بالای ۶۰ درصد تاکسی‌ها «فرسوده» هستند/ ثبت‌نام یک‌هزار و ۷۰۰ تاکسی فرسوده در طرح نوسازی
بالای ۶۰ درصد تاکسی‌ها «فرسوده» هستند/ ثبت‌نام یک‌هزار و ۷۰۰ تاکسی فرسوده در طرح نوسازی
قاصدی گفت: در شهر تبریز 10 هزار و 833 تاکسی فعال وجود دارد و حدود 6 هزار و 890 دستگاه تاکسی فرسوده داریم که نیاز به نوسازی وجود دارد.

اجتماعی شمس: در راستای اخذ پاسخ سوالات و شنیدن دغدغه‌ها و اقدامات انجام گرفته گفت‌وگویی صمیمی و صریح با «عبدالرحیم قاصدی» مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز داشتیم که به موضوعاتی همچون مشکلات رانندگان تاکسی و تاکسیداران، کرایه‌های تاکسی، طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی و تسهیلات شهرداری به تاکسیرانان پرداخته شده است.

متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

نرخ کرایه تاکسی در تبریز باید واقعی شود/ نرخ جدید کرایه‌ها، بعد از تصویب شورا اطلاع‌رسانی خواهد شد

شمس: رانندگان از پایین بودن کرایه‌ها گلایه دارند و می‌گویند با توجه به افزایش روزانه‌ی هزینه‌‎ها، کرایه‌های ما ناچیز است و کفاف خرج‌مان را نمی‌دهد، در خصوص واقعی‌سازی کرایه‌ها چه اقدامی شده؟

قاصدی:  بحث نرخ کرایه‌های تاکسی معمولاً در بهمن و اسفند هر سال در قالب لایحه از طریق شهرداری به شورا تقدیم می‌شود، درصد افزایش کرایه‌ها نیز بر اساس آیتم‌های تاثیرگذار در نرخ کرایه‌ که توسط وزارت کشور مشخص شده از جمله بحث لوازم یدکی و بیمه و سایر هزینه‌هایی که یک تاکسی‌دار دارد تعیین و در صورت تایید شورا از اول فروردین‌ماه سال جدید اجرایی می‌شود.

طبیعتاً تعدادی از رانندگان از بابت کرایه‌ها گلایه دارند و همانند سایر مشاغل، بعضاً درآمدی که وجود دارد کفاف مخارج و هزینه‌ها را نمی‌دهد، اما ما باید شهروندان را هم مد نظر بگیریم، هر چقدر کرایه‌ها بیشتر شود، تعداد مسافر هم کم می‌شود.

در سنوات گذشته یک تعداد افزایش‌ نرخ‌های کارشناسی داشتیم که به‌دلایل مختلف این مبلغ‌ها تایید نشده بود ولی مابین راننده و مسافر اجرایی شده بود، برای اینکه این اختلافی که مابین مسافر و راننده ایجاد شده بود را به حداقل برسانیم، بایستی قیمت‌ها به‌صورت واقعی افزایش پیدا کند. بعضاً خود شهروندان هم می‌گفتند که ما این مبلغ را سال گذشته پرداخت می‌کردیم!

از ابتدا تلاشمان بر این بوده که قیمت‌ها کارشناسی و اصولی باشند و بتواند هزینه‌های امرار معاش یک راننده زحمت‌کش تاکسی را تامین کند، امسال هم سعی بر واقعی‌تر کردن نرخ‌ها داریم و هر زمان درصد افزایش کرایه‌های سال جدید نهایی شود ابلاغ می‌کنیم.

طبق قانون و آنچه که وظایف سازمانی ماست، چنانچه شهروندان در این خصوص شکایتی داشته باشند موظف هستیم به این موارد نیز رسیدگی کنیم.

سه عامل بروز مشکل در رفت‌وآمدها در شرایط برف و باران/ برخورد با دربستی‌های اجباری!

