۱۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی دیابتی است/آمار دیابتی ها رو به رشد است
۱۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی دیابتی است/آمار دیابتی ها رو به رشد است
هر کسی می تواند دچارش شود. اما افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند بیشتر در خطر هستند، دیابت، یک نوع بیماری است که در آن بدن نمی تواند به خوبی گلوکز را مورد استفاده قرار دهد یا ذخیره کند.

به گزارش شمس، ۲۳ آبان ماه، مصادف است با روز جهانی دیابت، مراسم روز جهانی دیابت در بیش از ۱۶۰ کشور جهان برگزار می شود.
دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است.

دیابت دو نوع است، در دیابت نوع یک، بدن به صورت کامل تولید هرگونه انسولین را متوقف می کند. انسولین هورمونی است که بدن را قادر می سازد تا از گلوکز موجود در غذاها برای انرژی استفاده کند. افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید به صورت روزانه انسولین تزریق کنند تا زنده بمانند. این نوع از بیماری معمولا در کودکان و نوجوانان شکل می گیرد اما در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد.

در دیابت نوع دو،  بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند و یا قادر نیست به خوبی از انسولین استفاده کند. نوع دوم این بیماری معمولا در افرادی اتفاق می افتد که سنشان بالای ۴۰ است، اضافه وزن دارند و یا سابقه خانوادگی دارند. با این حال این نوع از بیماری امروزه به شدت در میان افراد جوان هم در حال افزایش است.

بیماری دیابت می‌تواند بر عملکرد فیزیکی، وضعیت روانی، ارتباط فردی، خانوادگی، اجتماعی و به‌طور کلی سلامت عمومی و احساس خوب بودن بیماران تاثیر منفی داشته باشد. تقریبا نیمی از افراد مبتلا به دیابت با تجارب منفی عاطفی، روانی و اجتماعی در رابطه با بیماری خود روبرو هستند.

دیابتی‌ها علاوه بر دارو درمانی، باید به خوراکی‌هایی که می‌خورند، دقت داشته باشند. چرا که تحقیقات ثابت کرده در برخی بیماری‌ها نظیر دیابت، کنترل یا جایگزینی خوراکی‌ها به اندازه دارو درمانی مؤثر است.

 چگونه تشخیص بدهیم دیابت داریم؟

افراد مبتلا به این بیماری به صورت پیوسته علائم خاصی را تجربه می کنند. این علائم عبارتند از: تشنگی شدید، تکرر ادرار، کاهش وزن، افزایش گرسنگی، تاری دید، عدم تحرک، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها، تاول زدن مکرر پوست، عفونت لثه ها، خستگی شدید و بی دلیل. همچنین در برخی موارد علائمی وجود ندارد که معمولا در نوع ۲ این بیماری اتفاقی می افتد. در چنین مواردی ممکن است فرد ماه ها تا سال ها متوجه نشود که مبتلا شده است. علائم در این افراد آنقدر آرام آرام رشد می کنند که نمی توان آنها را تشخیص داد.

محمد هاشمی، رئیس انجمن دیابت استان آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با شمس اظهار می کند: حدود ۱۰ درصد جمعیت کل استان آذربایجان‌شرقی مبتلا به دیابت هستند.

به گفته وی،  اصلی‌ترین معضل افراد دیابتی، تامین هزینه‌های درمان و آموزش های لازم در این زمینه است.

رئیس انجمن دیابت استان می گوید: این انجمن جهت آگاهی و اطلاع رسانی مردم در خصوص بیماری دیابت، کلاس های رایگان برای مردم برگزار می کند و این کلاس ها یکی از عمده ترین خدمات انجمن دیابت استان به شمار می رود.

وی از مردم می خواهد تا با آگاهی از بیماری دیابت، تا حدی جلوی این معضل در جامعه گرفته شود.

هاشمی از مسئولان استان درخواست می کند تا با فرهنگ سازی، مردم را راغب به شرکت در کلاس های پیشگیری از دیابت بکنند و مردم از خدمات پیشگیری و درمان این انجمن بهره مند شوند.

وی به امر پیشگیری در کنترل بیماری دیابت تاکید می کند و می گوید: با اطلاع رسانی به موقع، ۸۰ درصد بیماری دیابت قابل درمان و پیشگیری است.

کمبود انسولین در داروخانه های تبریز

رئیس انجمن دیابت استان در خصوص تاثیر تحریم داروی دیابتی ها می گوید : ما از بابت تحریم مشکل اساسی نداریم، با این حال، بزرگترین مشکلی که داریم درگیری داروخانه‌ها با تامین اجتماعی است که به دلیل واریز نکردن مبلغ دارو ها توسط داروخانه‌ها،  انسولین به سختی تولید می شود و در کل تبریز ۲۰ درصد داروخانه‌ها انسولین می فروشند.

وی تاکید می کند: ما به اندازه کافی دارو داریم اما به دلیل عدم مدیریت مسئولان با مشکل مواجه هستیم.

هاشمی با بیان اینکه متاسفانه دیابت در استان رو به افزایش است، تاکید می کند: از مسئولان می خواهیم تا با اطلاع رسانی دقیق از از این بیماری با افزایش مبتلایان به بیماری دیابت در استان جلوگیری کنند.

  • نویسنده : معراج آذری