اقدامات فرهنگی خوبی در زندان تبریز انجام شده است
اقدامات فرهنگی خوبی در زندان تبریز انجام شده است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز با بیان اینکه اقدامات فرهنگی خوبی در زندان تبریز انجام شده است، گفت: اکنون ۳۳ روحانی در این زندان در حال انجام فعالیت های فرهنگی و قرآنی هستند.

به گزارش شمس، حجت‌الاسلام آل‌هاشم روز چهارشنبه در دیدار رئیس سازمان های کشور با وی اظهار کرد: در مجموع فضای داخل و خارج زندان تبریز بسیار عالی است که نشانگر زحمات کادر نیروی انسانی پرتلاش این مجموعه است.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط این زندان با حوزه فنی و حرفه‌ای نیز بسیار تنگاتنگ است و این یکی از مزایای بزرگ برای توانمندسازی زندانیان است و بسیاری از زندانیان در دوران محکومیت خود در این زندان مهارت های قالیبافی، تعمیرکاری و دیگر را یاد می گیرند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی همچنین میزان کمک به آزادی زندانیان غیرعمد در استان از سوی خیران را ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: کارهای فرهنگی و خیرانه خوبی در استان رسم شده که اعطای هزینه ضیافت مراسم ترحیم و تاج گل برای آزادی زندانیان غیرعمد از جمله آنهاست.

اصلاح و تربیت زندانیان در اولویت برنامه های سازمان است

رئیس سازمان زندان‌های کشور نیز در این دیدار گفت: از نوع نگاه امام جمعه تبریز به موضوع زندان و زندانی انرژی مضاعفی می گیریم و خوشحالیم که مجموعه فعالیت ها و اقدامات انجام شده در زندان تبریز مورد پسند حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم قرار گرفته است.

غلامعلی محمدی هدف از سفر خود به آذربایجان شرقی را احصاء مشکلات و یافتن راه حلی برای آنها عنوان کرد.

وی اولویت سازمان را تربیت و اصلاح زندانیان عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم مجرم در مسیر اصلاح و تربیت قرار گیرد و آموزش های لازم را پیش ببریم، باید در حوزه مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی قوی عمل کنیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تأثیرگذار باشیم باید در فرهنگ و روح زندانی تأثیر مثبت بگذاریم، افزود: همه اهتمام بر این است که آموزه دینی رفتار امیرالمومنین (ع) را داشته باشیم و در این راه ما سخت نیازمند دعای بزرگان هستیم.‌

محل فعلی زندان تبریز را برای استفاده عموم آماده می کنیم

استاندار آذربایجان شرقی نیز در دیدار با رئیس سازمام زندان های کشور با بیان اینکه مجموعه دادگستری و زندان‌های استان و استانداری همکاری خوبی با یکدیگر دارند، گفت: از همین رو هیچ وقت احساس نقصان و کمبود در این زمینه نکرده ایم.

عابدین خرم اضافه کرد: به عنوان دستگاه دولتی همیشه در کنار دستگاه قضائی هستیم زیرا این ۲ مجموعه هر چقدر به هم نزدیک باشد، نتیجه‌اش را مردم در خدمت‌رسانی خواهند دید.

وی با تاکید بر مصوبه مولدسازی گفت: در مورد زندان تبریز نیز هدفمان انتقال زندان تبریز و تبدیل محل فعلی برای استفاده عموم است از این رو هرکاری که لازم باشد را انجام می‌دهیم تا اقدامی مناسب و نتیجه درخور و شأن مردم آذربایجان شرقی انجام پذیرد.

رئیس زندان های کشور نیز گفت: یکی از اهداف سفر به آذربایجان شرقی، عملیاتی شدن مصوبه مولدسازی سران قوا و انتقال زندان تبریز به خارج از شهر است.

محمدی خاطرنشان کرد: قانون مولدسازی، راهکارهایی را برای فروش، تهاتر و معاوضه تعیین کرده و ظرفیت مناسبی را ایجاد کرده تا زندان مرکزی تبریز که درحال حاضر در بافت شهری قرار گرفته است به بیرون از شهر انتقال یابد.

