشته باشند. آمار جریمه‌ها نشان از آن دارد مردم به جریمه اعتنایی نمی‌کنند و نیاز است که قانون تغییر کند تا بازدارندگی جرایم ایجاد شود.

وی عدم وجود زیرساخت مناسب و عدم بازدارنگی جرایم را باعث تغییر فرهنگ ترافیکی مردم دانست و عنوان کرد: ما مشتاق اعمال قانون مردم نیستیم، ولی زیرساخت‌ها درست نیستند و جریمه‌ها بازدارندگی ندارند. در سال ۱۳۹۵، ۷۸۰ دستگاه اتوبوس داشتیم که این عدد در سال ۱۴۰۱، به ۴۰۰ دستگاه رسید. خدمات‌دهی در حمل‌و‌نقل عمومی باعث اعتماد ایجاد شود. وگرنه اگر این اعماد نباشد مردم از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس راهور تبریز، مطلب بعدی در مورد زیرساخت‌ها را عدم وجود پارکینگ‌ استاندارد عنوان کرد و ادامه داد: به‌عنوان مثال در خیابان جمهوری اسلامی تنها دو عدد پارکینگ وجود دارد، پارکینگ شمس و پارکینگ ۲۹ بهمن؛ که این دو پارکینگ ساعت ۱۱ صبح تکمیل می‌شوند، جایی که کل بازار و اکثر ادارات شهر در آن محدوده قرار دارند.

وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم سلب مسئولیت نماییم، ولی در برخی موارد کاری از دست پلیس بر نمی‌آید، افزود: تمرکززدایی از هسته مرکزی در بحث پزشکان از ضروریات تبریز است، بیمارستان کودکان را از ششگلان به خاوران انتقال دادند که حرکت بسیار خوبی محسوب می‌شود اما در مورد شیخ‌الرئیس یک و نیم سال قبل جلسه‌ای با عوامل دانشگاه علوم پزشکی برگزار کردیم اما نه تنها به جایی نرسید، بلکه بدتر هم شد، الان روبروی همان شیخ‌الرئیس، ساختمان بهاران ساخته شده است!

سرهنگ جعفری با اشاره به اینکه در مورد پیاده روها و عدم توقف در آن نیز راهکار نصب موانع را به شهرداری اعلام کردیم، اظهار داشت: در مورد وانت‌بارهای میوه‌فروش، تنها کاری که پلیس می‌تواند انجام دهد جریمه این افراد است. با کمک فرمانده انتظامی تبریز طرحی در این خصوص گذاشتیم و تا اندازه‌ای جمع کردیم، ولی راهکار اساسی در مورد وانت‌بارها اختصاص مکان مخصوص برای این افراد در سطح شهر است که از وظایف شهرداری محسوب می‌شود.

رویکرد ما هوشمندسازی و حذف پلیس از خیابان‌هاست

وی با بیان اینکه رویکرد ما هوشمندسازی پلیس است و در این راستا شهرداری ۲۰ دستگاه خودرو مکانیزه در اختیار پلیس راهور قرار خواهد داد، ادامه داد: برخی خیابان‌ها به صورت هوشمند کنترل می‌شوند و مردم نباید در خیابان‌ها دنبال پلیس بگردند، بلکه بدانند اعمال و رفتار آنان به‌صورت هوشمند کنترل می‌شوند. همچنین بر اساس ماده ۲۳، ۶۰ درصد جرایم به شهرداری محل برمی‌گردد که در این راستا مبالغی به شهرداری اختصاص داده شده است.

رئیس پلیس راهور تبریز با تاکید بر اینکه هیچ شهروندی حق ندارد تغییری در چراغ خودرو خود ایجاد کند، افزود: به عنوان مثال در جاده دو طرفه که حرکت می‌کند ماشینی با چراغ قرمز مشاهده کنید تصور می‌کنید که خودرو از شما دور می‌شود چرا که در کل دنیا این چراغ‌ها برای عقب خودرو استفاده می‌شود ولی با پلیس اماکن هماهنگ شدیم که هیچ مغازه‌ای حق فروش این چراغ‌ها را نداشته باشد.


