سودجویی برخی آژانس‌های گردشگری زیستگاه جانوری را به خطر انداخته است
سودجویی برخی آژانس‌های گردشگری زیستگاه جانوری را به خطر انداخته است
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با انتقاد شدید از ورود گروهی گردشگران به مناطق حفاظت شده محیط زیست، گفت: تعدادی از آژانس های گردشگری با سودجوئی از موضوع گردشگری، زیستگاه های جانوری منطقه را به شدت تهدید می کنند و تعداد بالایی از گردشگران را به این مناطق هدایت می کنند.

به گزارش شمس، شهنام اشتری روز شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: ورود گردشگران در قالب گروه های بزرگ ۵۰ تا ۲۰۰ نفره که صرفاً با هدف سودجویی افراد و آژانس‌های مسافرتی و گردشگری است، وضع زیستگاه‌های استان را به خطر انداخته و این مکان های حفاظت شده را با تهدید جدی مواجه کرده است.

وی اظهار کرد: امروزه به دلایل مختلف گروه های گردشگری، کوهنوردی غیر حرفه ای و گروهی، دوچرخه سواری به ویژه رشته دانهیل، موتور سواری، آفرود و سافاری بلای جان زیستگاه‌ها و حیات وحش شده است بر این اساس باید اقدامات لازم از سوی نهادهای مختلف به انجام برسد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: در دهه های گذشته به دلیل تبلیغات گسترده برای جذب گردشگر بدون برنامه‌ریزی و بدون رعایت ظرفیت زیستگاه‌ها شاهد هجوم گردشگران به عرصه های طبیعی هستیم که عدم رعایت این ظرفیت در زیستگاه‌های بکر، ضمن اینکه امنیت این مناطق را تهدید می‌ کند، باعث خروج حیات وحش از زیستگاه اصلی خود و در نتیجه منجر به افزایش مشاهدات و تعارض به جوامع محلی و گردشگران می‌شود.

اشتری افزایش مشاهدات حیات وحش در خارج از زیستگاه‌های طبیعی در سال‌های اخیر را حاکی از وقوع تغییراتی در زیستگاه‌ها و محدوده آنان دانست.

وی یکی از عوامل مهم کمبود مواد غذایی و ناامن شدن زیستگاه‌های حیات وحش را عدم رعایت ظرفیت و تعادل دام و مرتع برشمرد و اضافه کرد: افزایش بیش از حد دام در مراتع ضمن اینکه موجب ناامن شدن زیستگاه‌ها شده و خروج حیات وحش را در پی داشته است، از طریق مصرف مواد غذایی سهم حیات وحش، امنیت غذایی تنوع زیستی را نیز به مخاطره انداخته و گستره خانگی گونه‌ها را افزایش و باعث تعارضات بیشتر شده است.

اشتری با بیان اینکه هجوم افراد خوش نشین به عنوان مهاجرت معکوس که صرفاً مدت زمان کوتاهی از سال و برای خوشگذرانی به روستاها می روند باعث افزایش ارزش کاذب املاک و محرومیت روستانشینان اصلی از حقوق اولیه شده است، گفت: از دیگر عوارض این موضوع عدم شناخت از محیط، نحوه برخورد با گونه‌های وحشی و نیز استفاده از تولیدات اکوسیستمی(محیط طبیعی) می باشد که نتیجه آن افزایش تعارضات با گونه‌های وحشی خواهد بود.

به گفته وی گسترش زیرساخت‌ها به خصوص راه‌های ارتباطی ضمن اینکه منجر به قطع کریدورهای حیات وحش و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها می شود، باعث افزایش تردد، ازدیاد دسترسی به زیستگاه‌های حساس و در نتیجه افزایش فعالیت‌های انسانی شده و خطرات بعدی آن منجر به افزایش مواجهه انسان با حیات وحش می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: وضعیت منابع آبی، خشکسالی و افزایش بهره‌کشی از این منابع بدون رعایت حق آبه اکولوژیک که نتیجه آن کاهش دسترسی حیات وحش به منابع آبی پایدار شده است، مزید بر علت شده و موجب فشار به تنوع زیستی برای کشف منابع آبی جدید که بیشتر مجاور زیستگاه‌های انسانی است، خواهد شد.

انتهای پیام /