اسکو، رتبه نخست تولید پسته در آذربایجان شرقی
اسکو، رتبه نخست تولید پسته در آذربایجان شرقی
مدیر جهاد کشاورزی اسکو از کسب رتبه نخست این شهرستان در تولید پسته در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش شمس، ابوالفضل فرشبافیان گفت: با توجه به تغییر الگوی کشت در منطقه، از مجموع حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغ موجود در شهرستان حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار به کاشت پسته اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: باغهای پسته این شهرستان بیشتر در دشت ایلخچی و روستا‌های جزیره اسلامی واقع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اسکو اضافه کرد: بر اساس کیل‌گیری انجام شده عملکرد ۶ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار (وزن تر) در این شهرستان به ثبت رسیده است.

فرشبافیان با بیان اینکه در گذشته در شهرستان اسکو پیاز در سطح وسیعی کاشته می‌شد گفت: با توجه به کم آب بر بودن محصول پسته و نیز لزوم رعایت اصلاح الگوی کشت میزان تولید پیاز از ۵۰۰ هکتار به ۵۰ هکتار کاهش یافته و از محصولات جایگزینی مثل پسته و کلزا برای کاشت استفاده می‌شود که هم صرفه اقتصادی دارد و باعث رونق اقتصاد شهرستان و کسب درآمد برای کشاورزان می‌شود و هم منابع آبی را تهدید نمی‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم از تولید یک هزار و ۸۰۰ تن پسته در استان خبر داد و با بیان اینکه باغهای بارور پسته در استان یک هزار و ۴۶۴ هکتار و باغهای غیربارور نیز ۷۷۴ هکتار است اظهار کرد: متوسط عملکرد این محصول در هکتار ۱.۲ تن است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ درصد تولید پسته معادل یک هزار و ۸۰۰ تن به صورت تازه خوری و فرآوری شده مصرف می‌شود افزود: ارقام موجود باغهای پسته استان را رقم احمد آقایی، اکبری، کله قوچی، شاه پسند، ریز قزوین، زرند کرمان و سایر ارقام بومی تشکیل می‌دهد.