۶۱ هزار نفر فارغ التحصیل در آذربایجان شرقی بیکارند
۶۱ هزار نفر فارغ التحصیل در آذربایجان شرقی بیکارند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی از بیکاری ۱۸.۷ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: تعداد 265 هزار و 927 نفر آمار در حال تحصیل و فارغ التحصیلان استان است که از این تعداد، 61 هزار نفر بیکار هستند.

میر احد حسینی در گفت و گو با شمس با بیان اینکه طبق گزارش مرکز آمار ایران، در حال حاضر ۲۶۵ هزار و ۹۲۷ نفر جمعیت فعال فارغ التحصیل و یا در حال تحصیل در آذربایجان شرقی وجود دارد، اظهار کرد: ۶۱ هزار و ۷۹ نفر فارغ التحصیل بیکار در استان داریم که نرخ بیکاری‌شان معادل ۱۸.۷ درصد است این در حالی است که میانگین کشوری این شاخص ۱۸.۳ است و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان استان، ۰.۴ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی جمعیت استان آذربایجان شرقی را سه میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفر بر اساس آخرین سرشماری نفوس مسکن عنوان کرد و افزود: جمعیت شاغل استان یک میلیون و ۲۲۸ هزار و ۷۸۰ نفر و جمعیت بیکار نیز ۱۴۴ هزار و ۳۹۶ نفر است.

وی نرخ مشارکت در آذربایجان شرقی را ۴۰.۵ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: نرخ بیکاری نیز در این استان ۱۰.۲ درصد است و نرخ بیکاری کشور ۱۱ درصد است که نرخ بیکاری استان، از متوسط کشوری پایین تر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: طبق سیاست کشوری، برای اشتغال زایی فارغ التحصیلان، طرح کارورزی برای فراغ التحصیلان اجرایی می شود و در قالب این طرح، افراد جذب واحدهای تولیدی بخش صنعت، بخش خصوصی و غیره می شوند.

وی افزود: در این طرح، کارفرمایانی که دانش آموختگان دانشگاهی را از ۴ تا ۶ ماه در قالب کارورزی که خارج از ضوابط قانون کار می باشد، جذب نموده و سپس آنها را به استخدام درآورند از معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرما برخوردار خواهند شد.

  • نویسنده : المیرا جلیلی