۵۴۳ وانت‌بار میوه‌فروش در تبریز!
۵۴۳ وانت‌بار میوه‌فروش در تبریز!
یکی از موارد مهمی که اخیرا مدیریت شهری تبریز آن را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده، بحث ساماندهی وانت‌بارهای میوه‌فروش است، موضوعی که علاوه بر ایجاد چهره زشت و نازیبا، زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات دیگر نیز شده است.

به گزارش شمس، طرح ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در سطح معابر عمومی به ویژه در نقاط پرتردد و شلوغ شهر از جمله دغدغه‌هایی است که شهروندان تبریزی هر روز با آن مواجه اند و اکنون با اعلان طرح ساماندهی وانت بارهای میوه فروش از طرف شهرداری، تمام نگاه ها به این مسئله معطوف شده که این معضل چگونه از سوی مسئولان شهری مدیریت خواهد شد.

ساماندهی وانت بارها نیازمند عزمی جدی از سوی دیگر دستگاه های ذیربط اداری چون فرمانداری، دادگستری و نیروی انتظامی و از طرفی با همکاری رسانه ها و مشارکت مردم است.

در این راستا، یک روز عادی در گوشه ای از شهر را تصور کنید؛ تعدادی از صاحبان وانت‌بارها بی‌توجه به ایجاد ترافیک و سدمعبر در پرترددترین و شلوغ‌ترین قسمت خیابان و حتی قسمتی از پیاده‌راه، اقدام به پارک و فروش میوه، تره بار و دیگر مواد غذایی کرده اند و عده ای نیز بی توجه به مسائل دیگر، خودروی خود را به حالت دوبله پارک و برای خرید پیاده شده و یا از داخل ماشین دستور خرید را به فروشنده می دهد، در حالی‌که باعث ایجاد گره‌های سنگین ترافیکی در آن محل شده‌اند.

این گونه خریدها هرچند بر رونق کسب‌وکار وانتی ها می افزایند ولی در مقابل باعث ایجاد چهره‌ای زشت در طول روز و هنگام شب بعد از ترک محل توسط صاحبان وانت‌بار که پسماند زیادی از خود بر جای می گذارد، می شود.

در نهایت این صحنه برای رانندگان عبوری از محل و عابران پیاده به هیچ وجه خوشایند نیست و احتمال وقوع حوادث ناشی از رانندگی و طولانی‌تر شدن زمان‌های ترافیک را در پی دارد. نگاهی اجمالی به این معضل نشان می دهد عملیاتی شدن طرح ساماندهی وانت‌بارهای دوره‌گرد می‌تواند هم در بعد اقتصادی و هم در بعد زیبایی شهر، یک گام به جلو برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف باشد و بخشی از نازیبایی های شهر را ترمیم بخشد.

گرچه هر از گاهی در خصوص ساماندهی وانت‌بارها تصمیماتی گرفته شده و به مراحله اجرا درآمده و برخوردهایی نیز به صورت مقطعی انجام گرفته و بعد از دوره‌ای کوتاه اوضاع به روال قبل و حتی شدیدتر از آن برگشته است و برخی از آنان نه فقط منتهی الیه سمت راست خیابان را تحت سیطره خود در می آورند بلکه پا را از این هم فراتر گذاشته و در قسمت پیاده رو، خودروهای حامل میوه، تره بار و مواد غذایی را پارک کرده و با گستراندن بساط خود محل عبور عابران پیاده را سد می‌کنند و جایی برای آمد و شد باقی نمی گذارند. با وجود تمام این معضلات حذف وانت بارهای میوه فروش از سطح شهر و برخورد قهریه با آنان، با توجه به اوضاع اقتصادی امروز جامعه، دور از انصاف و نوعی بی عدالتی به حساب می آید به همین منظور شهرداری تبریز با همکاری سایر ارگان تصمیم بر ساماندهی گرفته است.

طرحی که فاز عملیاتی آن آغاز شده است. فاضل نادری، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری تبریز در این خصوص می گوید: از حدود یک ماه قبل، عملیات ساماندهی وانت‌بارها با تشکیل دو تیم جهت ابلاغ و همچنین برای مکان‌یابی آغاز شد و تا به امروز، به تعداد ۲۴۲ نفر که در سطح شهر اقدام به میوه فروشی با وانت می کنند، ابلاغ صادر شده تا جهت تکمیل پرونده، مراجعه کنند که از این تعداد تاکنون فقط ۴۰ نفر مراجعه کرده و با دادن مدارک و تکمیل پرونده، کدشناسه خود را دریافت کرده اند که این رقم در مقایسه با ۵۴۳ وانت‌بار که طبق مشاهدات همکاران در سازمان اقدام به میوه فروشی در سطح شهر تبریز می کنند، بسیار کمتر است.

وی با اشاره به تعداد کم صدور کدشناسه گفت: صدور کدشناسه، منوط به بررسی مدارک و سند ماشین، گواهینامه، محل سکونت، بیمه ماشین و سایر مواردی که برای فعالیت لازم می باشد، است.

در این راستا بعد از شناسایی و ابلاغ، معاونت خدمات شهری براساس معیارهایی اقدام به مکان یابی می کند.

مواردی چون عدم نزدیکی به مغازه های میوه فروشی و یا مراکز خدماتی از قبیل بیمارستان‌ها، مدارس، کلانتری و همچنین مکان‌های پرخطر چون نزدیکی به تقاطع‌ها و مراکز آتش‌نشانی لحاظ می‌شود و تعداد آن در هر منطقه بر اساس نیاز آن محل بوده و تا به اکنون، تعداد ۱۲۰ ایستگاه در سطح مناطق دهگانه( به غیر از منطقه ۸ و ۹ ) تعیین شده‌اند.

نادری تاکید کرد: بعد از طی مراحل مکان یابی، محل مور نظر خط کشی و کددار شده و همان کد بر روی وانت که میوه عرضه می کند، نیز نصب شده و بین کد محل و کد وانت تطبیق داده می شود و در آن محل فقط یک وانت با همان کد مستقر خواهد شد.

با اجرای این طرح مشکل راه بندان و ترافیک چندین وانت میوه فروش و مورب نگه داشتن وانت و همچنین تکلیف زباله های که اصولا بعد از ترک، وانت میوه فروش در محل باقی می گذارد، حل خواهد شد. چرا که میوه فروش موظف به نظافت بعد از اتمام روزکاری محوطه خود خواهد بود.

وی با بیان اینکه با کددار کردن محل استقرار و وانت‌بار، نظارت بر عدم گران‌فروشی، کم‌فروشی، فروش میوه‌های فاسد و کم کیفیت توسط این اقشار که گاها مشاهده می‌شود، توسط معاونت خدمات شهری و سازمان میادین دقیق و راحت‌تر می شود، افزود: بعد از ساماندهی و شروع عملیات، با فروش میوه توسط وانت بارها در نکات بیرون از این مکان ها، دستگاه های قضایی برخورد خواهند کرد و در صورت عدم مراجعه مالکان خودرو در زمان مقرر جهت دریافت شناسه و تکیمل مدارک، برابر مقررات و ضوابط، شهرداری با همکاری دستگاه‌های قضایی نسبت به جمع‌آوری و تحویل خودرو به پارکینگ اقدام خواهد کرد.

پایان پیام/