از تشریح کارکرد مجلس خبرگان رهبری تا شایعه‌ی دستمزدهای نجومی!
از تشریح کارکرد مجلس خبرگان رهبری تا شایعه‌ی دستمزدهای نجومی!
کاندیدای ششمین مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر جایگاه، وظایف و اهمیت مجلس خبرگان رهبری گفت: در مجلس خبرگان علاوه بر وظایف قانونی، پیگیری مطالبات مردمی اهمیت ویژه‌ای دارد.

گروه سیاسی شمس: آیت الله محمدتقی پورمحمدی نماینده فعلی مردم آذربایجان در خبرگان رهبری، امام جمعه مراغه و کاندیدای ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری است. این استاد حوزه و دانشگاه سابقه حضور ۴۰ ماهه در جبهه‌، فرماندهی سپاه اردبیل، امامت جمعه جلفا و هادی شهر، امامت جمعه اهر، مدیریت حوزه علمیه تبریز و سابقه دو دوره متوالی نمایندگی مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.  آیت‌الله پورمحمدی با حضور در پایگاه خبری شمس اهم فعالیت‌های مجلس خبرگان و انتخابات پیش رو تشریح کرد.

 

شمس: با توجه به سابقه حضورتان در مجلس خبرگان، در خصوص وظایف نمایند‌گان و اهداف این مجلس توضیح دهید.

پورمحمدی: اصلی‌ترین وظیفه مجلس خبرگان رهبری در خصوص رهبری انقلاب و ایجاد فضایی است که خلا رهبری حس نشود؛ همان‌گونه که زمان رحلت امام خمینی(ره) قبل از ۲۴ساعت جانشین ایشان انتخاب و معرفی شد که البته این وظیفه تنها مربوط به فوت رهبر نیست؛ بلکه در زمان بیماری و عدم توانایی بر اداره امور نیز این مجلس است که باید به وظیفه خود عمل و جانشین معرفی کند.

وظیفه دیگر نظارت بر امور رهبری، مجموعه‌ها و تشکیلات زیر نظر رهبری است که اگر مسئله توسط نماینده‌های این مجلس مشاهده شود، موضوع به استحضار رهبر گزارش و حل شود. شایان ذکر است که انجام این وظایف به معنای نظارت است که منتهی به تقویت شود نه مچ‌گیری.

در مجلس خبرگان علاوه بر وظایف قانونی، پیگیری مطالبات مردمی نیز حائز اهمیت است؛ مثلاً موضوعاتی از قبیل دریاچه ارومیه، حقوق کارگران، دریافتی بازنشستگان که در کمیسیون حتی صحن مطرح می‌شود.

 

شمس: ارتباط شما با مردم چگونه است؟ مردم مطالبات خود را به چه نحوی برای شما بیان می‌کنند و با شما در میان می‌گذارند؟

پورمحمدی: ما در میان مردم زندگی می‌کنیم و این ارتباط تنگاتنگ امکان انتقال مشکلات مردمی را برای ما تسهیل کرده است. ما طلبه هستیم و دسترسی ما برای مردم آسان است. بعد از نماز در مسجد و زمانی که در دفترم حضور دارم مردم ارتباط می‌گیرند و مراجعه می‌کنند. مثل برخی از مناصب دیگر نیست که مردم باید در انتظار بمانند.

خاطره‌ی شیرینی داشتم که یکی از ارامنه ساکن تبریز به دفتر ما آمده بود؛ می‌گفت مغازه‌ای دارد که فرد مسلمانی آن را اشغال کرده است و چند دستگاه اجرایی که مراجعه کرده بود نتیجه‌ای نگرفته بود، بنده این موضوع را مستقیماً پیگیری کردم و حل شد. آن بنده خدا حتی می‌گفت اگر این موضوع حل نمی‌شد هم من راضی از این در بیرون می‌رفتم چراکه در شرایطی که طی مراجعه‌هایم به دستگاه‌های مختلف متوجه شدم که دسترسی به مسئولین کار آسانی نیست اما در اینجا به یک دقیقه هم نکشید کارم حل شد.

ارتباطم با همه اقشار سنی خوب است؛ مخصوصاً جوانان؛ یکی از جوانان که به ظاهرش خوب می‌رسید و موهای بلندی داشت همیشه در نماز حاضر می‌شد و اگر سوال شرعی داشت می‌پرسید. یکبار یکی از حاضرین میانسال به من گفت به سبب ارتباط خوبی که با آن جوان دارم، تذکر بدهم و بنده هم گفتم اینکه فردی مرتب و آراسته ظاهر می‌شود خیلی خوب است؛ مگر موی سرش چه اشکالی دارد؟ حتی طبق برخی روایات پیامبر(ص) نیز موی بلندی داشت و مسئله اساسی این است که منکرهای واقعی اسلام درست شناخته نشود.

 

شمس: علت عدم استقبال علما را نسبت به ثبت نام در این مجلس چه می‌دانید؟

پورمحمدی: برخی احتیاط می‌کنند که احیاناً تایید نشوند و برخی هم علاقه ندارند و اهتمام نمی‌ورزند؛ وقتی ببینیم فرد شاخصی عالم و مناسب این مسئولیت است، منتظر نباشیم که خودش ثبت‌نام کند بلکه باید از او دعوت کنیم و عرصه را برای او فراهم کنیم و البته از طرفی هم بهتر است شورای نگهبان در خصوص تایید صلاحیت‌ها کمی سهولت به خرج بدهد تا زمینه ورود برای افراد زیادی فراهم شود.

