رها شدگی نسل جوان/ لزوم توجه به بیانات امام خمینی (ره) در حوزه فرهنگ
رها شدگی نسل جوان/ لزوم توجه به بیانات امام خمینی (ره) در حوزه فرهنگ
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز گفت: یکی از مسائل مهمی که در اغتشاشات اخیر خود را نشان داد رها شدگی نسل جوان به حال خود بود که این رها شدگی از سمت خانواده ها یا از سمت آموزش و پرورش بوده است. وقتی ما محتوای لازم را تولید و عرضه نکردیم سایر رسانه های بیگانه این خلا را پر می کند که این امورات باید از همان دوران مهد کودک آغاز شود.

به گزارش خبرنگار شمس، مهران صمدی در همایش «جایگاه فرهنگ، هنر و رسانه در اندیشه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری» که بعد ازظهر امروز (سه شنبه) در تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی برگزار شد به اهمیت فرهنگ و نقش فرهنگ در شکل گیری فرهنگ ملت‌ها اشاره کرد و گفت: فرهنگ کشورهایی مانند ایران و چین برنده نهایی در دنیا خواهد بود، چرا که از فرهنگ کهنی نسبت به سایر کشورها مانند آمریکا و… برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان امام خمینی (ره) باید در جامعه جاری باشد، افزود: وقتی دیدگاه حضرت امام را در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه مطرح می‌کنیم این دیدگاه خط‌کش می‌شود بر این که کجا رسانه به رسالت خود عمل می گ‌کند و کجا عمل نمی‌کند! مفهوم ایثار را باید در قالب رسانه از دیدگاه هنر باید بیان کرد.

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ادامه داد: فرهنگ یکی از عوامل اقتدار و اقتصاد ملت‌ها است و تاثیر هیچ سرمایه‌گذاری مثل فرهنگ در جامعه موثر نیست.

وی به جنگ فرهنگی اشاره کرد و افزود: در اغتشاشات اخیر شاهد جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی و… بوده‌ایم.

صمدی با تاکید بر اینکه فرهنگ قابل مدیریت است، ادامه داد: از دیدگاه امام خمینی (ره) متولی فرهنگ در جامعه نظام، مسئولین امور فرهنگی، دانشگاه‌ها، علما، آموزش و پرورش است. یکی از مسائل مهمی که در اغتشاشات اخیر خود را نشان داد رها شدگی نسل جوان به حال خود بود که این رها شدگی از سمت خانواده‌ها یا از سمت آموزش و پرورش بوده است. وقتی ما محتوای لازم را تولید و عرضه نکردیم سایر رسانه‌های بیگانه این خلا را پر می‌کند که این امورات باید از همان دوران مهد کودک آغاز شود.

وی در ادامه به مصادیق فرهنگ تهاجم اشاره کرد و اظهار داشت: تهاجم به روح استقلال ملی، تحقیر خلقیات ایرانی، تهاجم به فرهنگ ایرانی از جمله مصادیق تهاجم فرهنگی در جامعه است؛ بیگانگان اغلب بر روی نکات منفی ایرانی‌ها مانند دزد، دروغ گو، تنبل، نداشتن روحیه کار گروهی و… تمرکز می‌کنند. تعرض به شعارهای اصلی انقلاب، ترویج لذت جویی و شهوت رانی، انتقاد از تاریخ و گذشته و فرهنگ، تغییر زبان و تغییر خط از جمله اقدامات دیگر بیگانگان است.

صمدی در بخش‌ دیگری از سخنان خود به خصوصیات منفی مردم در جامعه که باید بر روی آن‌ها کار شود از دیدگاه امام اشاره کرد و افزود: خصوصیاتی مانند نوع پوشش و لباس و‌نوع ارایش، بی صبری، قانون گذیری، پایین بودن انضباط اجتماعی، وقت نشناسی، تنگ نظری، ناامیدی، افسردگی، انتقام جویی، اسراف، مصرف انرژی و قند و شکر که هفت برابر استاندارد جهانی است از جمله این خصوصیات هستند.

وی ادامه داد: خودشیفتگی، روحیه خصومت که به جای آن می توان روحیه محبت داشت، بی تفاوتی، قدرت طلبی، حق کشی، بیگانه پرستی، بی نظمی، تجمل گرایی، چشم و هم چشمی، خودباختگی مزمن، پایین بودن اعتماد به نفس، ترجیح منافع شخصی به منافع ملی، مدرک گرایی، بی توجهی به فقرا از خصوصیات دیگر است که باید روی آن‌ها کار شود.