شمس: در بحث افزایش خودسرانه‌ی کرایه‌ها در شرایط برف و باران گلایه‌های مردمی بسیاری وجود دارد، چه اقدامات نظارتی‌ در این خصوص از سمت سازمان انجام گرفته؟

قاصدی: همیشه در شرایط خاص بحث افزایش کرایه‌ها یا عدم فعالیت تاکسی‌ها مطرح است؛ در روزهای برفی و بارانی سه عامل باعث بروز مشکل می‌شود؛ اول اینکه فعالیت‌ خودروهای شخصی غیرمجازی که همه روزه در سطح شهر فعالیت می‌کنند به‌خاطر تصادفات احتمالی تعطیل می‌‎شود، دوم اینکه خودروهای شخصی و تک سرنشین که همه روزه در سطح شهر تردد دارند به سمت تاکسی روی می‌‎آورند و سومین مورد هم مسافتی است که روزهای عادی و روزهای خاص اتفاق می‌افتد. اگر مسیر نصف راه – آبرسان در روز عادی یک ربع طی مسافت بشود، در روز برفی به دلیل یخ زدگی و ترافیکی که وجود دارد، گاهاً یک ساعت زمان می‌برد و این‌ها باعث می‌شود بحث کمبود خودرو بیشتر به چشم بخورد.

خب طبیعتاً ممکن است تعدادی راننده تاکسی هم داشته باشیم که به‌دنبال مسافر دربستی باشند و یا درخواست کرایه اضافی کنند، این‌ها را طبق آیین‌نامه با بازرسی‌های محسوس و نامحسوس کنترل می‌کنیم. هرگونه شکایتی از سمت مردم به دست ما برسد، حتی شکایات تلفنی، کامل و دقیق بررسی و پیگیری می‌شود. ثبت در سوابق می‌شود، اعمال جریمه و تعهدات لازم گرفته می‌شود.

چنانکه یک راننده در این موارد بیشتر از سه بار تکرار تخلف داشته باشد، در کمیته انضباطی در خصوص فعالیت این‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

بالای ۶۰ درصد تاکسی‌ها «فرسوده» هستند/ تخصیص تسهیلات ۱۲۰ میلیونی و ۵۰ میلیونی به رانندگان تاکسی تبریز

شمس: از طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده و شرایط ثبت‌نام بگویید.

قاصدی: در چند سال گذشته نوسازی ناوگان تاکسیرانی آنطوری که باید انجام می‌گرفت، نشده بود. تسهیلات بانکی و تنوع خودرویی وجود نداشت و همین موضوعات باعث شده بود نوسازی‌ای در بحث تاکسی‌رانی اتفاق نیافتد.

در شهر تبریز ۱۰ هزار و ۸۳۳ تاکسی فعال وجود دارد. با حدود یک میلیون سفر بیشترین سهم جابجایی را ناوگان تاکسیرانی بر عهده دارد. بر اساس ضوابط ابلاغی دولت خودروهایی که عمر بالای ۱۰ سال دارند فرسوده محسوب می‌شوند و نیاز به نوسازی وجود دارد. با این تعریف حدود ۶ هزار و ۸۹۰ دستگاه تاکسی فرسوده داریم.

تبریز اولین شهری است که یک هزار و ۷۰۰ نفر از مالکان تاکسی‌های فرسوده برای وام نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند. این هم نشان از حمایت‌های شخص آقای شهردار، اعضای محترم شورا و استاندار محترم که به این موضوع ورود کردند و با نهادهای مرتبط و وزارت کشور هماهنگی‌هایی داشتند است.

در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، ارائه تسهیلات ۱۲۰ میلیونی با بهره چهار درصدی از محل اعتبارات شهرداری تبریز مصوب شده است.

