رشد ۱۰۰درصدی در جذب دانشجویان خارجی/ دانشگاه تبریز پنجمین دانشگاه برتر ایران
رشد ۱۰۰درصدی در جذب دانشجویان خارجی/ دانشگاه تبریز پنجمین دانشگاه برتر ایران
نصراله زاده از رشد 100 درصدی جذب دانشجویان خارجی نسبت به سال گذشته در دانشگاه تبریز خبر داد.

به گزارش شمس، صفر نصر اله‌زاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، در رابطه با آخرین جایگاه دانشگاه تبریز در سطح ملی اظهار داشت : دانشگاه تبریز سال گذشته به عنوان دانشگاه برتر در حوزه حمایت از پژوهش و فناوری، دومین دانشگاه برتر زیست بوم فناوری، دانشگاه برتر مطلق در جذب حوزه دانشجویان بین المللی و موفق به اخذ جایزه ثریا، سومین دانشگاه در دیپلماسی علمی و دومین دانشگاه در حوزه تولید مقالات علمی در بین دانشگاه‌های کشور شناخته شده است.

وی با بیان اینکه پیش از این در ارتباط با صنعت جایگاهی نداشتیم، ادامه داد: در سال جاری با توجه به ارتباطات مستمری که بین دانشگاه و صنایع برقرار شد، موفق به کسب رتبه پنجم در این حوزه شدیم.

رئیس دانشگاه تبریز اذعان داشت: بر اساس اعلام پایگاه رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۲۳ موفق به قرار گرفتن در بین ده دانشگاه برتر کشور و اخذ رتبه پنجمین دانشگاه برتر ملی شده‌ایم، همچنین بر اساس این پایگاه دانشگاه تبریز در بین ۷۰۱ تا ۸۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

وی ادامه داد: در حدود ۸۰ درصد شاخص‌های نظام رتبه بندی شانگاههای در حوزه پژوهش، فناوری و چاپ مقالات و ۲۰ رصد به عملکردهای دانشگاه و کیفیت دانش آموختگان و اساتید مربوط می شود.

نصر الله زاده با اشاره به این نکته که ۲۵ نفر از اساتید دانشگاه تبریز جزء دانشمندان ۲ درصد قرار گرفته‌اند، بیان داشت: علی رغم وجود تحریم‌ها و بسیاری از محدودیت‌ها در حوزه پژوهش رشد چشم گیری صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه تبریز در خصوص رشد ۱۰۰ درصدی جذب دانشجویان خارجی عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ دانشجو از ۱۲ کشور در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند که بیشترین دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه چون عراق و سوریه است اما از کشورهای آفریقایی به ویژه نیجریه نیز دانشجویانی در حال تحصیل هستند.

این مقام مسئول در رابطه با شیب مهاجرت نخبگان متذکر شد: بسیاری از آمارهای مربوط به مهاجرت صحت ندارد چرا که به طور مثال اساتیدی که برای فرصت مطالعاتی نیز به خارج از کشور رفته اند را نیز در این آمارها لحاظ می‌کنند.

نصراله زاده با تاکید بر اینکه در جهت ایجاد شرایط مساعد جهت جذب نخبگان علمی به بدنه دانشگاه تدابیری اتخاذ شده است، اذعان داشت: چنان چه دانشجوی نخبه‌ای موفق به کسب جایزه های معتبر علمی در کشور شود بدون انتظار ردیف استخدامی به بدنه دانشگاه جذب میگردد.

ریس دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد: در سال جاری نیز فراخوان‌های متعددی برای کرسی‌های تدریس مهیا شده است و علاقه مندان می‌توانند جهت کسب این کرسی‌ها از طریق فراخوان‌های عمومی اقدام نمایند.

نصراله زاده رایزنی برای تامین مسکن اساتید در قالب طرح جهش ملی مسکن و همچنین افزایش پایه‌های تشویقی به ۶۰ پایه را از دیگر اقدامات دانشگاه جهت تسهیل شرایط اساتید این دانشگاه عنوان کرد.

وی یکی دیگر از اقدامات در راستای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت را در قالب ایجاد بورسیه‌ی صنعتی گروه خودروسازی سایپا برشمرده و افزود: این طرح شامل آموزش یک هزار دانشجو در دانشگاه هاست که بلافاصله فارغ التحصیلان در صنعت مربوطه جذب خواهند شد.

