۹.۶ درصد تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی تولید می شود
۹.۶ درصد تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی تولید می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۹.۶ درصد تولیدات تخم مرغ کشور در این استان تولید می‌شود، گفت: این میزان تولید توانمندی استان را نشان می دهد.

به گزارش شمس، اکبر فتحی، در جشنواره روز جهانی تخم مرغ در سالن پتروشیمی تبریز، افزود: از هشت واحد فرآوری مرغ و تخم مرغ در کشور ۳ واحد در آذربایجان‌شرقی مستقر بوده و فعالیت می‌کند که از دیگر توانمندی های این استان می‌باشد.

وی افزود: در خصوص ارائه تسهیلات بانکی به بخش صنعت مرغداری و اتحادیه مرغ های تخمگذار در استان بخشی از آن و در واقع ۵۰ درصد ارزش سرمایه در گردش مرغداران به آنها پرداخت شده و سایر مشکلات اعلام شده پیگیری و رفع خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین از همت و تلاش مرغ داران و صنعت مرغداری و بخش مرغ های تخمگذار در رفع مشکلات اصلاح یارانه ها تقدیر کرد و افزود: شما مرغداران با تلاش هایی که انجام دادید کمترین مشکلات را در تغییر ارز ترجیحی به نیمایی داشته و در این جراحی اقتصادی کشور همکاری مناسب داشتید تا این طرح با موفقیت اجرا شود.

وی افزود: مشکلاتی در این صنعت وجود که یکی از مهمترین آنها جایگزینی ارز نیمایی به جای ارز ترجیحی برای تامین نهاده‌ها است که از جمله دلایل افزایش هزینه تمام شده تولید تخم مرغ و سخت شدن رقابت با کشورهای دیگر است و این مساله را با افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی، افزایش تراکم در سطح و تولید تخم مرغ با کیفیت بالاتر و بسته بندی مطلوب‌تر و اعطای مشوق‌های صادراتی از سوی دولت می توان رفع کرد.

فتحی  گفت: این صنعت علی رغم فراز و نشیب های بسیار صنعتی وزین و اقتصادی بوده و باعث اشتغال بیشتر و به دنبال آن باعث توسعه کشور و استان شده و قسمت اعظم پروتئین مصرفی مورد نیاز مردم را تامین می کند.

مدیر عامل اتحادیه مرغ های تخم گذار آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره گفت: آذربایجان شرقی با تولید سالانه بیش از ۹۷ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ یکی از قطب‌های تولید تخم مرغ کشور است، اما تولید تخم مرغ در استان، کفاف مصرف آن را نمی دهد.

مصطفی هاشم زاده محتشم، افزود: این موضوع به علت استفاده تخم مرغ در صنعت شیرینی و شکلات و سایر صنایع مواد غذایی در استان می باشد  بر این اساس تلاش می‌کنیم تا نیاز استان را در آذربایجان شرقی برطرف کنیم تا از استانهای مثل قزوین، البرز و زنجان تخم مرغ وارد استان نشود.

در این مراسم از ۲۱ نفر از پیشکسوتان واحدهای مرغداری استان و همچنین از ۲۱ برگزیده مسابقه نقاشی که با هدف آشنایی دانش آموزان با ارزش غذایی تخم مرغ برگزار شده بود تجلیل شد.

 

انتهای پیام/