۲۰۰ میلیارد ریال سهم آذربایجان‌شرقی از تسهیلات عشایری/ وضعیت مراتع عشایری مطلوب است
۲۰۰ میلیارد ریال سهم آذربایجان‌شرقی از تسهیلات عشایری/ وضعیت مراتع عشایری مطلوب است
قندالی گفت: سهم استان آذربایجان شرقی از نظر تسهیلات جامعه عشایری 200 میلیارد ریال است.

به گزارش شمس، کرمعلی قندالی در بازدید از مناطق عشایری شهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دانش بومی عشایر در حوزه تولید مواد لبنی و دامداری، گنجینه ارزشمند است اظهار داشت: دانش و فنون بومی عشایر در مناطق مختلف کشور در بخش‌های تولید لبنیات، صنایع‌دستی و … بسیار ارزشمند و به نوعی می‌توان گفت بی‌همتاست.

وی با تاکید بر این‌که چشمه‌هایی که در حوزه ییلاقات عشایری وجود دارد اولویت اصلی بهره‌مندی با عشایر است، ابراز داشت: اینکه آب چشمه‌ای در بالای کوه باشد و اجازه ندهیم عشایر استفاده کند تا روستائیان بهره‌مند شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به نبود آب شرب در برخی مناطق ییلاقی عشایر شهرستان اهر ادامه داد: اعتبارات لازم جهت نزدیک‌رسانی آب چشمه‌ها برای استفاده عشایر تخصیص می‌یابد و مشکلی در این خصوص نداریم.

وی بر لزوم آب‌رسانی به عشایر در ییلاقات تاکید کرد و گفت: تامین آب شرب عشایر بدون محدودیت در منابع مالی انجام می‌گیرد.

قندالی با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات به عشایر در قالب سرمایه درگردش هیچ‌گونه مشکلی نداریم، تصریح کرد: سهم استان آذربایجان شرقی از نظر تسهیلات جامعه عشایری ۲۰۰ میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: در استان سیستان و بلوچستان با استفاده از پنل خورشیدی توانستیم آب را به ۷۰ متر بالاتر انتقال دهیم از این‌رو تاکید داریم اگر در مناطقی از آذربایجان شرقی به این شکل انتقال آب نیاز بود از پنل خورشیدی استفاده شود.

رئیس سازمان امور عشایر گفت: آب شرب باید به آسانی در دسترس جامعه عشایری قرار گیرد، انتظار می‌رود ییلاقات فاقد آب عشایری شهرستان اهر بایستی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط از آب شرب بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای آب‌رسانی به ییلاقات و قشلاقات عشایری محدودیت منابع مالی نداریم و از این‌رو اعتبارات لازم را جهت آب‌رسانی به عشایر شهرستان اهر تامین می‌کنیم.

قندالی با اشاره به اینکه با توجه به بارندگی‌های مناسب امسال، وضعیت مراتع عشایری در کشور و شهرستان اهر مطلوب است، یادآور شد: خوشبختانه امسال وضعیت تولید علوفه در مراتع امیدوار کننده است.