با پیگیری‌های مدیریت شهری، صندوق ملی محیط زیست بر اساس توافقی که با شهرداری تبریز منعقد کرده است، برای اولین بار در شهر تبریز برای ۶۰۰ نفر از مالکان تاکسی‌های کاربراتوری مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۸ درصد در نظر گرفته است و اقساط آن با ۶ ماه تنفس آغاز خواهد شد.

برای اینکه در تامین هزینه‌های رانندگان محترم متقاضی نوسازی مساعدت حداکثری انجام بگیرد، سعی کردیم ارزش لاشه خودرو را بین ۷ مرکز اسقاط خودرویی که برای ما تعیین شده بود رقابتی کنیم و از ۳۵ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان افزایش بدهیم و حتی مقرر شد مراکز اسقاط خودرویی قبل از طی فرایند اسقاط طی ۲۴ ساعت مبالغ را به حساب رانندگان واریز کنند.

با همراهی و حمایت اعضای شورای اسلامی شهر و تلاش شبانه‌روزی مدیریت شهری، شهرداری تبریز موفق به کسب رتبه اول در ثبت‌نام وام نوسازی ناوگان تاکسیرانی طبق نظر شورای عالی ترافیک کشور در تهران شد.

در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه تاکسی جدید تحویل داده شده و در حوزه حمل و نقل فعالیت دارند و تلاش داریم تا عید بزرگ نیمه شعبان از هزار تاکسی جدید رونمایی شود.

طبق توافقی که با ایران خودرو داشته‌ایم، در همین لحظه نزدیک به ۷۰۰ پیش فاکتور داریم که با توجه به زمان کمی که از سال جاری باقی مانده، از تاکسی‌داران محترمی که پیش فاکتور صادر شده خواهشمندیم کارهای مربوطه را هر چه سریع‌تر انجام بدهند.

پیگیر ورود تاکسی‌های برقی و هیبریدی به تبریز از دروازه ارس هستیم

شمس: گفته شده بود که قرار است برای نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی از ظرفیت منطقه آزاد ارس استفاده بشود، در این خصوص چه اقدامات و پیگیری‌هایی انجام شده؟

قاصدی: تلاش داریم تا از ظرفیت منطقه آزاد ارس استفاده کنیم، پیگیر مراحل آن هستیم و مصوباتی داشته باشیم تا اجرایی بشود. استانداری هم پیگیر این موضوع است و امیدواریم این طرح اجرایی بشود.

معاینه فنی رایگان برای تاکسیرانان تبریزی

شمس: در آستانه عید نوروز و سال جدید، چه برنامه‌های ویژه‌ای برای تاکسیراران دارید؟

قاصدی: با هدف کاهش آلودگی هوا، حمایت از رانندگان خدوم تاکسی، ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای سالم و بی‌نقص و حفظ سلامت شهروندان؛ طرح معاینه فنی رایگان خودروهای تاکسی از روز یکشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۱ تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۲ با هماهنگی ستاد معاینه فنی شهرستان تبریز در ۷ مرکز معاینه فنی انجام خواهد گرفت.

تاکسیرانان تبریزی در صورت تمایل به استفاده از این طرح رایگان باید به یکی از ۷ مرکز اعلام شده، مراجعه کنند.

امیدواریم تا رانندگان تاکسی با دریافت معاینه فنی ضمن ارائه خدمات به شهروندان و مسافران نوروزی از سلامت فنی ماشین خود نیز مطمئن باشند.

برخورد قانونی با خودروهای شخصی‌ غیرمجاز بر عهده پلیس راهور است

شمس: تاکسی‌داران از فعالیت خودروهای شخصی غیرمجاز تحت عنوان «مسافرکش» گلایه‌مندند، در این خصوص قانوناً امکان برخورد وجود دارد؟

قاصدی: فعالیت خودروهای شخصی غیرمجاز در سطح شهر بعضاً به دلیل توقف‌‌های دوبله باعث ترافیک و تصادف هم می‌شود. بر اساس ماده ۲۰۳ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، برخورد قانونی و رسیدگی به این معضل اجتماعی برعهده پلیس راهور است و بارها این موضوع را پیگیری کرده‌ایم و گلایه‌ رانندگان تاکسی به حق است.

