شاخص های آلودگی هوای تبریز چقدر با واقعیات منطبق است؟!
شاخص های آلودگی هوای تبریز چقدر با واقعیات منطبق است؟!
تفاوت اعداد نمایشی سنجش آلودگی در سطح شهر با مشاهدات مردم و از کار افتادن برخی دستگاه‌های سنجش آلایندگی ابهامات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.
گروه اجتماعی شمس: تبریز ۹ ایستگاه سنجش کیفیت هوا دارد که چهار ایستگاه کوجوار راه آهن حکیم نظامی و تقریباً میدان آذربایجان که نزدیک به منطقه صنعتی غرب تبریز و در نزدیکی منابع اصلی آلاینده هوای تبریزند، متوقف و از سرویس خارج شده اند و الباقی ایستگاهها نیز به صورت ناقص عمل می‌کنند.
برای پایش کیفیت هوا، قاعدتاً باید شش شاخص سنجیده شود، و آنچه به عنوان شاخص‌های کیفیت هوای تبریز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌شود در واقع اعلام بالاترین عدد از میان شاخص‌های ششگانه به عنوان شاخص هر ایستگاه و نیز ارائهٔ میانگین اعداد اعلامی ایستگاهها به عنوان شاخص کل تبریز است.
برای اینکه به صورت دقیق بدانید که پایش اعلامی چقدر واقعی است، این نحوه اعلام کیفیت هوا را بگذارید در کنار این که علاوه بر تعطیلی چهار ایستگاه در مجاورت منابع آلاینده پنج مرکز فعال هم بخشی از شاخص‌های ضروری و مهم نسبت به محل استقرارشان را ارائه نمی‌کنند!
در ایستگاه بهداشت (منبع) شاخصهای Co وO٣ (ازن) و So۲ و Pm۲.۵ نشان داده نمی‌شوند، در ایستگاه آبرسان No٢ So ارائه نمی‌گردند، در ایستگاه باغشمال o۳ سنجیده نمی‌شود ایستگاه میدان نماز فاقد ارائه میزان No۲ است و ایستگاه مرمر Co و Pm۱۰ را نمی سنجد. اینها یعنی وجود شاخص Co و حتی Co٢ که ناشی از احتراق ناقص خودروهای فرسوده است فقط در ۳ مرکز از ۹ ایستگاه سنجیده میشود و شاخص No٢ که در هوای گرم بیشتر هم می‌شود ناشی از سوختهای خانگی است در ایستگاههای مهمی چون میدان نماز و آبرسان ارائه نمی‌شود.
میدان آذربایجان اغلب و به ویژه در روزهای اوج آلودگی غیر فعال است و هنگام فعالیت نیز از شش شاخص فقط میزان O۳ را ارائه می‌کند در حالی که محدوده مذکور سکنه متراکمی ندارد! میدان آذربایجان علاوه بر وجود توقفگاه شرکت واحد، محل عبور انواع خودروهای دیزلی است و گاز So٢ ناشی از سوخت گازوئیل (گوگرد دار) و اساسا سوخت فسیلی است اما ایستگاه میدان آذربایجان یا غیرفعال است و یا هنگام فعالیت، همین شاخصه اصلی So2۲ را ارائه نمی‌دهد.
فعالیت ایستگاههای راه آهن و کوجوار واقع در منطقه صنعتی غرب تبریز و و محور دیزل آباد آذر شهر متوقف شده است. آلودگی سنگین تردد وسائط گازوئیلی و وجود کارخانجات صنعتی، پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه حرارتی که منابع اصلی آلایندگی هوای تبریزند از دسترس سنجش دور شده اند.O۳ که ناشی از فعالیتهای صنعتی و در لایه تروپوسفر است از اقدامات گندزدایی و تصفیه آب ناشی می‌شود یک اتم اکسیژن با یک مولکول اکسیژن بطور ناپایدار تشکیل می‌گردد و ضرر تنفسی برای انسان دارد اصولا بایستی در ایستگاه کوجووار هم سنجیده شود که نیست!
سوال مهم این است که خروج هوای نیمه غربی تبریز از دسترس ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا آیا اتفاقی است و همه ایستگاه های مجاور این منطقه باهم خراب شده اند؟ آیا عدم ارائه شاخص‌های خاص در ایستگاه ها، دلیلی مشخص دارد و یا عدم ارائه این شاخصها اتفاقی است؟ آیا نمی‌شود و نباید تجهیزاتی را که خراب می‌شوند تعمیر کرد؟ و در نهایت آیا نباید پرسید که شاخص‌های اعلامی از سوی حفاظت محیط زیست چه میزان با واقعیات منطبق است؟
  • منبع خبر : تنبیهات