تبریز پیشگام احداث بیمارستان صنعتی
تبریز پیشگام احداث بیمارستان صنعتی
رنجبران از احداث نخستین بیمارستان صنعتی دانشگاهی کشور برای رشته‌های غیر پزشکی در تبریز خبر داد.

به گزارش شمس، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان آذربایجان شرقی امروز در نشست با اصحاب رسانه استان به مناسبت سالروز تاسیس نخستین دانشگاه آزاد اسلامی کشور در تبریز، اظهار داشت: در بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی سراسر کشور یک میلیون ۳۰۰ هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و استان یکی از پرافتخارترین واحد‌های کشور است، ادامه داد: بزرگ‌ترین شبکه علمی استان با ۳۵ مرکز و واحد، یک بیمارستان فوق تخصصی و یک واحد پزشکی در حال فعالیت و ارائه خدمات علمی و خدماتی هستند.

رنجبران با تاکید بر افزایش دانشجویان در سال ۱۳۹۷ از هشتصد هزار نفر به یک میلیون و ۳۰۰ نفر در سال جاری، گفت: امروز خانواده‌ها به دنبال اخذ مدرک برای فرزندان خود نیستند بلکه دنبال تضمین آینده‌ی فرزندان‌شان هستند هر جایی که تضمین بهتری ارائه دهد به عنوان محل تحصیل برمی‌گزینند و این رشد آمار نمایانگر میزان رضایت و گرایش مردم به این مجموعه‌ی دانشگاهی است.

وی خاطر نشان ساخت: تعداد پذیرش دانشگاه آزاد نسبت به دو سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است و تعداد دانشجویان استان از ۵۵ هزار دانشجو به ۶۰ هزار دانشجو افزایش یافته است.که از این جمع ۵۷ درصد دختران و ۴۳ درصد پسران هستند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان با اشاره به سند تحول دانشگاه، اذعان کرد: در این سند تحول و تعالی برنامه پنج ساله دانشگاه تدوین و ابلاغ شده و ارزیابی های سالانه در حوزه های مختلف بر اساس این سند انجام می گیرد.

رنجبران بیاد داشت: روند رو به رشد در واحد دانشگاه آزاد تبریز از دو سال گذشته وجود داشته است که منجر به ارتقای رتبه ۲۲ کشوری واحد تبریز در سال ۱۴۰۰ به رتبه چهارم کشوری در سال جاری دست یافته است.

وی افزود: در سال جاری توانستیم در مقطع دکتری چهار رشته محل، در مقطع کارشناسی ارشد ۱۲ رشته محل و در مقطع کاردانی به کارشناسی ۴۷ رشته محل ایجاد نماییم.

این مقام مسئول متذکر شد: در تغییر جدی که دانشگاه بر مبنای تحول آموزشی دنبال می‌کند دانشکده‌های هوش مصنوعی، صنعت ساختمان، انرژی ساخت تولید و صنایع وابسته تعلیم و تربیت، هنر و رسانه، جامعه و حکمرانی به مجموعه ما افزوده خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اظهار داشت: واحد بستان آباد با رتبه عالی در حوزه فرهنگی برگزیده کشوری شد و واحد تبریز نیز واحد شایسته تقدیر ارتقا فرهنگی گردید

وی با بیان اینکه کسب و کار در دنیا از حالت سنتی به مدرن تغییر کرده و در بستر پلتفرم‌ها پیش رفته است، ادامه داد: دانشگاه آزاد تصمیم دارد با الکوگیری از نظام آموزش پزشکی برای رشته های غیر پزشکی هم تحول آموزشی ایجاد کند و در پلتفرمی که طراحی گردیده فضای جدیدی برای ارتقا مهارت اندوزی دانشجویان ایجاد نماید.

رنجبران افزود: در دانشگاه های علوم پزشکی ملزم هستند که در کنار مجتمع آموزشی یک بیمارستان برای آموزش های بالینی داشته باشند، اتفاقی که بنظر می رسد در رشته های غیر پزشکی نیز می تواند اجرا گردد.

این مقام مسئول بیان داشت: بیمارستان صنعتی برای رشته های فنی، مهندسی و دیگر رشته‌هایی چون حقوق و بازرگانی ایجاد خواهد شد تا عملا مهارت های لازم را کسب کنند و سپس فارغ التحصیل شوند و دانشجویان تنها بر مبنای دانش تئوری وارد بازارهای کاری نشوند.

رنجبران با تاکید بر اینکه تحول بزرگ در آموزش از تبریز آغاز شده و در کل کشور تسری پیدا خواهد کرد، ادامه داد: بستر پلتفرم ایجاد شده است، یک طرف سفارش دهندگان صنایع بزرگ همچون مس سونگون، تراکتورسازی و صنایع بزرگ دیگر و همچنین در حدود ۳ هزار و ۲۸۵ تامین کننده خرد کشور هستند که در محیطی تعاملی سفارشات صنایع عرضه شده و از طریق روند حرفه‌ای طرح ها با نظارت و تضمین دانشگاه آزاد واگذار خواهد شد.

این مقام مسئول از آغاز به کار پلتفرم در آذرماه به صورت پایلوت در سه استان آذربایجان شرقی، غربی و زنجان خبر داد و متذکر شد: وقتی که دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ ترین پروپزه تحولی خود را به تبریز واگذار می کند نشان از جایگاه این واحد در سطح ملی دارد.

رنجبران تست اولین دستگاه از اولین خط فول مکانیک تراکتورسازی، ایجاد کارخانه تولید کامپوزیت دانشگاه آزاد اسلامی در واحد شبستر، تولید جلبک اسپرولینا و برنامه توسعه این طرح، افزودن یک بخش ام آر آی در بیمارستان امام سجاد (ع) را از دیگر اقدامات شاخص و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی استان دانست.

وی دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگ ترین صندوق غیر دولتی کشور عنوان کرد و ادامه داد: با ۲۲ هزار هیئت علمی بزرگ ترین شبکه مهندسی کشور هستیم.

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی استان گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان دارین که روند جذب دانشجویان خارجی رو به رشد است.

این مقام مسئول یادآور شد: سرانه بودجه دانشجو در دانشگاه‌های دولتی به ازای هر دانشجو ۷۰ میلیون تومان بوده در حالی که این عدد در دانشگاه آزاد بابت شهریه به طور متوسط  ۱۲ میلیون تومان است یعنی بودجه دانشگاه‌های دولتی هفت برابر دانشگاه آزاد بوده است.