۲۵ درصد زوجین در کشور نابارور هستند/ راه‌اندازی کلینیک پیشگیری در دهه ولایت
۲۵ درصد زوجین در کشور نابارور هستند/ راه‌اندازی کلینیک پیشگیری در دهه ولایت
محسنی گفت: ۲۵ درصد زوجین به هدف افزایش جمعیت نرسیدند که ناشی از مسایل درمانی است و باید برای آن نیز کمک‌های درمانی در نظر گرفته شود.

به گزارش شمس، جعفر محسنی در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی اظهار داشت: مشکل باروری و چالش جمعیتی از جمله مشکلاتی است که باعث رشد منفی جمعیت و تهدید امنیتی می‌شود.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب بارها متذکر این معضل شدند و مصوبه‌هایی در مجلس برای تشویق ازدواج وجود داشت اما در کنار آن برای رشد جمعیت به هدف مورد نظر نرسیدیم.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۲۵ درصد زوجین با چالش فرزندآوری گریبانگیر هستند، گفت: وجود مشوق‌های ازدواج بسیار خوب است اما ۲۵ درصد زوجین به هدف افزایش جمعیت نرسیدند که ناشی از مسایل درمانی است و باید برای آن نیز کمک‌های درمانی در نظر گرفته شود.

وی افزود: مشوق‌های حمایتی دولت از زوجین نابارور دیده نمی‌شود و به همین دلیل جهاد دانشگاهی در حال رایزنی با بانک‌ها برای اعطای تسهیلات کم بهره به زوجین نابارور است.

محسنی گفت: یکی از اهدافی که در سال ۹۷ توسط جهاد دانشگاهی استان محقق شد راه‌اندازی سیستم NGS یا همان اطلاعات ژنتیک جمعیتی است تا موضوعاتی مانند رشد ناهنجاری‌ها و افزایش سرطان‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص راه‌اندازی کلینیک پیشگیری عنوان کرد: مدت‌ها پیگیر راه اندازی کلینیک پیشگیری بودیم که خوشبختانه در دهه ولایت این کلینیک افتتاح خواهد شد و محور اساسی کار غربالگری سرطان‌های شایع استان خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به شیوع سرطان در دنیا گفت: از هر ۸ زن در کشورمان یک نفر در معرض سرطان سینه قرار دارد که با پیشگیری می‌توان از بسیاری از این سرطان‌ها جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: برخلاف سایر پژوهشکده‌ها که محدود به کارهای علمی خاصی هستند گستردگی کار جهاد دانشگاهی بسیار زیاد است که شاید همین موضوع خروجی کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محسنی ادامه داد: جهاد کشاورزی استان با توجه به وضعیت کشور از حیث اقلیمی و نیاز کشور به انرژی در حوزه انرژی‌های نو فعالیت و نیروگاه‌های صد کیلوواتی راه اندازی کرده است که در عین سبز و پاک بودن انرژی‌هایش نیازهای جامعه را برطرف کرده علی رغم اینکه جهاد دانشگاهی ردیف بودجه دولتی نیز ندارد.

وی با بیان اینکه در حوزه کارهای فرهنگی جهاد کشاورزی در حال رسیدن به نقطه مطلوب است، عنوان کرد: یکی از مطالبات رهبر انقلاب در دیدار با مردم آذربایجان پیشگامی در گام دوم انقلاب بود که این حوزه با توجه به اهمیت نیاز به ظرافت خاصی دارد که جهاد دانشگاهی با همراهی ادارات استان به این مساله ورود کرده و در توسعه اطلاع رسانی گام دوم انقلاب آمادگی کامل را دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان تاکید کرد: یکی از اهداف و مطالبات استانی ما راه اندازی مجمتع پزشکی_تحقیقاتی است که امیدواریم با راه‌اندازی این مرکز با توجه به رایزنی‌ها و کمک‌های مسئولین استانی در حوزه بیماری‌های زنان به موفقیت دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به مشکلات ارزی ایجاد شده برای این سازمان خاطرنشان کرد: اگرچه در حوزه انرژی‌های نو به عنوان قطب کشور شناخته می‌شویم اما تغییرات ارزی باعث شد که نیروگاه صد کیلوواتی که آماده کار بود، متوقف شود.

محسنی در بخش دیگری از سخنانش با تبریک روز خبرنگار گفت: ویزیت و معاینه اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار در کلینیک‌های جهاد دانشگاهی رایگان خواهد بود.