۳۵ کارخانه بزرگ فولاد آذربایجان‌شرقی مشکل تامین مواد اولیه دارند
۳۵ کارخانه بزرگ فولاد آذربایجان‌شرقی مشکل تامین مواد اولیه دارند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان این که آذربایجان شرقی به عنوان قطب سوم فولاد و در بخش خصوصی رتبه نخست فولاد کشور را در اختیار دارد، گفت: باید برای تامین مواد اولیه ۳۵ کارخانه بزرگ فولاد استان فکر اساسی شود چرا که در تامین مواد اولیه به شدت مشکل داریم.

به گزارش شمس، صابر پرنیان امروز در نشست با فعالان اقتصادی و کمیته معادن شهرستان بناب که با حضور جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان این که در حوزه تولید و صنایع عمومی قدرت زیادی داریم، اظهار کرد: به منظور تداوم تولید باید راهکارهایی برای صادرات محصولات ارائه شود که در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم یک بسته ویژه حمایتی صادراتی در کمیسیون اقتصادی مجلس طرح شود.

عوارض ورودی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی مغایر با تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

وی با بیان که عوارض ورودی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی متاسفانه مغایر با تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: عوارض ورودی ماشین آلات هزینه های زیادی را به تولیدکنندگان تحمیل می کند برای مثال یک واحد صنعتی برای واردات ماشین آلات سه میلیارد تومان هزینه می‌کند که علاوه بر آن باید هزینه ۸۰۰ میلیون تومانی عوارض واردات را نیز پرداخت کند بر این اساس پیشنهاد می‌کنیم نمایندگان مجلس به این موضوع ورود پیدا کنند تا تولیدکنندگان محصولات خود را با تکنولوژی‌های روز تولید کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به قانون قاچاق و مشکلاتی که در این زمینه برای صنعتگران استان ایجاد شده است، افزود: با توجه به این که ماشین آلات از بخش‌های مختلف تشکیل شده بنابراین به دلیل اعمال تحریم‌ها اگر تولیدکننده‌ای بخش‌های مختلف مورد نیاز خود را وارد کند که سال ساخت این قطعات با اظهارنامه تولیدکننده مغایر باشد این موارد مصداق قاچاق در نظر گرفته می شود بنا بر این از نمایندگان مجلس درخواست می کنیم این قانون به نفع تولید بررسی شود.

پرنیان با اشاره به اهمیت تامین زیرساخت‌ها در حوزه صنعت افزود: بر اساس قانون تمام زیرساخت‌های لازم از سوی شرکت های خدماتی مانند آب، برق، گاز و تلفن باید در درب واحد صنعتی تحویل داده شود ولی با توجه به این که در این زمینه قانون اجرا نمی‌شود بنابراین با مشکلات اساسی مواجه شده‌ایم.

وی خطاب به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که پیشرفت مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به دلیل مغایرت بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های داخلی دستگاه‌ها به کندی پیش می‌رود، گفت: در صورت حل این موارد ۸۰ درصد مشکلات در این زمینه حل می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در خصوص گردش مالی حساب‌های بانکی واحدهای بزرگ در استان اظهار کرد: بر اساس قانون هر فعالیتی که در هر منطقه‌ای انجام می‌شود باید عواید مالیاتی و گردش مالی حساب‌ها در آن منطقه اعمال شود این در حالی است که در اجرای این موضوع، مغایر با قانون عمل می شود برای مثال در روند تبدیل کنسانتره مس سونگون به مس کاتد آثار و عواید این فعالیت اقتصادی در استان دیده نمی شود.

وی با بیان این که در حوزه ناوگان حمل و نقل مشکلات شدیدی در استان وجود دارد، افزود: از نمایندگان مجلس خواهش می کنیم با پیگیری این موضوع مجوز ورود خودروهای سنگین و خودروهای یخچالدار را صادر کنند چرا که صادرکنندگان در این حوزه با مشکل مواجه هست.

انتهای پیام/