اتوبان موج‌های آبی!/ وضعیت اسفناک آسفالت آزادراه تبریز-زنجان
اتوبان موج‌های آبی!/ وضعیت اسفناک آسفالت آزادراه تبریز-زنجان
آزادراه تبریز - زنجان که بعدها به نام آزادراه پیامبر اکرم(ص) نام‌گذاری شد یکی از مهم‌ترین و پرترددترین آزادراه‌های مواصلاتی کشور است ولی با گذشت 12 سال از افتتاح همچنان نواقص فراوانی دارد و پر از چاله است.

به گزارش شمس، آزادراه تبریز – زنجان در مردادماه سال ۱۳۹۰، در قالب اولین آزادراه کوهستانی کشور به بهره‌برداری رسید.

این آزادراه که طولانی‌ترین تونل‌های دوقلوی کشور، تونل‌های دوقلوی شبلی، با طول هرکدام ۲ هزار و ۵۲۲ متر و عرض  ۱۱ متر را در خود جای‌داده است؛ بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل و ارتباطات جاده‌ای کشور را عهده‌دار است.

با اینکه افتتاح آزادراه تبریز-زنجان تا حد زیادی از تعداد تصادفات و تلفات جاده قدیم این مسیر کاسته است اما آنچه سال‌های متوالی است مسافران این مسیر را آزار می‌دهد، وضعیت نامطلوب آسفالت این آزادراه است، به‌طوری‌که در بسیاری از نقاط  آن کیفیت آسفالت، به‌مراتب پایین‌تر از کیفیت آسفالت در بعضی مناطق روستایی کشور است.

این وضعیت برای سرنشینان خودروهایی که با سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند، وضعیتی خطرناک و مهلک را به ارمغان می‌آورد.

آزادراه پیامبر اکرم(ص) در مردادماه ۱۳۹۰، با اختصاص بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی در سه مرحله به بهره‌برداری رسید، مرحله اول این آزادراه ۳۰۰ کیلومتری، محور ۸۵ کیلومتری زنجان تا سرچم بود، که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۷۵ شروع و پس از ۸ سال در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید.

مرحله دوم آن نیز  دو سال بعد، در سال ۱۳۸۵ و در قالب ساخت محور ۱۵۰ کیلومتری سرچم به بستان‌آباد آغاز شد که با تکمیل این محور، آزادراه نبی اکرم(ص) در سال ۱۳۹۰ با حضور رئیس‌جمهور وقت، به بهره‌برداری رسید.

وضعیت اسفناک آسفالت آزادراه تبریز- زنجان

وضعیت آسفالت آزادراه تبریز- زنجان که به عنوان تنها شاهراه ترانزیتی کشور به اروپا مطرح بوده، نامناسب است.

آزادراه تبریز- زنجان با اینکه مسیری ترانزیتی و مهم بوده ولی دست اندازهای خطرناک و چاله‌های عمیق و آسفالت نامناسب در این مسیر مشهود است.

رانندگان این مسیر ۳۰۰ کیلومتری می‌گویند وقتی با سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در این آزادراه حرکت می‌کنیم، مواجه شدن با دست اندازهای عمیق وضعیتی خطرناک و مهلک ایجاد می‌کند، هرچند اگر مسافران از تصادف و سانحه رانندگی در امان باشند آسیب جدی به شاسی خودرو وارد خواهد شد. با اینکه از افتتاح آزادراه تبریز- زنجان بیش از ۱۰ سال سپری می‌شود ولی همچنان این مسیر ترانزیتی نواقص فراوانی به خصوص در وضعیت آسفالت دارد.

مردم از شکستن چندین باره شاسی خودروهایشان در بزرگراه تبریز ـ زنجان گله مندند

وضعیت آسفالت اتوبان زنجان- تبریز و چاله های آن به حدی رسد که نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی  در سفر ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در قالب سفر دوم رئیس به آذربایجان شرقی  در شورای اداری استان از جمله مطالبات مردم استان از رئیس جمهوری رسیدگی به وضعیت این اتوبان بود.

سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز به مشکلات و وضعیت نامناسب جاده زنجان به تبریز نیز اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه شرایط این مسیر به حدی نامناسب است که مردم از شکستن چندین باره شاسی خودروهایشان در این بزرگراه گلایه دارند اما چون این اتوبان در اختیار بانک ملی بوده، هیچ کاری برای بهبود وضعیت این جاده انجام نشده است.

اروجعلی علیزاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران  گفت: در سفر دوم استانی رئیس‌جمهور ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های راهداری از جمله آزادراه زنجان – تبریز به این پروژه مشترک که بانک ملی سرمایه‌گذار است، تخصیص یافت.به دلیل وضعیت نامناسب این آزادراه در سفر دوم استانی مصوب شد بانک ملی ۳۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی و ایمن‌سازی هزینه کند.

پول هست منتظر اجرایی کار هستیم

عادل غلامی دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های آذربایجان‌شرقی از تخصیص ۳هزار میلیارد ریال به بهسازی وضعیت آسفالت آزادراه تبریز- زنجان توسط بانک ملی از جمله مصوبات سفر رئیس جمهوری به آذربایجان‌شرقی در خرداد ۱۴۰۲ بود، خبر داد و گفت: هر زمانی کاتر اجرایی و آغاز شود این رقم اختصاص خواهد یافت.

تذکر سازمان بازرسی به وزارت راه درباره وضعیت نامطلوب آزادراه زنجان- تبریز

معاون سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌­ای خطاب به وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامطلوب آزادراه زنجان-تبریز بر لزوم بهسازی و ترمیم سطحی آزاد راه مذکور در طرحی کوتاه مدت همراه با سایر اقدامات ایمنی که باید در اولویت آن وزارتخانه قرار گیرد، تاکید کرد.

احمد اسدیان معاون سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌­ای خطاب به وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامطلوب آزادراه زنجان-تبریز بر لزوم بهسازی و ترمیم سطحی آزاد راه مذکور در طرحی کوتاه مدت همراه با سایر اقدامات ایمنی که باید در اولویت آن وزارتخانه قرار گیرد، تاکید کرد.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به پایان مدت قرارداد مشارکت شرکت آزادراه زنجان-تبریز وابسته به بانک‌­های ملی، صادرات و رفاه کارگران در تیرماه سال ۹۹ و عدم تعیین تکلیف این مشارکت مبنی بر تحویل پروژه به دولت یا تمدید دوره بهره ­برداری تأکید کرد: شرکت مذکور همچنان از شهروندان و مسافران در آزاد راه زنجان-تبریز عوارض اخذ می­‌کند.

در این نامه همچنین به این موضوع اشاره شده که شرکت آزادراه زنجان- تبریز به تعهدات قانونی مبنی بر نگهداری و بهسازی پروژه در طول دوره بهره ­برداری شامل حفظ آسفالت مسیر آزادراه مشابه با کیفیت زمان اتمام دوره ساخت، عمل نکرده که این موضوع موجب افت شدید کیفیت آسفالت آزادراه و به تبع آن نارضایتی شدید رانندگان و مسافران شده است.

تعلل در بهسازی اتوبان زنجان- تبریز

با توجه به پایان رسیدن تابستان و محدود بودن فصل کاری در آذربایجان شرقی با توجه به بارش و سردی هوا تعلل در بهسازی اتوبان زنجان- تبریز جای سئوال دارد.

علی‌رغم اینکه در طول سال‌های اخیر شاهد لکه‌گیری‌های متوالی هستیم اما انگار حکایت چاله‌های آزادراهی تمامی ندارد.

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چرا پیمانکاران و مسئولان مربوطه نمی‌توانند یک آسفالت مناسب و قابل‌قبول را برای مسافران آزادراه استراتژیک نبی اکرم(ص) فراهم سازند.

پایان پیام/