بخشی از شهرک بعثت و خارجی وقفی است
بخشی از شهرک بعثت و خارجی وقفی است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی گفت: بخشی از شهرک صنعتی بعثت و شهرک خارجی از موقوفات قائم مقام فراهانی است.

به گزارش شمس، حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: طرح ضیافت الهی بیش ازده سال است که در بقاع مطهر در کشور برگزار می‌شود که جزءخوانی قرآن، دعوت از مبلغین، افطاری ساده، و … از جمله برنامه‌های آن است که امسال با طرح آرامش بهاری تقارن دارد.

وی ادامه داد: چهل بقعه در استان برای تحویل سال آماده شده‌اند؛ که در این بقاع متبرکه ایستگاه نقاشی، ویژه برنامه‌های نوروز، برنامه برای نوجوانان و… هم در نظر گرفته شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امکان اسکان هزار نفر به صورت روزانه درجوار امامزادگان و چهل مسجد برای اسکان اضطراری آماده شده‌اند، گفت: برخی مساجد هم به صورت شبانه روزی باز خواهند بود تا کسانیکه وقفه چند ساعته در استان ما دارند هم از مساجد استفاده کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح امنای موقوفات توضیح داد: در همین راستا نصب امین برای موقوفات انجام شد که تا به امروز ۷۲ امین برای موقوفات استان تعیین شدند که این طرح در راستای مردمی سازی موقوفات است.

حسینی ادامه داد: در حفظ اراضی وقفی در بحث کاداس جزء پیشتازان هستیم و حدود ۹۰ درصد از موقوفات ما دارای سند رسمی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ میلیارد به عمران و آبادی مساجد از بودجه دولتی کمک کرده‌ایم، ابراز داشت: همچنین هر امامزاده حساب جداگانه‌ای دارد که خیرین برای امور فرهنگی یا عمرانی یا دیگر مسائل نذر خود را به آن حساب پرداخت می‌کنند. پولی هم که به ضریح ریخته می‌شود در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی و دیگر حوزه‌ها برای امامزاده خرج می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه بک هزار و ۷۰۰ مغازه در بازار وقفی است، یادآور شد: به دنبال احیای این موقوفات هستیم تا درآمدهای آن در حوزه وقفی که انجام شده بود، خرج شود.

وی در خصوص موقوفات قائم مقام فراهانی نیز گفت: برای موقوفات قائم مقام فراهانی از سال ۹۷ اداره‌ای تاسیس شد و ساماندهی آنجا به شدت در حال پیگیری است، همچنین بلوک بندی انجام و امنا نصب شده‌اند.

حسینی تصریح کرد: بخشی از شهرک صنعتی بعثت و شهرک خارجی از موقوفات قائم مقام فراهانی است.

وی در پایان در خصوص مشکل موقوفه بودن اراضی صوفیان خاطرنشان کرد: برای حل مشکل صوفیان پیش قدم هستیم و دو هفته قبل هم مهمان مردم صوفیان بودیم تا مشکل این منطقه حل شود. اوقاف آماده است در قالب‌های مختلف مشکل مردم حل شود. وظیفه ما موقوفه داری است و در حال حاضر این اتفاق رخ می‌دهد و البته تلاش ما برای حل مشکل مردم است.