۱۰ درصد سیر کشور در عجب‌شیر و آذرشهر کشت می‌شود/ کشت متوسط ۱۱ تن سیر در هر هکتار در آذربایجان‌شرقی
۱۰ درصد سیر کشور در عجب‌شیر و آذرشهر کشت می‌شود/ کشت متوسط ۱۱ تن سیر در هر هکتار در آذربایجان‌شرقی
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بدون امنیت غذایی و اقتصادی، هیچ امنیتی پایدار نمی شود.

به گزارش شمس، علی رخ افروز در جشنواره برداشت سیر که در روستای تیمورلو و قراغیل بخش گوگان شهرستان آذرشهر برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: جشن برداشت سیر در منطقه تیمورلو و قراغیل برگزار می‌شود که این نشان می‌دهد که محصول سیر در اقتصاد منطقه تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه امسال قیمت سیر نسبت به سال ۹۷ خیلی پایین تر است، افزود: اگر معادله عرضه و تقاضا رعایت نشود قیمت محصول هم پایین می آید که به ضرر کشاورزان می‌باشد که بایدجهت حفظ قیمت واقعی و رعایت الگوی کشت منطقه ، میزان کشت سیر محدود شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: ما جزو ۱۳ کشور دنیا هستیم که سیر کشت می‌کنیم و ۱۰ درصد سیر کشور در استان آذربایجان‌شرقی و در شهرستان‌های عجب شیر و آذرشهر به ویژه در منطقه تیمورلو و قراغیل تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات سیر بلامانع است، اضافه کرد : متوسط عملکرد برداشت سیر در کشور ۱۱ تن در هکتار است که در استان ما این رقم بالغ بر ۱۴ تن در هکتار می‌باشد که می‌توان با به کارگیری توصیه‌های کارشناسان کشاورزی راندمان تولید را تا ۲۰ تن در هکتار افزایش داد.

رخ افروز اظهار کرد: باید در هنگام کاشت سیر رعایت تقاضای بازار اعمال شود، سیر محصول خوراکی و استراتژیک به شمار نمی آید، کشت بیش از حد سیر باعث می‌شود که در زمینی که این محصول تولید می‌گردد نوعی مقاومت در برابر سموم آفت کش و بیماری‌ها به وجود آید.

وی افزود: کشاورزان عزیز بایستی با رعایت تناوب زراعی و کشت جایگزین کلزا و  گندم یا جو از خاک زراعی محافظت نمایند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در خصوص صنایع تبدیلی کشاورزان باید با مراجعه به جهادکشاورزی و رعایت مسائل فنی، محصولات خود را اقتصادی نمایند.

وی در پایان ظرفیت تولید سیر در هر هکتار را ۲۰ تن اعلام کرد.