۴ هزار نفر در زندان‌های استان در بند هستند/ ۵۰ پرونده میانگین کار هر دادستان
۴ هزار نفر در زندان‌های استان در بند هستند/ ۵۰ پرونده میانگین کار هر دادستان
حجت‌الاسلام مظفری گفت: 50 هزار نفر در کل کشور در بند هستند که این آمار در آذربایجان‌شرقی 4 هزار نفر است.

به گزارش شمس، حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری با حضور در جلسه شورای شهر تبریز به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: یاد و خاطره شهدای هفتم تیر  به ویژه شهید بهشتی که حق حیات بر گردن همه ما دارد را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: این شهید بعنوان یک متفکر، فیلسوف، سیاستمدار و فقیه دارای شخصیت بزرگ در خدمت نظام بود و تمام افتخارش خدمت به مردم بود، تفکر شهید بهشتی این بود که مردم نقش ویژه ای در تعیین سرنوشت خود دارند و تمام همتش برگزاری رفراندوم توسط مردم بود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: تقریبا هرسال در کشور یک انتخابات برگزار می‌شود و این نشان از مردم سالاری در نظام و دموکراسی به معنای واقعی کلمه است.

وی در خصوص تخصص و تعهد در مسئولان نیز عنوان کرد: شهید بهشتی معتقد به تخصص و تعهد در مسئولان بود و بر این موضوع اصرار داشت و تخصص بدون تعهد را موجب انحراف می‌‍دانست. اینکه رهبرانقلاب تولید بمب اتمی را حرام می‌دانند، نشان از تعهد است.

حجت‌الاسلام مظفری تصریح کرد: اسلام ۱۴۰۰ سال پیش از بیکاری و فقر هشدار داده بود و این عوامل را موجب فساد می‌داند؛ اسلام هیچ موقع با فقر و تنگدستی موافق نبوده و زهد و تنگ دستی با فقر فرق دارد.

وی با اشاره به وظایف شورای شهر تبریز گفت: مهمترین و ماندگارترین اقدام شورا در دوره چهار ساله یا هشت ساله این است که حداقل بخش عمده‌ای از مشکلات حاشیه نشینی با سرمایه گذاری و توزیع امکانات، خدمات و ثروت در این مناطق حل شود.

این مقام مسئول در خصوص آمار زندانیان آذربایجان‌شرقی نیز تشریح کرد: از لحاظ حضور جمعیت کیفری، ما کشور سی و یکم هستیم و با عفو رهبری تعداد زندانیان به ۵۰ هزار نفر رسیده است که در استان ما حدود ۴ هزار زندانی داریم.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات ما کثرت پرونده‌هاست، در دادسرای مرکزی هر دادستان میانگین ۵۰ پرونده دارد و بازپرس ها ۱۳۰ پرونده دازند که تقریبا ۵ هزار صفحه هستند؛ از روزی که آمده‌ایم، ۱۶۰ پست قضایی اضافه کرده‌ایم اما بازهم مشکلات زیادی وجود دارد و در دادگاه‌های تجدید نظر با کمبود نیروی انسانی روبه رو هستیم.

حجت‌الاسلام مظفری عنوان کرد: ۸۰ درصد مسائل حقوقی مربوط به مالکیت خصوصی است؛ پرونده سد معبر که جریمه‌اش ۵۰۰ تومان است، یک پرونده محسوب می‌شود و زمان دادگاه را می‌گیرد تا بررسی شود.

وی در خصوص الکترونیکی شدن پرونده‌ها نیز خاطرنشان ساخت: در بحث الکترونیکی شدن پرونده‌ها بعد از ثبت، ابلاغیه در حساب کاربری افراد قرار می گیرد و به افراد پیامک ارسال می‌شود.