۲۳ درصد صنایع دستی آذربایجان‌شرقی توسط عشایر تولید می‌شود
۲۳ درصد صنایع دستی آذربایجان‌شرقی توسط عشایر تولید می‌شود
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش ویژه عشایر در تولیدات انواع مختلف صنایع دستی، گفت: در حال حاضر ۲۳ درصد صنایع دستی تولیدی این استان توسط عشایر تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

به گزارش شمس، محمدحسن آل هاشم روز شنبه در نشست با رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، افزود: طبق آخرین آمار عشایر استان سالانه ۲۴ هزار و ۷۰ مترمربع ورنی، ۱۲ هزار و ۹۸۰ مترمربع انواع قالی و تابلو فرش و افزون بر ۸۰۰ مترمربع گلیم و جاجیم تولید می کنند.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، حدود ۴۳ هزار و ۵۸۷ نفر شامل ۸ هزار و ۹۷ خانوار در دوره قشلاق و ۷۰ هزار و ۵۷۷ نفر شامل ۱۳ هزار و ۲۹۷ خانوار عشایری در زمان ییلاق در آذربایجان شرقی زندگی و فعالیت می کنند و اختلاف در تعداد خانوارهای ییلاقی و قشلاقی به دلیل مهاجرت عشایر استان های همسایه در فصل ییلاق برای تعلیف حیوانات خود می باشد.

آل هاشم با بیان اینکه عشایر آذربایجان شرقی از ۲ ایل بزرگ ارسباران و شاهسون تشکیل شده است که شامل ۲۷ طایفه است، ادامه داد: تعداد اتحادیه عشایر در استان یک مورد به همراه ۸ شرکت تابعه و تعداد صندوق های خرد زنان ۱۶ مورد است.

وی اضافه کرد: حدود یک میلیون هکتار از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مراتع استان در اختیار عشایر قرار دارد و تعداد دام عشایر بر اساس واحد دامی حدود  ۱.۵ میلیون واحد می باشد که شامل دام سبک و سنگین و سایر چهارپایان است.

آل هاشم تولید گوشت قرمز توسط عشایر استان آذربایجان شرقی را سالانه ۱۱ هزار و ۹۳۹ تن اعلام کرد و افزود: عشایر استان سالانه ۳۴ هزار و ۱۰۰ تن شیر خام و یکهزار و ۶۰۰ تن پشم نیز تولید می کنند.

به گفته وی در بخش زراعت و باغی نیز به برکت اقدامات سازمان جهاد کشاورزی و پایاب سد ارسباران و پایاب پمپاژ قلی بیگلو محصولاتی چون یونجه، گندم، جو، پنبه، برنج، علوفه و صیفی جات و میوه در تناژ بالا و مختلف توسط عشلیر تولید می شود.

آل هاشم گفت: عشایر آذربایجان شرقی در شرایط مناسبی قرار دارند و از بُعد اقتصادی حدود ۲۰ درصد دام سبک و ۳.۶ درصد دام سنگین استان را تامین می کنند.

وی اظهار داشت: تامین آب برای عشایر ۹۵ درصد، برق ۹۵ درصد، راه دسترسی ۸۳ درصد، مسکن مناسب ۹۰ درصد، مخابرات ۹۷ درصد و آموزش ۷۵ درصد انجام شده است که تا پایان برنامه ششم همه موارد تکمیل و به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.