به دنبال رفع هرنوع ممنوعیت صادراتی هستیم
به دنبال رفع هرنوع ممنوعیت صادراتی هستیم
وزیراقتصاد گفت: برای حل مشکل تولیدکنندگان در جهت صادرات، به دنبال این هستیم تا هر نوع ممنوعیت صادراتی را برداریم. 

به گزارش شمس، احسان خاندوزی در همایش ملی صادرات غیرنفتی ایران اظهار داشت: محور اول این است که کجا ایستاده‌ایم، محور دوم مسیری است که باید طی کنیم و محور سوم موانعی است که سرعت‌گیر برای اهداف ما هستند.

وی ادامه داد: در هشت ماهه ۱۴۰۲ مجموعا ۲۴/۷میلیون تن واردات به ارزش ۴۲/۱ میلیارد دلار داشتیم که به لحاظ وزنی ۴ و ارزشی ۱۲ درصد افزایش داشته است. در صادرات غیرنفتی ۹۰ میلیون تن با ارزش بیش از ۳۲ میلیارد بوده که ۱/۶ درصد ارزشی افزایش داشته است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: تراز بازرگانی غیرنفتی ما مثبت نیست اما این مساله ناشی از حوزه قیمتی اقتصاد بین‌الملل است و ربطی به کشور ندارد. به طور مثال محصولات غیرنفتی نزدیک به ۴۰ درصد کاهش ارزش داشته است.

وی ادامه داد: عدم پیچیدگی اقتصاد ایران به جهت فناوری باعث شده متوسط ارزش یک وزن ثابت کالای صادراتی به نسبت وارداتی کمتر است پس لازم است به سمت یک اقتصاد پیچیده‌تر برویم.

خاندوزی با بیان اینکه اقتصاد نفتی تمرکزگرا اجازه نداده است اولویت سیاستگزارِ ما به سمت صادرات غیرنفتی برود،گفت: همایش صادرات غیرنفتی تبریز باید به اجماع دولت و بخش خصوصی کمک کند. ما در مسیر حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی باید مراقب باشیم که بیراهه نرویم، در همین راستا باید به سمت اقتصاد پایدار درونگرا برویم.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: ما برای کنترل تورم نیاز به صادرات کالاهایی داریم که ارزآوری بیشتری برای کشور دارد و به همین دلیل برای حل مشکل تولیدکنندگان در جهت صادرات، به دنبال این هستیم تا هر نوع ممنوعیت صادراتی را برداریم.