نصراله‌زاده ادامه داد: همچنین ظرفیت ۳۱ هزار طرح دانشجو معلم به دانشگاه‌ها اختصاص یافته و مقررگردیده بیش از ۲۳۰ نفر از این بورسیه‌ها به دانشگاه تبریز تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه در حال مذاکره با صنایع هستیم و مدارس اشتغال را پیش می‌بریم، عنوان کرد: در مدارس اشتغال که به وسیله صنعت و دانشگاه مدیریت می‌شود در دوره‌های چند ماهه آموزش‌هایی داده می‌شود و صنعت متعهد می‌شود یک درصد مشخصی را جذب نماید.

نصر اله زاده با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه یادآور شد: کسب دو رتبه برتر در سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت، کسب رتبه نخست کشوری حلقه‌های حامیم، کسب رتبه نخست کشوری انجمن‌های علمی تنها بخشی از تلاش فعالیت‌های حوزه فرهنگی دانشگاه است.

رئیس دانشگاه از اعزام ۳۰۰ دانشجو به مناطق عملیاتی جنوب کشور اشاره داشته و افزود: دانشگاه تبریز همچنان در این حوزه بین دانشگاه های کشور پیشتاز است، در سال جاری نیز در جهت فراهم نمودن شرایط مساعد جهت شرکت دانشجویان و اساتید در راهپیمایی اربعین حسینی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در رابطه با رشته‌ی زبان و ادبیات ترکی عنوان کرد: مدیریت دانشگاه موافق ایجاد کرسی آموزش زبان ترکی است و شروع این امر به زمانی باز می‌گردد که بنده مسئول آموزش دانشگاه بودم اما باید بسترهای مورد نیاز آن فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه متخصص این رشته وجود ندارد ، ادامه داد: در رشته‌های دیگری چون علوم ارتباطات و فضای سبز هم به دلیل عدم و جود متخصص رشته ایجاد نشده است اگر حداقل هیئت علمی را جذب نمایم که بتواند از فاکتورهای لازم چون شرط سنی برخوردار باشد این رشته به راه خواهد افتاد.

نصراله زاده در خصوص دانشجویان شاغل به تحصیل این دانشگاه بیان کرد: در حدود ۲۴ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۵۲ درصد خانم و ۴۸ درصد آقایان هستند.

رئیس دانشگاه تبریز اعلام کرد: برای نخستین بار رئیس دو دانشکده اقتصاد و تربیت بدنی همچنین پژوهشکده اختر شناسی و فیزیک توسط اساتید خانم مدیریت می‌شوند.

وی ادامه داد: هیچ لیست سیاهی برای دانشجویان ایجاد نشده است و در اغتشاشات سال گذشته نیز تا زمانی که اعتراضات به سمت اغتشاش پیش نرفته بود حتی تذکری نیز به یک دانشجو داده نشده بود.

این مقام مسئول در رابطه با فعالیت شرکت‌های دانش بیان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ تنها ۶۲ شرکت دانش بنیان داشتیم که در سال گذشته این رقم به ۱۰۱ شرکت دانش بنیان رسیده و هم اکنون ۷۰ شرکت نیز پشت خط انتظار هستند.

نصراله زاده متذکرشد: با توجه به افزایش شرکت‌های دانش بنیان از مرکز رشد و نوآوری به پردیس فناوری و نو آوری دانشگاه ارتقا پیدا کرده‌ایم، بعد از دو سال درخواست پارک علم فناوری مستقل دانشگاه تبریز را خواهیم داد و همچنین در حال ایجاد مراکز رشد در چهار دانشکده هستیم.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: با این احتساب درصدد هستیم تا سال ۱۴۰۳ به بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان برسیم، توسعه‌ی زیست بوم فناوری به درستی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه نقش مهمی در تمدن سازی دارد، متذکر شد: دانشگاه‌های فرانسلی جزو اهداف ماست که بالاتر از نسل یک و دو.. به نوعی دانش حکمت بنیان باشد، ما به دنبال تحقق این امر هستیم.