جریمه ده هزار و ۹۳۴ خودرو پلاک مخدوش در تبریز/ فوت ۶۹ نفر در تبریز در اثر تصادفات
جریمه ده هزار و ۹۳۴ خودرو پلاک مخدوش در تبریز/ فوت ۶۹ نفر در تبریز در اثر تصادفات
سرهنگ جهانگیری گفت: در شش ماه نخست سال جاری تعداد 69 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و تعداد ده هزار و 934 خودرو پلاک مخدوش در تبریز اعمال قانون شده‌اند.

اجتماعی شمس: در راستای اخذ پاسخ سوالات و انتقادات مردمی گفت‌وگویی صمیمی و صریح با سرهنگ «جهانگیر جهانگیری» رئیس پلیس راهور تبریز داشتیم که در آن به موضوعاتی همچون جریمه خودروها، علت عمده تصادفات، خودروهای با پلاک مخدوش، تغییرات ترافیکی سطح شهر و مسدود کردن بعضی از خیابان‌های تبریز پرداخته شد.

متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

۷۰ درصد خودروها تک سرنشین تردد می‌کنند/ پلیس در کنار مردم است

شهروندان از حجم سنگین ترافیک در سطح شهر گلایه دارند؛ در این خصوص می‌توان کاری کرد؟

سرهنگ جهانگیری: تبریز جز کلانشهرهای کشور است، علاوه بر سایر خودروها که ممکن است از سایر شهرها یا استان‌ها به هر دلیلی به کلانشهر تبریز مراجعه و در سطح این شهر تردد نمایند، بالغ بر ۷۵ هزار دستگاه خودرو فقط دارای پلاک تبریز هستند.

روزانه بالای چهار میلیون سفر در سطح تبریز انجام می‌شود و بالای ۷۰ درصد آن‌ها به ویژه اول صبح تک سرنشین هستند؛ بنابراین به منظور سهولت شهروندان در سفرهای درون شهری، باید سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی در اختیار آنان باشد؛ که بدین منظور از شهرداری محترم تشکر می‌کنیم که از سال گذشته اقدام به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و نیز ساماندهی فازهای مختلف مترو نموده است؛ چرا که تقویت حمل و نقل کارآمد و نیز مدیریت سفرها از سوی شهروندان مانند استفاده از دوچرخه و سیستم حمل و نقل عمومی می‌تواند در کاهش بار ترافیکی شهر موثر باشد.

در صورت افتتاح خط دو BRT تبریز، که از شهرک باغمیشه شروع و تا میدان آذربایجان ادامه خواهد داشت، در کاهش ترافیک سطح شهری می‌تواند کمک کننده باشد. به دلیل اینکه در حال حاضر سیستم حمل و نقل عمومی شهر هوشمند نیست و نیز به‌طور مناسبی در دسترس شهروندان قرار نمی‌گیرد و آنان مجبور به گذراندن زمان طولانی در این سیستم هستند، بنابراین آنچنان راغب به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی نیستند و ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی خود استفاده کنند که طبیعتا این امر ترافیک سطح شهر را چندین برابر خواهد کرد.

همچنین کلینیک‌های درمانی از جمله کلینیک سلامت، گلگشت و یا مراکزی مانند ستاره باران، رویال تبریز که از طرفی دارای حجم زیاد مراجعه کننده هستند و از طرف دیگر جای پارک مناسبی ندارند و همیشه شاهد هستیم مراجعه کنندگان به این مراکز اقدام به پارک خودروهای خود به صورت دوبله و یا حتی سوبله هستند ولی پلیس در کنار مردم است و مشکلات آنان را درک می‌کند؛ مقصر مردم نیستند که مقابل مراکز مذکور همیشه پرترافیک است، بلکه عدم وجود پارکینگ‌های مناسب برای مراکز فوق علت اصلی ایجاد حجم سنگین ترافیک محسوب می‌شود.

تغییرات محدود ترافیکی به منظور جلوگیری از تداخل‌ و بروز تصادفات

در خصوص تغییرات ترافیکی سطح شهر توضیح بفرمائید؟ علت مسدود کردن بعضی از خیابان‌های تبریز و نیز سه زمانه کردن برخی از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی چیست؟

سرهنگ جهانگیری: به منظور سهولت در رفت و آمد شهروندان و جلوگیری از تداخل‌های ترافیکی و بروز تصادفات، با بررسی‌های کارشناسانه تصمیم به دسترسی محدود و قطع خیابان آخر منظریه شد که خوشبختانه نتیجه مطلوبی هم در کاهش امر ذکور داشت.

همچنین در چهارراه خطیب که چراغ راهنمایی و رانندگی دو زمانه بود و جوابگوی چهارراه مذکور نبود به منظور جلوگیری از تداخلات ترافیکی، تبدیل به سه زمانه شد که منجر به صفر رسیدن تصادفات در چهارراه مربوطه شد.

دودی کردن شیشه‌های عقب و جلو خودرو ممنوع است/ عدم‌ اختلال دید راننده؛ حد مجاز دودی‌کردن شیشه‌ها

از نحوه برخورد قانونی با خودروهای دارای شیشه دودی بفرمایید؟

سرهنگ جهانگیری: پلیس معتقد است که دودی کردن شیشه‌های خودرو باعث کاهش دید راننده در محیط پیرامون خود بویژه در شرایط جوی نامناسب و تاریکی هوا شده و در وقوع حوادث رانندگی تأثیرگذار است.

شیشه‌های عقب و جلو هیچ خودرویی نباید دودی باشد؛ شیشه‌های کناری نیز به‌شرطی قابل دودی شدن هستند که از بیرون، داخل خودرو قابل رویت باشد و تشخیص این امر نیز بر عهده پلیس است. چرا که در شیشه‌های دودی با رنگ تیره، راننده و سرنشین و به تبع آن تخلفات احتمالی راهنمایی و رانندگی از سوی آنان مانند عدم بستن کمربند ایمنی، صحبت با تلفن همراه قابل رویت نیستند.