 

شمس : برنامه‌هایتان و اهدافی که برای پس از ورود به مجلس خبرگان در نظر گرفته‌اید را تشریح کنید.

وظایف قانونی موجود را که طبیعتاً هر نماینده‌ای باید پس از ورود موظف به عمل است و باید سرلوحه اهداف خود قرار بدهد اما مجلس متشکل از کمیسیون‌هایی در حوزه‌های متفاوت اعم از پاسداری از ولایت فقیه، سیاسی، اقتصادی، اصل۱۱۰، تحقیق و… است که بصورت تخصصی باید عمل کرد، همچون دو دوره گذشته حضور در یکی از کمیسیون‌های تاثیر گذار را مد نظر قرار داده و تلاش بر انجام وظایف محوله در این مجلس را کما فی السابق خواهم داشت.

 

شمس: شما در چه کمیسیون‌هایی فعالیت داشتهاید؟ بازه زمانی برگزاری جلسات کمیسیون‌ها چقدر است؟ نمونه‌ای از مطالبات مردمی که در کمیسیون‌ها مطرح کرده‌اید بیان کنید.

پورمحمدی: چون جلسات به‌صورت محرمانه‌ برگزار می‌شود، خیلی از افراد اطلاع دقیقی از برگزاری جلسات ندارند و گمان می‌کنند فقط سالی دوبار همان اجلاسیه‌های عمومی برگزار می‌شود؛ درحالی که کمیسیون‌ها دو هفته‌ای یکبار برگزار می‌شود و گاهاً در صورت ضرورت زودتر از موعد برگزار می‌شود.

نائب رئیس و سخنگویی کمیسیون پاسداری از ولایت فقیه، عضویت کمیسیون سیاسی و کمیسیون اقتصادی از جمله وظایف بنده در سال‌های مختلف در مجلس خبرگان بوده است.

درموارد مختلفی از مسئولین مربوطه در جلسات دعوت و مطالبه کرده‌ایم از جمله حوزه بانکداری اسلامی، مشکلات معیشتی مردم، ارزش پول ملی، حقوق کارگران و بازنشستگان، فضای مجازی؛ در حوزه اهتمام بر افزایش جمعیت که موضوع مهمی است باید مقدمات آن فراهم شود، سیستم بانکی برای تسریع در دریافت وام ازدواج، تسهیل دریافت مسکن برای جوانان، ایجاد اشتغال جوانان و هم‌چنین در حوزه قضایی گاها مشاهده می‌شود که برخی پرونده‌ها به طول می‌انجامد و از مطالبات مهم مردم است و پیگیر این موضوعات هستیم.

 

شمس: دلیل ارتباط کمرنگ مجلس خبرگان با رسانه‌ها چیست؟ ارتباط شخص شما با رسانه‌ها چگونه است؟ 

پورمحمدی: ارتباط با رسانه‌ها خیلی ضعیف است به ویژه رسانه ملی که فقط در مناسبت‌های مذهبی به سراغ‌مان می‌آیند؛ کاش خود رسانه‌ها پیگیر نماینده‌ها بشوند و جایگاه نماینده‌ها را به مردم شناسانده و مطالب آنان را به خوبی انتقال دهند. البته برخی مواردی وجود دارد که محرمانه است اما کلاً اگر رسانه‌ای که مطالبه یا سوالی داشته باشد پذیرا و پاسخگویی هستیم.

 

شمس: ارتباط و تعامل مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی چگونه‌است؟

در کمیسیون‌های مختلف مجلس خبرگان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه ذی‌ربط دعوت و مطالبات خود را بیان می‌کنیم چراکه دولت قوه مجریه است و مجلس باید ریل‌گذاری کند و  دولت در آن مسیر حرکت کند و پیش برود.

 

شمس: این شائبه در بین برخی از مردم مطرح می‌شود که باتوجه به حقوق دریافتی اعضای مجلس شورای اسلامی طبیعتا  باید میزان حقوق مجلس خبرگان بیشتر باشد؛ این را تایید یا رد میکنید؟

مجلس خبرگان اصلاً یک ریالی حقوق به نماینده‌های خود پرداخت نمی‌کند و کاملاً صلواتی است، اما شرایط به گونه‌ای است که اگر نماینده‌ای بخواهد با ارائه برگ بلیت خود می‌تواند هزینه ایاب ذهاب دریافت کند اما بنده تا به حال حتی این هزینه را نیز نخواسته‌ام که دریافت کنم. حضور در این مجلس را به نوعی وظیفه شرعی خود می‌دانیم.

شمس: سخن آخر.

پورمحمدی: برخی ها خیال نکنند که با رای ندادن مشکلات رفع میشود،دشمنان نیز به صندوق های رای کشورمان چشم دوخته اند و می خواهند مشارکت کم باشد ؛ به همین دلیل نیز ملت ایران اسلامی باید عکس خواسته آنان عمل کرده و به صورت گسترده در انتخابات مشارکت کنند.