وی یادآور شد: هدف این است که براساس ضوابط و مقررات شهری، بهره‌گیری از مصوبه مولدسازی و غبطه بیت‌المال نسبت به ایجاد ارزش‌افزایی، اقدام و در تغییر کاربری مکان فعلی زندان، استفاده حداکثری را از ظرفیت مصوبه مولدسازی داشته باشیم.

در این دیدار و با امضا تفاهم‌نامه سه جانبه مقرر شد کارگروهی متشکل از عوامل استانداری آذربایجان‌شرقی، شهرداری تبریز و دادگستری و نمایندگان سازمان زندان‌ها تشکیل شده تا مراحل انجام این توافق را عملیاتی کنند.

گفتنی است؛ طرح انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر که از ۲۵ سال قبل، مطرح و مطالعات اولیه آن از سوی قوه قضائیه، استانداری آذربایجان‌شرقی و شهرداری تبریز آغاز شد، پس از سال‌ها به بوته فراموشی سپرده شده و تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

در جریان سفر نخست رئیس جمهور به آذربایجان شرقی در خرداد ماه سال گذشته هزار میلیارد ریال به انتقال این زندان به محل جدید خود اختصاص یافته بود.

این طرح به عنوان یکی از مهم ترین خواسته های مردم از دولت های مختلف نه تنها می تواند بر زیبایی بصری شهر در محدوده های مشرف بر زندان بیافزاید، بلکه گام مهمی برای ارتقای امنیت روانی شهروندان تبریزی نیز محسوب می شود که متاسفانه برای این مطالبه هنوز پاسخی دریافت نشده است.

به رغم قول های مساعد استانداران، شهرداران و روسای دادگستری آذربایجان شرقی در طول دهه‌های گذشته مبنی بر انتقال زندان، شهروندان تبریزی همه روزه در گذر از بهترین منطقه تبریز باید نظاره گر این سازه ناکارآمد و زشت که بر کالبد شهر آرمیده، باشند.

هر چند زندان مرکزی تبریز در زمان ساخت آن در بیش از نیم قرن قبل در خارج از شهر قرار داشت، اما به دلیل رشد سرسام آور شهرها در دهه‌های اخیر اکنون در یکی از حوزه‌های پر رفت و آمد شهر قرار گرفته و به دلیل واقع شدن در ورودی شهر از سمت شرق (تهران)، منظره‌ای ناهنجار به مجموعه شهری تحمیل کرده است.

زندان مرکزی تبریز در زمان ساخت که به ۵۰ سال قبل بر می‌گردد، به منظور پذیرش ۶۰۰ زندانی طراحی شده بود که هیچ تناسبی با جمعیت امروز این کلان شهر ندارد، اما اینکه زندان مرکزی تبریز با افزایش تعداد ساختمان‌ها به ظرفیت حداکثر دو هزار و ۵۰۰ نفر، هم اکنون افزون بر پنج هزار نفر زندانی را میزبانی می‌کند، دال بر وجود حجم انبوهی از مشکلات بهداشتی، درمانی، خدمات رسانی و سایر معضلات در این محل است.

با وجود اینکه محلی در روستای «باباباغی» در شمال غربی تبریز برای اجرای عملیات ساخت و تجهیز زندان جدید تبریز مشخص شده است، اما بنا به اظهار مسوولان امر به دلیل کمبود اعتبار، هنوز این طرح ملی به سرانجام مشخصی نرسیده و هر سال انتقال زندان به خارج از شهر و محل جدید با تعویق های چندین ماهه مواجه می شود.

محل کنونی زندان مرکزی تبریز به یکی از نقاط مرغوب و گران قیمت شهر تبدیل شده است که به نظر می‌رسد اختلاف بر سر مبادله اسناد و تغییر کاربری بین اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز یکی از دلایل طولانی‌تر شدن فرآیند انتقال زندان تبریز باشد.

انتهای پیام /