اکثر متکدیان غیربومی هستند/ ماجرای کمک به کشورهای دیگر واقعیت دارد؟
اکثر متکدیان غیربومی هستند/ ماجرای کمک به کشورهای دیگر واقعیت دارد؟
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی گفت: بعد از دستگیری این متکدیان توسط نیروی انتظامی می‌بینیم که اکثرا آنها غیربومی هستند که روزانه حتی ده تا بیست میلیون تومان درآمد دارند.

به گزارش شمس، غلامعلی ملامهدی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت ایام دهه فجر اظهار داشت: در استان آذربایجان‌شرقی نزدیک به ۸۰ هزار خانواده تحت پوشش و ۶۵ هزار خانواده مستمری بگیر داریم که فقط در ده ماهه اول امسال در بحث جهیزیه ۶۰۰ سری جهیزیه به ارزش ۲۲ میلیارد تومان داده شده است.

وی ادامه داد: در دهه فجر با هم افزایی سپاه ۱۰۰ سری جهیزیه، ۲۲۰ سری جهیزیه همراه با مراکز نیکوکاری تا پایان دهه فجر و ۲۰۰ سری جهیزیه در عید مبعث توسط کمیته امداد به نوعروسان نیازمند اهدا می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی یادآور شد: ۱۷۰ پشت نوبتی برای جهیزیه نیز داریم که سعی می‌کنیم تا نیمه شعبان جهیزیه‌ها آنان را تحویل دهیم.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان کمیته امداد گفت: درباره وام کارگشایی و رهن قدم‌هایی برداشته‌ایم و در ده ماهه اول امسال ۱۱۱ میلیارد تومان تسهیلات بانکی قرض الحسنه برای ودیعه مسکن و وام‌های ضروری داده شده است.

ملامهدی ادامه داد: دو هزار و ۸۰۰ وسایل ضروری مانند یخچال، بخاری، گرم کن و کولر به ارزش ۱۷ میلیارد تومان هم فارغ از بحث جهیزیه‌ها به اقشار نیازمند داده‌ شده است. همچنین به ۶۰۰ خانواده انشعابات آب، گاز، برق به صورت رایگان اعطا شده است.

وی با بیان اینکه ۴۷ هزار و ۵۰۰ بیمار تحت پوشش کمیته امداد داریم، یادآور شد: که از این میان ۱۵۰۰ نفر بیمار صعب العلاج هستند که در سال جاری نزدیک به ۵ میلیارد تومان کمک هزینه به آنها پرداخت شده است.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی با اشاره به سفر رئیس جمهو به استان توضیح داد: ۱۴ هزار و ۳۲۰ نامه در سفر ریاست جمهوری برای بررسی به ما داده شد که با اعتبار دولت به این افراد مبالغ مختلفی از دو تا ۱۲ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی درباره پذیرش مددجویان کمیته امداد نیز عنوان کرد: در حال حاضر هیچ پشت نوبتی نداریم و اگر افراد نیازمندی وجود دارد، باید شناسایی شوند که در این راستا از معتمدین محلات می‌خواهیم این افراد را به ما معرفی کنند.

ملامهدی درباره ساخت مسکن مددجویان نیز ابراز داشت: امسال یک هزار مسکن در حاشیه و روستا باید احداث کنیم که خوشبختانه به هدفمان در این برنامه نزدیک شده‌ایم و باید تا پایان سال این برنامه را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به ثمرات بازدیدهای کمیته امداد از روستاهای محروم گفت: یکی از نمونه‌های همکاری خوب میان دستگاه‌ها برای محرومیت زدایی روستای پشتاب هوراند بود که بعد از همکاری ادارات مختلف گازرسانی به این روستا انجام شد.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی درباره آمار دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش توضیح داد: بیست هزار دانش آموز و سه هزار و ۴۰۰ دانشجوی تحت پوشش کمیته امداد داریم که از این تعداد ۲۶۰ دانش آموز نخبه، ۸۲ دانشجوی نخبه، یک نخبه ورزشی داریم.

وی ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی قبولی کنکور داشتیم؛ دانش آموزی داشتیم که بدون کلاس‌های آموزشی رتبه حدود ۲۰۰ آورده بود. چهار دانش آموز رتبه زیر هزار و ۱۶۳ نفر دانش آموزِ زیر ده هزار داشتیم.

ملامهدی با اشاره به برخی شایعات درباره خرج شدن پول‌های کمیته امداد در سایر کشورها عنوان کرد: بعضا حرف‌هایی مطرح می‌شود که صدقه‌های کمیته امداد به کشورهای دیگر می‌رود! ما سالانه ۶۷۰ میلیارد تومان مستمری می‌دهیم و امسال فقط ۳۹ میلیارد صدقه داشتیم، آیا اصلا امکان دارد چولی به جایی برود؟

وی ادامه داد: در تمام سال‌هایی که در کمیته امداد بوده‌ام تا به امروز حتی یک ریال هم به استان همجوار نرفته است چه برسد به کشورهای دیگر! در سال فقط یک روز آن هم در روز قدس روی صندوق صدقات برچسب کمک به فلسطین زده می‌شود و هرچیزی که همان روز جمع شود، صرف کمک به فلسطین می‌شود که آن مبلغ در استان ما حتی پنج میلیون تومان نمی‌شود.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی درباره دیگر شبهات درباره میزان درآمدها و پرداختی کمیته امداد گفت: در بحث زکات، دبیر شورای زکات کمیته امداد است؛ امسال ۱۶۶ میلیارد شورای زکات درآمد داشت که از این مبلغ ۸ میلیارد تومان در حیطه پرداخت کمیته امداد به مددجویان بود و باقی آن ربطی به کمیته امداد ندارد.

وی در خصوص طرح اکرام ایتام در استان هم یادآور شد: ۱۴ هزار و ۳۰۰ ایتام در آذربایجان‌شرقی داریم که ۶۷ هزار نفر به این ایتام کمک می‌کنند. سال گذشته در جلسه‌ای که استاندار فقید تشکیل داده بودند برخی شرکت‌ها متقبل پرداخت هزینه برای این ایتام شدند که به طور مثال شیرین عسل ده هزار ایتام را تحت تکلف قرارداد و ماهانه یک میلیارد به حساب این ده هزار ایتام پرداخت می‌شود.

ملامهدی تصریح کرد: حداقل مبلغ پرداختی به ایتام ۵۰۰ هزار تومانو حداکثر آن ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

وی در پایان درباره خدشه به لقب تبریز، شهر بدون گدا خاطرنشان کرد: بعد از دستگیری این متکدیان توسط نیروی انتظامی می‌بینیم که اکثرا آنها غیربومی هستند که روزانه حتی ده تا بیست میلیون تومان درآمد دارند.