اعمال قانون پنج هزار و ۹۵۸ خودرو به علت شیشه دودی

چه تعداد خودرو دارای شیشه دودی اعمال قانون شده‌اند؟

سرهنگ جهانگیری: تعداد پنج هزار و ۹۵۸ خودرو به خاطر دودی کردن شیشه‌ها در شش ماه نخست جاری جریمه شده‌اند.

دستکاری و مخدوش کردن پلاک خط قرمز پلیس است/ اعمال قانون ده هزار و ۹۳۴ خودرو با پلاک مخدوش

در خصوص مخدوش کردن پلاک خودروها چه برخوردی می‌شود؟

سرهنگ جهانگیری: تخلفات پلاک مخدوش جز خط قرمزهای پلیس است و در صورت لزوم پلیس با آنان به شدت برخورد خواهد کرد؛ چرا که وقتی پلاک خودرو ناخوانا باشد، هر جرمی که توسط آن خودرو انجام داده شود نه توسط دوربین و نه توسط شهروندان و پلیس قابل رویت و خواندن می‌شود و باعث کاهش امنیت اجتماعی شهروندان و اختلال در آسایش آنان می‌گردد.

تعداد ده هزار و ۹۳۴ خودرو به علت مخدوشی پلاک در شش ماه نخست سال جاری جریمه شده‌اند.

جریمه افرادی که دارای پلاک ناخوانا باشند ۶۰ هزار تومان است و اگر این امر از روی عمد و آگاهی باشد علاوه بر جریمه مذکور، طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، علاوه بر توقف خودرو و انتقال آن به پارکینگ، پرونده قضائی نیز برای مالک خودرو تشکیل می‌شود.

توضیح بفرمائید که خودروهای فاقد معاینه فنی از چه طریق اعمال قانون می‌شوند؟

سرهنگ جهانگیری: جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی از دو راه صورت می‌گیرد؛ از طریق دوربین‌ها که روزانه بالغ بر سه هزار دستگاه خودرو از این طریق در سطح شهر تبریز جریمه می‌شوند و بیشتر از این تعداد نیز توسط افسران پلیس جریمه می‌شوند.

اعمال قانون ۲۵۲ خودرو دودزا

در سال جاری چه تعداد خودرو دودزا جریمه شده‌اند؟

سرهنگ جهانگیری: در شش ماه نخست امسال تعداد ۲۵۲ خودرو به دلیل دودزایی جریمه شده‌اند.

فوت ۶۹ نفر در تبریز در اثر تصادفات

آماری ازفوتی‌های تصادفات درون شهری در تبریز بفرمائید؟

سرهنگ جهانگیری: متاسفانه تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات در سطح کلانشهر تبریز، نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است و در شش ماه نخست سال جاری تعداد ۶۹ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که بااین تعداد ۴۶ درصد را رانندگان، ۳۵ درصد را عابران پیاده و ۱۹ درصد باقی مانده را سرنشینان خودرو تشکیل می‌دهند.

علت عمده این تصادفات چه چیزی بوده است؟

سرهنگ جهانگیری: یکی از علت‌های اصلی تصادفات منجر به فوت پیادگان یا همان عابرین پیاده هستند و از جمله تخلفات این عابرین، گذر از محل‌های غیرمجاز، دویدن‌های ناگهانی، پریدن، ورود و برگشت ناگهانی است و حتی در مواردی بعضی از عابران از روی نرده‌های وسط خیابان نیز عبور می‌نمایند که کاری بسیار خطرناک محسوب می‌شود.

همچنین علت دیگر تصادفات، سرعت بیش از حد مجاز به ویژه در شب از علل دیگر تصادفات محسوب می‌شود؛ از آنجا که به دلیل خلوت بودن خیابان‌ها هنگام شب، برخی از رانندگان با سرعت زیاد تردد می‌کنند شدت تصادفات بالا و نیز مصدومان و کشته‌ها نیز زیاد است؛ از طرف دیگر عابرین به ویژه در فصول سرد سال هنگام شب از لباس تیره استفاده می‌کنند که باعث کم‌تر دیده شدن از سوی رانندگان می‌شود.

اکثر تقاطع‌های شهر مجهز به دوربین‌های الکترونیکی هستند

در بحث افزایش دوربین‌ها در سطح کلانشهر تبریز چه اقداماتی انجام شده است؟

سرهنگ جهانگیری: تا پایان سال جاری تعداد ۳۵ دستگاه دوربین نظارتی، ۱۴۰ دستگاه دوربین پلاک خوان ثابت، ۴۰ دستگاه ثبت تخلف با محوریت ثبت تخلف سرعت، در سطح کلانشهر تبریز نصب خواهند شد.

در حال حاضر اکثر تقاطع‌های شهر مجهز به دوربین‌های الکترونیکی هستند و در برنامه مربوطه قرار بر این است با همکازی شهرداری محترم دو هزار دوربین خریداری و در سطح شهر نصب شود.

سخن پایانی؟

سرهنگ جهانگیری: از شهروندان تقاضا دارم قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمایند که این امر نشانه احترام آنان به دیگران است، چرا که سایرین که از شهرها یا کشورهای دیگر به تبریز سفر می‌کنند با نحوه رانندگی به شهروندان این شهر نمره می‌دهند.

شهروندان از توقف دوبله و توقف در داخل پیاده روها اجتناب نمایند و نیز با سرعت مجاز و توجه کامل به جلو و بستن کمربند ایمنی رانندگی نمایند.

انتهای پیام/