صدور آنلاین مرخصی رانندگان تاکسی شهری

شمس: با توجه به محدودیت در تردد تاکسی‌های درون شهری در جاده‌ها، آن دسته از رانندگان تاکسی که در ایام عید نوروز و بازه زمانی تعطیلات قصد سفر دارند، تکلیف‌شان چیست؟

قاصدی: تردد تاکسی‌های درون شهری در معابر برون‌شهری جهت جابجائی مسافر تحت هر عنوان ممنوع می‌باشد، رانندگان محترم شهر تبریز برای درخواست مرخصی می‌توانند از طریق سامانه درخواست مرخصی آنلاین تاکسیرانی تبریز اقدام کنند. این سامانه جهت جلوگیری از ازدحام و معطل شدن رانندگان گرامی و انجام سهولت در امر مرخصی راه‌اندازی شده است.

دولت گذشته چتر حمایتی خود را از حق بیمه تاکسیرانان برداشت/ مشکل بیمه رانندگان جدید در سطح کشور وجود دارد

شمس: تعدادی از رانندگان تاکسی هنوز از بیمه برخوردار نیستند، برای بیمه این دسته از رانندگان چه اقداماتی شده؟

قاصدی: ۱۳.۵ درصد حق بيمه مربوط به تاکسيرانان از سوي دولت و ۱۳.۵ درصد از سوي بيمه‌شده، پرداخت مي‌شود.

از آذرماه سال ۹۳ اين اتفاق در مورد عدم بيمه رانندگان جديدالورود به ناوگان تاکسيراني کل کشور افتاد و رانندگانی که قبل از این تاریخ اقدام به قرارداد بیمه تاکسیرانی برای خود کرده بودند، از حمایت دولتی برخوردارند ولی متأسفانه رانندگان جدید از هیچ‌گونه حمایت دولتی برای حق بیمه خود برخوردار نیستند و مجبورند ۲۷ درصد حق بیمه خود را به طور کامل واریز کنند. به‌عبارتی دولت گذشته چتر حمایتی خود را از حق بیمه تاکسیرانان برداشت.

حمایت ۱۳.۵ درصدی دولت از بیمه رانندگان تاکسی و تاکسی تلفنی بسیار حمایت خوبی بود که امیدواریم این مشکل در سطح کشور حل شود.

اجرای طرح “از من بپرس” توسط سازمان تاکسیرانی در تبریز/ اماکن دیدنی و تاریخی شهر توسط تاکسی‌های مستقر در ورودی شهر

شمس: برای ایام عید نوروز چه برنامه‌ای برای استقبال از گردشگران و میهمانان نوروزی دارید؟

قاصدی: ۱۵ دستگاه تاکسی به‌همراه نمایندگان گردشگری شهرداری تبریز در ورودی شهرمان مستقر خواهند شد تا با ارائه نقشه گردشگری میهمانان را به اماکن دیدنی و تاریخی شهر سوق دهند.

به‌مناسبت فرارسیدن سال جدید، نوسازی و رنگ‌آمیزی ایستگاه‌های تاکسی را در برنامه داریم که این اقدامات شروع شده است.

تاکسی‌های از من بپرس شهرداری تبریز امسال نیز همچون سال‌های گذشته راهنمای گردشگران نوروزی هستند.

