۱۶ هزار و ۲۱۴ خانوار در نوبت مستمری بهزیستی آذربایجان‌شرقی هستند
۱۶ هزار و ۲۱۴ خانوار در نوبت مستمری بهزیستی آذربایجان‌شرقی هستند
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون تعداد ۱۶ هزار و ۲۱۴ خانوار نیازمند و دارای معلولیت و فرزند معلول در این استان پشت نوبت مستمری قرار دارند.

به گزارش شمس، فرگل صحاف روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، مجموع افراد مستمری بگیر بهزیستی آذربایجان شرقی را ۸۰ هزار و ۹۰۵ خانوار اعلام و اضافه کرد: هم اکنون تعداد ۱۸۰ نوع خدمت از سوی بهزیستی در قالب ۵۵۷ مرکز با یکهزار و ۹۱۱ نیروی انسانی برای افراد تحت پوشش ارایه می شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر مستمری بگیران فوق، بهزیستی آذربایجان شرقی نسبت به ارایه کمک هزینه های دانشجوئی نیز اقدام کرده است، اظهار داشت: در این زمینه طی سال گذشته یکهزار و ۴۲۳ نفر از دانشجویان تحت پوشش بالغ بر ۳۷ میلیارد ریال کمک هزینه دریافت کردند.

صحاف معاونت امور اجتماعی بهزیستی را یکی از وسیع ترین و با کارکردهای بسیار متنوع بیان کرد که در حوزه زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست، بدسرپرست و آسیب دیدگان امور اجتماعی فعالیت می کند.

وی گفت: تاکنون برای تعداد ۲۱ هزار و ۵۶۲ نفر از زنان سرپرست خانوار مستمری پرداخت شده که مبلغ آن بیش از ۷۱ میلیارد ریال می باشد.

وی از آماده سازی شغلی زنان سرپرست خانوار به استعداد ۹۱۸ نفر با اعتبار ۳ میلیارد ریالی خبر داد و افزود: بر همین اساس بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری به تعداد ۲ هزار و ۶۰۴ نفر با اعتبار ۵ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال به انجام رسیده و برای تعداد ۹۶۶ نفر زنان و دختران نیز زمینه بهره مندی از طرح بیمه اجتماعی روستایی و عشایری فراهم شده است.

صحاف تقویت و توسعه گروه های همیار زنان را یکی از برنامه های مهم معاونت امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان شرقی بیان کرد که در این رابطه تعداد ۲۱ گروه در قالب ۱۰۵ نفر با هزینه ۴ میلیارد ریالی تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تعداد یک‌هزار و ۷۶۰ نفر از زنان سرپرست خانوار کمک هزینه لوازم ضروری زندگی پرداخت شده است، میزان اعتبار هزینه شده در این زمینه را ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال اعلام کرد و ادامه داد: بهزیستی استان طی سال گذشته برای تعداد یکهزار و ۴۹۸ نفر زن سرپرست خانوار کمک هزینه سلامت جسمی و روانی به میزان ۹ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

صحاف گفت: طی سال گذشته به تعداد ۸۴۹، مستمری به خانواده های دارای فرزند دوقلو و چندقلو به میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

وی توانمندسازی مددجویان در قالب اجرای طرح های مختلف را هدف اصلی و محوری سازمان بهزیستی بیان کرد و افزود: رشد و ارتقای مددجویان بهزیستی به لحاظ فکری، جسمی، مالی و معیشتی از رویکردهای جدید این مجموعه برشمرد.

صحاف ادامه داد: بر همین اساس طرح های مختلفی در دست اجرا است که می توان طی چند سال نسبت به تحقق این اهداف امیدوار بود، تا مددجو با حمایت های بهزیستی بتواند روند عادی زندگی خود را تداوم دهد.

وی کوچک سازی مراکز نگهداری از مددجویان دارای مشکلات ذهنی و حرکتی را از جمله طرح های توانمندسازی بیان و اضافه کرد: در این راستا برخلاف روندهای قبلی، امروز با بهره گیری از امکانات بخش خصوصی مراکز بزرگ نگهداری به خانه های نگهداری از این قشر تبدیل شده است تا برخلاف سال های قبل که تعداد زیادی از افراد دارای معلولیت ذهنی در یک محل بزرگ نگهداری می شدند، امروز در خانه هایی با جمعیت پایین تر از ۱۰ نفر نگهداری شوند.

صحاف اشتغال پایدار و تامین مسکن را از مولفه های اصلی توانمندسازی مددجویان بهزیستی عنوان کرد و ادامه داد: این دو اصل جزو اولویت های بهزیستی آذربایجان شرقی است و تلاش برای فراهم ساختن امکان برخورداری از خدمات آموزشی و آماده سازی شغلی، پرداخت حق بیمه، پرداخت جبران کارایی و ارایه تسهیلات بدون کارمزد به کارفرمایان و تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان  در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام /