حملات موشکی به پایگاه‌های موساد در اربیل
حملات موشکی به پایگاه‌های موساد در اربیل
منابع عراقی از حملات موشکی به پایگاههای موساد در اربیل خبر دادند که همچنان واکنش‌ها نسبت به آن ادامه دارد.

به گزراش شمس، منابع خبری عراق بامداد امروز ساعت یک و ۲۰ دقیقه از شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در شهر اربیل در کردستان عراق خبر دادند.

طبق این گزارش دهها انفجار شهر اربیل را لرزاند. همچنین آژیرهای خطر در نزدیکی پایگاه الحریر، فرودگاه اربیل و مجتمع صلاح الدین به صدا درآمدند.

دهها راکت به مجتمع زیرین در استان اربیل، یکی از پایگاه‌ها و خوابگاه‌های نظامی آمریکا برخورد کرد. ۱۲ موشک به پایگاه‌های آمریکایی در اربیل اصابت کردند.

یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد که دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل مورد حمله موشکی بالستیک قرار گرفتند. فرماندار اربیل اصابت چند راکت به این منطقه را تأیید کرد. او گفته که هنوز مشخص نیست دقیقاً کجا مورد هدف قرار گرفته‌است.

کشته شدن چند افسر صهیونیست

برخی منابع عراقی از کشته شدن چند افسر موساد در این حملات خبر دادند.

همچنین رسانه‌ها از آتش سوزی در پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل خبر دادند. آژیرهای خطر در کنسولگری آمریکا در اربیل نیز به صدا درآمد.

تعداد زیادی از هواپیماهای نظامی آمریکایی در حال پرواز در آسمان اربیل هستند و حمل و نقل غیر نظامی هوایی نیز در منطقه متوقف شده است.

درب‌های سفارت آمریکا در بغداد نیز بسته شد.

در خبرهای تکمیلی اعلام شد که ۱۴ موشک ١٢٢ میلی متری گراد به پایگاه موساد در نزدیکی فرودگاه اربیل اصابت کرد.

منابع خبری همچنین از اصابت چند راکت به نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل خبر دادند.

وزارت داخله اقلیم کردستان عراق

وزارت داخله اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در شامگاه ۱۲/۱۳-۳-۲۰۲۲ ساعت یک بامداد ۱۲ موشک بالستیک دوربرد از شرق و خارج از مرزهای عراق به سمت ساختمان جدید کنسولگری امریکا در اربیل و مناطق غیرنظامی نزدیک به ساختمان کانال کردستان ۲۴ و اطراف آن شلیک شد.

در ادامه این بیانیه آمده است، این حمله منجر به وارد آمدن خسارت‌های مادی به ساختمان‌ها و منازل شد اما به جز یک جراحت سطحی در یکی از غیرنظامیان، تلفات جانی نداشت.

وزارت داخله اقلیم کردستان در پایان اظهار داشت: پلیس و نیروهای امنیتی تحقیقات درباره این حمله را آغاز کرده‌اند و به زودی نتایج آن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید، ما به شهروندان اربیل و اهالی اقلیم کردستان اطمینان می‌دهیم که اربیل امن است و این چنین باقی خواهد ماند.

مسرور بارزانی

«مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان هم ضمن محکوم کردن شدید این حمله تروریستی که در چند منطقه اربیل روی داد، اظهار داشت: اربیل در برابر بزدلان گردن خم نخواهد کرد و از مردم قهرمان و مقاوم اربیل می‌خواهم که صبر پیشه کنند و دستورات دستگاه‌های امنیتی را مورد توجه قرار دهند.

مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق هم با بیان اینکه موشک‌های شلیک شده در چند منطقه مختلف فرود آمده است، گفت: نیروهای امنیتی تحقیقات را آغاز کرده‌اند و متعاقباً جزئیات این حادثه را اعلام خواهیم کرد.

در پایان بیانیه مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق آمده است: این اقدامات غیر قابل توجیه است و سرنوشتی جز شکست ندارد و عاملان آن به سزای عمل خود خواهند رسید.

وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به شبکه «سی‌بی‌اس» اعلام کرد: «هیچ خسارت یا تلفاتی در هیچیک از تأسیسات دولتی آمریکا وجود ندارد. این حادثه توسط دولت عراق و دولت منطقه کردستان در حال بررسی است و شما را برای اظهار نظر به آنها ارجاع می‌دهیم. ما این حمله شرورانه و نمایش خشونت را محکوم می‌کنیم»

مقتدی صدر

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر بامداد امروز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر در واکنش فوری به اصابت چندین راکت به استان اربیل، مرکز اقلیم کردستان در شمال این کشور، عنوان کرد: اربیل زیر آتش باخت و شرمساری (بازندگان و شرمساران) و مشمول حکم گرسنه کردن است.

در پیام توییتری صدر همچنین آمده است: گویی کردها عراقی نیستند، بلکه آنها ریه‌های عراق و بخش جدا ناپذیر آن هستند و اربیل نیز جز برای میانه روی، استقلال و حاکمیت زانو نخواهد زد.

رهبر جریان صدر در پایان پیام خود نیز ضمن آنکه برای اربیل و کردها درود و محبت فرستاد، آورده است تا تحقق دولت اکثریت ملی صبر کنید.

انتهای پیام /