آبرسانی بسیج به ۱۲۱ روستای محروم آذربایجان‌شرقی
آبرسانی بسیج به ۱۲۱ روستای محروم آذربایجان‌شرقی
جهادگران بسیج سازندگی در راستای محرومیت‌زدایی و آبادانی روستاها، آبرسانی به ۱۲۱ روستا را انجام می‌دهند.

به گزارش شمس، امروز خبرنگاران استان آذربایجان‌شرقی از پروژه‌های آبرسانی که در قالب طرح بسیج آبرسانی به عنوان بخشی از قرارداد اجرای عملیات تهیه مصالح و اجرای قسمتی از خط انتقال، شبکه توزیع، مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ روستاهای محروم و کم برخوردار استان آذربایجان‌شرقی در سه بخش قشلاقات کلیبر، مجتمع ستارخان ورزقان و مجتمع آبرسانی آلمالو هشترود در حال اجراست، بازدید کردند.

پروژه اول: مخزن ۷۵ متر مکعب روستای دوریق ورزقان 

در این بازدید حامد محمدی، ناظر عالی پروژه در خصوص پروژه مخزن روستای دوریق اظهار کرد: این مخزن برای تامین آب پایدار روستای ۹۵ خانواری دوریق در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه آب از طریق تصفیه‌خانه به فاصله ۱۲ کیلومتر از طریق لوله به این مخزن می‌رسد، گفت: در حال حاضر ۳۴ مخزن در حال ساخت است که این چهاردهمین مخزن از آنهاست که در حال ساخت می‌باشد.

ناظر عالی پروژه خاطرنشان کرد: ظرفیت این مخزن ۷۵ متر مکعب است که برای روستاهای محروم و کم برخوردار در حال احداث است.

وی ادامه داد: این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اعتبار کل سه پروژه بزرگ بسیج آبرسانی ۲۵۰ میلیارد تومان در سه شهرستان قشلاقات کلیبر، آلمالو هشترود و روستاهای ورزقان است.

محمدی یادآور شد: این پروژه به پیمانکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و برخی دیگر از پیمانکاران در حال احداث است.

پروژه دوم: مخزن بکر آباد

این مخزن ۲۰۰ متر مکعبی است که به  اتمام رسیده است.

پروژه سوم: مخزن تازه کند بکر آباد

این مخزن در حال اتمام است،که لوله‌گذازی از تصفیه‌خانه تا روستای بکر آباد کشیده شده است و فقط لوله‌گذاری تا این مخزن باقیمانده است.

حامد محمدی، ناظر عالی پروژه بسیج آبرسانی یادآور شد: این روستا آب پایدار نداشت و با این مخزن به آب پایدار خواهد رسید.

وی ادامه داد: ظرفیت این مخزن ۵۰ متر مکعب است و با لوله‌گذاری به روستاهای زیادی آب خواهد رسید.

ناظر عالی پروژه متذکر شد: این پروژه تا یک هفته آینده به طور کامل به اتمام خواهد رسید.

پروژه چهارم: مجتمع آبرسان ستارخان 

اصغر عبدالله‌زاده،  طراح  و مشاور پروژه مجتمع آبرسان ستارخان در جمع خبرنگاران توضیح داد: این پروژه مجتمع آبرسانی ابتدا برای ۶۴ روستا و خود شهر ورزقان طراحی شده بود که در مطالعات بعدی ۲۴ روستای دیگر اضافه شد و تعداد روستاها به ۸۸ روستا رسید.

وی با بیان اینکه با توجه بر اینکه ظرفیت آب در مس سونگون وجود دارد که ما از این ظرفیت استفاده کردبم، ادامه داد: این آب با ارتفاع یک‌هزار و ۲۰۰ متر  پمپاژ شده و به این جا رسیده است و در حال حاضر مابقی به حالت ثقلی در حال ادامه است.

عبدالله‌زاده تصریح کرد: در کل پروژه اجرای پمپاژ نداریم جزء در یک مکان و در کل این ‌پروژه یک طرح سبز است که انرژی حداقل برق را مصرف می‌کند، در کل کشور طرح سبز بسیار کم اجرا شده است.

وی با اشاره بر اینکه آب این پروژه از سد حاجی‌لار با خط انتقال ۴۰ کیلومتری به این مجتمع می‌رسد، افزود: این مجتمع  ۱۰۰ لیتر در ثانیه دبی برای تصفیه آب دارد.

مشاور پروژه ادامه داد: البته این پروژه قابلیت ارتقاء به ۱۵۰ لیتر در ثانیه هم می‌تواند داشته باشد، از این‌رو نگرانی افزایش جمعیت نداریم.

وی بیان داشت: این پروژه یک قرارداد سیویل دارد که در حال پایان است و تا یک ماه آینده کارهای عمرانی تمام خواهد شد همچنین  یک قرارداد برای تهیه تجهیزات خواهد بود که با تامین اعتبار تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید.

عبدالله‌زاده متذکر شد: تجهیزات مورد استفاده تماما از تولیدات داخلی است و طبق پیش‌بینی و تامین اعتبار تا ۹ ماه آینده تجهیزات نصب شده و تا پایان سال این مجتمع به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: هزینه اعتباری ۲۷۰ میلیارد تومان است‌که اگر تقریبا ۱۲۰ میلیارد تومان به دستمان برسد، طرح به اتمام خواهد رسید.

مشاور پروژه گفت: این پروژه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی در برداشت که مهم‌ترین آن، قطعا مهاجرت معکوس خواهد بود.

وی اضافه کرد: از بابت سختی آب تماما آزمایش‌های لازم انجام گرفته است و سختی آب مناسب آب شرب سالم و قابل شرب خواهد بود.

انتهای پیام/