كرایه تاكسی را فناورانه پرداخت كنید/ رانندگان متقاضی کارتخوان از طریق تعاونی‌ها اقدام کنند

شمس: بحث پول خرد مشکل همیشگی تاکسی‌داران است، برنامه‌ای برای راه‌اندازی سامانه بارکدخان و کارتخوان ندارید

قاصدی: سامانه تبریزلی که سامانه جامع خدمات شهری است و ارتباط خدمات شهرداری با زندگی روزمره شهروندان را تسهیل می‌کند توسط سازمان فناوری شهرداری تبریز اجرا شده بود و در حدود ۵ هزار دستگاه خودروی تاکسی کد کیو آر نصب شده بود، اما به دلیل عدم پشتیبانی راکد مانده بود، اما اخیراً آقای شهردار دستور دادند تا در روزهای آتی این طرح نهایی شود و مسافرین بتوانند کرایه تاکسی را فناورانه پرداخت کنند و دغدغه‌ قدیمی مابین رانندگان و مسافرین در بحث پرداختی‌ها و نبود پول خرد، رفع بشود.

ما دو تعاونی تاکسیدار داریم، از طریق این‌ها و از طریق بانک‌ها حتی به‌صورت امانتی با یک برگ چک اقدام به تحویل کارتخوان به رانندگان کردیم اما استقبال آنچنانی نشد، هر راننده‌ای که تمایل به دریافت کارتخوان دارد می‌تواند از طریق تعاونی‌ها نسبت به این کار اقدام کند.

تامین قطعات خودرو برای تاکسی‌داران به قیمت دولتی و اقساطی از طریق تعاونی‌ها

شمس: رانندگان از تاکسیرانی انتظار وسایل یارانه‌ای و با قیمت دولتی دارند، کاری در این خصوص انجام شده؟

قاصدی: در راستای حمایت از تاکسیرانان محترم و ارائه خدمات به این قشر زحمتکش پیرو هماهنگی‌های بعمل آمده، رانندگان می‌توانند از طریق تعاونی‌ها نسبت به دریافت لاستیک و سایر وسایل مورد نیاز خود به‌قیمت دولتی و حتی به‌صورت اقساطی اقدام کنند.

رسیدگی به ۷۶ پرونده تخلف در هیئت انضباطی سازمان تاکسیرانی/ شهروندان تخلفات رانندگان تاکسی را گزارش کنند

شمس: در بحث گران کردن خودسرانه کرایه‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اید و مردم تخلفات را چگونه گزارش کنند؟

قاصدی: رانندگان تاکسی جز اقشار زحمتکش و پرتلاش و نماد امانتداری در جامعه هستند که از صبح زود تا پاسی از شب برای کسب روزی حلال و خدمت‌رسانی به شهروندان تلاش می‌کنند و بدیهی است اگر تخلفی از سوی برخی از افراد شاغل در این صنف روی دهد، آن را نباید به تمامی اعضای این خانواده تعمیم داد.

بر اساس وظیفه ذاتی سازمان تاکسیرانی، یکی از بخش‌های مهم این سازمان، واحد رسیدگی به شکایات است که به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان راه‌اندازی شده و وظیفه رسیدگی به انتقادات، پیشنهادات و شکایات شهروندان در خصوص نحوه خدمات‌دهی و عملکرد رانندگان تاکسی را بر عهده دارد.

از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان بهمن سال جاری تعداد یک هزار و ۵۱ مورد شکایت مردمی به ثبت رسیده که ۱۳۳ مورد منجر به اخذ مدارک و توقیف خودروی تاکسی شده و ۷۶ پرونده تخلف نیز در هیئت انضباطی سازمان تاکسیرانی بررسی شده است.

از شهروندان محترم در خواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه اخذ کرایه اضافی خارج از نرخ مصوب توسط رانندگان، کد تاکسی مورد نظر را از طریق شماره تماس ۳۴۷۶۰۲۹۲ واحد رسیدگی به شکایات مردمی سازمان تاکسیرانی و یا بازرسین گشت‌های نظارت سازمان در سطح شهر جهت رسیدگی اعلام نمایند و در سریع‌ترین زمان ممکن، نتیجه پیام خود را دریافت کنند.

گفت‌وگو از میلاد نوروزی

انتهای پیام /