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز همچنین به شاخص‌های فرهنگ مطلوب از دیدگاه امام اشاره کرد و ادامه داد: انضباط، مسئولیت پذیری، فداکاری، تجلیل از نخبگان، ساده زیستی، تکریم ارباب رجوع، رحم و مروت، انصاف، عدالت خستگی ناپذیری، خیرخواهی، صداقت، اهتمام به تشکیل خانواده، امر به معروف، احترام به والدین و بزرگ ترها، ایمان به اینده، جهاد و ایستادگی و شهادت طلبی، برخورد قاطع با دشمنان از جمله شاخص های فرهنگ مطلوب است.

وی به اولویت‌های کار فرهنگی از دیدگاه امام اشاره کرد و گفت: پرداختن به خلقیات جامعه، اصلاح فرهنگ عمومی که از مسایل بسیار ساده می شود شروع کرد و به مسائل پیچیده جامعه رسید.

صمدی ادامه داد: استفاده از راهبردهای کنشی و‌ واکنشی، رعایت اولویت ها در جامعه، تهمت نزدن در نقد به همدیگر از جمله اقدامات موثری در راستای فرهنگ سازی در جامعه می تواند باشد.

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در ادامه سخنان خود به نقش صدا و سیما در جامعه از دیدگاه امام اشاره کرد و افزود: از جمله رسالت رسانه تشویق به پیشرفت، تلاش در راستای متدین کردن مردم، سرگرمی و تفریح، دامن زدن به فضای همدردی با فقیران، توجیح افکار عمومی در مسائل مختلف است.

وی به خط قرمز های مطبوعات از دیدگاه امام اشاره کرد و افزود: امام به اصحاب رسانه می فرمایند بی انصافی نکنید، زور آزمایی شخصی نگنید، دولت را تضعیف نکنید، عفاف و انصاف و تقوی را رعایت کنید.، در غصه و گریه اغراق نکنید. طرح عشق های مربعی و مثلثی نکنید.

وی به بایدها و نبایدهای رسانه از دیدگاه امام اشاره کرد و گفت: ترویج و تبیین جایگاه شهدا، تقویت مثبت اندیشی، تجلیل و بزرگداشت جانبازان و همسران آزادگان از جمله بایدهای رسانه است. 

همچنین در ادامه این همایش، روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز، با بیان اینکه بدیهی است که نسل های جوان و فعال در حوزه فرهنگ و رسانه از بیانات امام خمینی ره آشنایی کاملی نداشته باشند گفت: اما در دهه پنجم انقلاب بخشی از تصمیم گیران و مدیران می دانند که امام چه دیدگاهی در حوزه فرهنگ داشته اند و می دانند تکلیف هنر در جمهوری اسلامی چه بوده است و بهتر است با این گروه وارد گفت و گو شویم که اگر شما می دانید چرا سراغ آن بیانات در حوزه سیاست گذاری نمی روید.

وی افزود: چرا پس چارچوب نظری امام در حوزه هنر و فرهنگ ظهور و بروز نمی کند. 

وی ادامه داد: امام در سال آخر عمرشان، مختصات مسیر آینده را ترسیم کرده اند و خطاب به صنوف و قشرهای مختلف جامعه بعد از خودش نوشته و ادامه مسیر را ترسیم کرده است که یکی از این صنوف، هنرمندان هستند. که امام در آن نوشته، خیلی واضح و صریح در مورد هنر صحبت کرده اند.

رشیدی با اشاره به اینکه به واسطه انقلاب چه دگرگونی در فرهنگ و هنر اتفاق افتاده است افزود: اگر فرهنگ و هنر عوض نشده است، پس انقلاب معنی نداشت و اگر هم تغییر کرده است، این تغییر چه شکلی بوده است؟ 

تبریز منشأ تاثیر گذاری در ایران فرهنگی بوده است

همچنین در ابتدای این همایش، حسن گلی، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان گفت: تبریز منشأ تاثیر گذاری در ایران فرهنگی بوده است که مرزهایش گسترده تر از ایران کنونی بوده است.

وی افزود: باید همان مسیری که بزرگان و مفاخر آذربایجان رفته اند ادامه دهیم که یکی از خصوصیات آن ها توجه به مباحث فکری و اندیشه ای و قانع نبودن به مباحث سطحی بوده است.  

انتهای پیام/