خانواده‌ها مواظب رفتار جوانان خود باشند

وی با توصیه به والدین مبنی بر اینکه مواظب رفتار جوانان خود باشید، ادامه داد: والدین باید کنترل بر اعمال فرزندان خود داشته باشند و خود جوان هم باید بداند که رعایت مقررات به نفع خود وی است. همچنین تغییر در حجم خودرو تخلف است و اگر شخصی حجم خودرو خود را تغییر دهد از خدمات پلیس راهور مانند شماره گذاری و… محروم خواهد شد.

تعداد دوربین‌های شهر کافی نیستند

رییس پلیس راهور تبریز با اشاره به اینکه تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات در تبریز کافی نیست و تبریز به نسبت یک به ده سایر کلانشهرها دوربین ندارد، ادامه داد: در حال حاضر تبریز نیاز به سه هزار دوربین دارد تا تبدیل به شهر هوشمند شود و شهرداری نیز قول تامین دو هزار دوربین را داده است؛ اما اکنون ۱۶۰ دوربین نظارتی، نزدیک به ۲۸ دوربین ثبت سرعت و ثبت پلاک و ۹ دوربین زوج و فرد در تبریز فعال هستند.

پرداخت خسارت در تصادفات بدون کروکی تا ۳۰ میلیون تومان

وی با بیان اینکه گاهی ممکن است شرایط به‌­گونه‌­ای پیش برود که بعد از وقوع یک تصادف خسارتی، شهروندان به دلیل عدم آگاهی و به دلیل عملکرد نادرست، ناخواسته باعث ایجاد شرایطی شوند که منجر به ترافیک شدید شود. همچنین ممکن است یک تصادف کوچک به یک تصادف زنجیره‌ای وحشتناک تبدیل شود تصریح کرد: در حقیقت هنوز خیلی از رانندگان نحوه عملکرد مناسب بعد از وقوع یک تصادف خسارتی را نمی‌دانند و همین بی‌اطلاعی ناخواسته، آنها را به رانندگان بی‌قانون تبدیل می­‌کند.

سرهنگ جعفری ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ اعلام شد که بیمه بدون کروکی پلیس در تصادفات خسارتی، تا سقف ۲۰ میلیون تومان هزینه را پرداخت می‌کند، اما در سال ۱۴۰۲ در تصادفات خسارتی که طرفین قبول داشته باشند و مقصر حادثه تقصیر خود را قبول داشته باشد و هر دو طرف بیمه شخص ثالث داشته باشند، بدون کروکی پلیس، شرکت بیمه تا سی میلیون تومان خسارت را قبول می‌کند.

وی افزود: روزانه در تبریز بالغ بر ۵۰۰ تصادف خسارتی به پلیس اعمال می‌شود که شهروندان می‌توانند بدون نیاز به حضور پلیس و با مراجعه به بیمه مشکل را حل و فصل را نمایند. تنها کافیست چنانچه تصادفی صورت گرفت و خسارتی بود، شهروندان عزیز وسایل نقلیه خود را به سمت راست هدایت کرده و عکس و فیلم تهیه کنند تا مسیر حرکت دیگر خودروها را مسدود نکنند. سپس می‌توانند به شرکت‌های بیمه مراجعه کرده و خسارت خود را تا مبلغ سی میلیون تومان دریافت کنند.

مهلت اعتراض به جریمه‌های رانندگی؛ ۶۰ روز

رییس پلیس راهور تبریز در خصوص اعتراض به جریمه‌های رانندگی گفت: کساني که به برگه‌هاي جريمه صادره اعتراض دارند براي مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور فقط ۶۰ روز مهلت دارند.

وي اظهار داشت: در طول اين بازه زماني در صورت پيگير شدن افراد براي رسيدگي به جريمه‌هاي صادر شده پليس موظف به بررسي و اعلام نتيجه است.

سرهنگ جعفری در پایان سخنان خود نیز توصیه‌ای به شهروندان کرد و ادامه داد: قانون مداری، پرهیز از سرعت، اجتناب از شتاب بی‌مورد، عدم استفاده از تلفن‌همراه در حین رانندگی و بستن کمربند ایمنی مواردی است که تقاضامندیم شهروندان آن را رعایت نمایند.

گفت‌وگو از میلاد نوروزی

انتهای پیام/