روایت مسعودی‌ریحان از تبدیل جاده اهر-تبریز به درّه جمع رای/ انتقاد شهردار از بی‌توجهی به طرح‌های ضروری
روایت مسعودی‌ریحان از تبدیل جاده اهر-تبریز به درّه جمع رای/ انتقاد شهردار از بی‌توجهی به طرح‌های ضروری
در جلسه امروز شورای شهر تبریز به معضل حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده و تصفیه‌خانه سازمان پسماند پرداخته شد.

به گزارش شمس، جلسه امروز شورای شهر تبریز با دستور جلسه بررسی معضلات حاشیه نشینی و بافت‌های فرسوده با حضور مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی آغاز شد.

ابوالقاسم سلطانی در این جلسه با بیان اینکه فصل مشترک تمام مسئولین طرح جامع شهر تبریز است، گفت: ادغام راه و شهرسازی اتفاق مبارکی بود که اگر معماری سازمانی را بخوبی جای خود بگذاریم،این ادغام خوب است.

وی ادامه داد: ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات ملی پروژه‌ها در سال ۹۷ بود که ۶ هزار میلیارد آن مختص ساخت آزاد راه‌های استان است البته از۱۱۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور ۵۰۰ کیلومتر در استان ما قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی ۷۰ درصد حجم سرمایه گذاری را آورده بخش خصوصی دانست و گفت: ۲۴۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبار دولتی است که فقط ۳۲ میلیارد تومان از آن تامین شده است.

وی با اشاره به سکونت۴۰۰ هزار نفر بافت فرسوده عنوان کرد: اراضی شهرک جوانان و نصر برای بازآفرینی شهری شناسایی شده و هیئت بازآفرینی شهری استان به ریاست معاونت استانداری تشکیل شده است.

سلطانی تشریح کرد: مسئولیت بازآفرینی در کشور بر عهده رییس جمهور و در استان مسئولیت ستاد بازآفرینی برعهده استاندار است و بنده دبیر ستاد هستم.

وی در خصوص جاده تبریز-اهر نیز عنوان کرد: موقعی که بنده مسئولیت گرفتم ، ۴۰ کیلوتر از جاده تبریز-اهر ۴ خطه بود که امروز به ۶۰ کیلومتر رسیده و باید ۸۰ کیلومتر نیز کار شود که برای تکمیل این جاده به ۱۴۰ میلیارد اعتبار نیاز است.

جاده اهر-تبریز یا “جین دره‌سی”، مساله این است!

در ادامه شهرام دبیری در این خصوص عنوان کرد: سیاست کلی جهانی در خصوص بازآفرینی، در همان منطقه انجام می‌شود مگر اینکه خطرساز باشد.

وی ادامه داد: بزرگترین معضل در گذشته عدم اختصاص مکان رایگان به شهرداری توسط اداره راه و شهرسازی بوذ که اخیرا در جریان سفر وزیرراه، تفاهم نامه‌ای در این خصوص منعقد شد که اگر مصوبات انجام شود قطعا اتفافات خوبی رخ خواهد داد.

فریدون بابایی اقدم نیز در خصوص طرح جابجایی بافت فرسوده تشریح کرد: نقشه‌های محدوه حاشیه نشینی مورد غفلت قرار گرفته و شما باید این نقشه را که تغییر کرده اند، بروزرسانی کنید.

وی ادامه داد:۲۰ سال قبل که پایان نامه می‌نوشتم نیز تعداد حاشیه نشین‌ها را ۴۰۰ هزار نفر می‌گفتند، چرا می‌گویید شورا کمک کند تا زمین‌های دولتی در اختیار شما قرار بگیرد؟ پیگیری اراضی دولتی برعهده شماست.

غلامحسین مسعودی ریحان نیز در خصوص آزاد راه اهر-تبریز عنوان کرد: در قره داغ خانواده‌ای نیست که حداقل یک نفر از اعضایش در جاده تبریز-اهر فوت نکرده باشد که یک تراژدی است، این جاده که به «رأی دره سی» معروف بود به «جین دره سی» تبدیل شده است.

در ادامه محمد فرج قلیزاده در خصوص این طرح گفت: وقتی از جابجایی حرف زده می‌شود، تنم می‌لرزد و پروژه نواب تهران و بهشتی تبریز و اطراف حرم مطهر در مشهد به یادم می‌افتد؛ آیا آثار اجتماعی این جابجایی را مطالعه کرده اید؟

وی در خصوص اتفاقات رخ داده در جلسه رای‌گیری هیئت امنای مرکز پژوهش‌ها عنوان کرد: بخاطر شائبه ایجاد شده در خصوص رای گیری در انتخاب اعضای هیت امنای مرکز پژوهش‌ها، از عضویتم در آنجا استعفا می‌دهم.

بابایی‌اقدم نیز در واکنش به این مساله تاکید کرد: این موضوع شائبه نیست و وقتی در مقابل دوربین رسانه‌ها و خبرنگاران چنین اتفاقی رخ می‌دهد آیا در سایر رای‌گیری‌ها نیز چنین شده است؟

انتقاد شهین‌باهر از توجه به پروژه‌های ویترینی و بی‌توجهی به طرح‌های ضروری

لایحه دوم این جلسه ارائه گزارش شهردار تبریز در خصوص وضعیت فعلی پروژه و نحوه عملکرد تصفیه خانه پسماند شهرداری تبریز بود که ایرج شهین باهر در این خصوص عنوان کرد: آفت پروژه‌های ویترینی این است که امروز که از مشکلات شیرابه حرف می‌زنیم، خیلی‌ها به آن توجه نمی‌کنند در حالیکه این موضوع از بسیاری از پروژه‌ها ضروری‌تر است.

وی ادامه داد: مشکلاتی وجود دارد که در دست ما نیست؛ با بندها و تبصره‌ها باغلارباغی را ۳۵ سال و لونا پارک ائل گلی را ۱۵ سال است به بخش خصوصی داده اند که هیچ کاری نمی‌توانیم، بکنیم.

شهردار تبریز تاکید کرد: ما شهر اولین‌ها هستیم و باید همدلی و همراهی باشد و اغراض شخصی کنار گذاشته شود تا مشکلاتی که مربوط به سلامت مردم است، حل شود.

با اعلام اکبرنژاد برای تصمیم در خصوص تعطیلات شورا، این جلسه به صورت غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران ادامه یافت.