یک هزار و ۱۱۰ نفر در ماشین‌سازی مشغول به کار هستند/ صادرات ماشین‌سازی به آلمان و ترکیه طی ماه‌های اخیر
یک هزار و ۱۱۰ نفر در ماشین‌سازی مشغول به کار هستند/ صادرات ماشین‌سازی به آلمان و ترکیه طی ماه‌های اخیر
شکرانه گفت:پس از روی کار آمدن خریدار جدید 400 نفر استخدام و 160 نفر نیروی پیمانکاری به قراردادی تبدیل وضعیت شدند که در مجموع 750 نفر در ماشین‌سازی و 360 نفر در بخش ریخته‌گری شاغل هستند.

به گزارش شمس، نصیر شكرانه در نشست خبری با اشاره به بدهی‌های ماشین‌سازی در سال ۹۶، اظهار  کرد: پس از خریداری کارخانه توسط خریدار جدید و تزریق منابع مالی کلان، کارخانه ماشین‌سازی جان گرفت؛ به طوری که ۵۰ میلیارد تومان در مرحله اول برای پرداخت معوقات همکاران بازنشسته و معوقات کارگران شاغل و همچنین پرداخت هفت میلیارد تومانی به بانک برای آزادسازی سند کارخانه ماشین‌سازی و ریخته‌گری تزریق شد.

وی ادامه داد: ۱۵۰ میلیارد تومان در مجموع توسط خریدار به کارخانه تزریق شد که بخشی از آن به فضاسازی محیط، خرید مواد اولیه و رفع ایرادات صرف شد.

مدیرعامل گروه ماشین‌سازی تبریز در خصوص استخدام نفرات جدید پس از روی کارآمدن خریدار جدید، گفت: پس از روی کار آمدن خریدار جدید ۴۰۰ نفر استخدام و ۱۶۰ نفر نیروی پیمانکاری به قراردادی تبدیل وضعیت شدند که در مجموع ۷۵۰ نفر در ماشین‌سازی و ۳۶۰ نفر در بخش ریخته‌گری شاغل هستند.

وی با اشاره به زمان‌بر بودن تبدیل مواد اولیه به قطعه، بیان کرد: نیمه اول سال ۹۷ تولید ماهانه ماشین‌سازی حتی به ۲۰ دستگاه نمی‌رسید که بعد از تغییرات در بدنه مدیریتی و همت نیروهای متخصص تولید ماهانه را به ۶۰ دستگاه رساندیم.

شكرانه ادامه داد: تمام حقوق کارگران ماشین‌سازی پرداخت شده و در مناسبت‌های مختلف از جمله دهه فجر، عید نوروز، روز کارگر، ماه مبارک رمضان و … پاداش ویژه پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از ماشین ابزارهای تولید شده در کارخانه ماشین‌سازی این قابلیت را دارد که شغلی ایجاد کرده و درآمد حاصل نیز برای هزینه خانواده ۱۰ نفری در ماه کفاف می‌دهد که متأسفانه عده‌ای در اظهار نظری غیرکارشناسی -که گاه جنبه‌ی فضاسازی و بهره برداری خاص را دارد- می‌گویند که ماشین‌سازی را به خودروسازی تبدیل می‌کنیم.

مدیرعامل گروه ماشین‌سازی تبریز اضافه کرد: صنعت خودروسازی تاکنون چه کاری کرده که می‌خواهیم ماشین‌سازی را هم به خودروسازی تبدیل کنیم؟ خودرو یعنی استهلاک و هزینه، ولی ماشین‌سازی ایجاد کننده شغل است؛ همچنین صنعت خودروسازی با مشکل تأمین قطعات مواجه بوده که انتظار می‌رود اظهار نظرها کارشناسی شود و مسئولان تصمیم‌ساز در سال رونق تولید از ماشین سازی حمایت کنند.

وی در خصوص آمار صادرات کارخانه ماشین‌سازی اظهار کرد: صادرات چهار دستگاه به کشور آلمان در اسفندماه سال گذشته و صادرات ۱۲ دستگاه به ترکیه در سال جاری انجام شده، همچنین ۱۲ دستگاه نیز از سوی کشور ترکیه سفارش داده شده است.

شکرانه از انعقاد قرارداد مقدماتی با کشور سوریه به ارزش ۲۷ میلیون دلار خبر داد، گفت: بر اساس این قرارداد، متعهد شدیم در طول ۶.۵ سال کارخانه‌ای در سوریه احداث کرده و توسط کارخانه ماشین‌سازی تبریز از آن پشتیبانی کنیم که البته اجرای این قرارداد منوط به حضور دوباره طرف سوریه‌ای در ایران است.

وی تأکید کرد: شایعات ایجاد شده در خصوص وضعیت ماشین‌سازی، ما را در خرید قطعات با مشکل مواجه می‌کند. بهتر است افراد به جای اظهار نظرهای غیرکارشناسی از مجموعه بازدید کرده و در جریان میزان تولید کارخانه قرار گیرند، به تازگی آقای نجفی مشاور وزیر صمت از کارخانه بازدید کرد که بلافاصله با دکتر رحمانی تماس گرفته و اعلام کرد که آمار و اطلاعات واصله از وضعیت این کارخانه با آن چیزی که مشاهده کرده متفاوت است.

شکرانه در رابطه با فعالیت کارخانه ریخته‌گری گروه ماشین‌سازی، اظهار کرد: بخش آهنگری این کارخانه راه افتاده و گلوله‌های آسیابی نیز تولید می‌شود که این محصول مشتریانی از داخل و خارج کشور دارد.

مدیرعامل گروه ماشین‌سازی تبریز در پایان تأکید کرد: ماشین‌سازی متعلق به مردم است، فرقی ندارد مالک آن چه کسی باشد، باید برای ادامه‌ی فعالیت این صنعت که آبروی استان بوده تلاش کنیم؛ چرا که گروه ماشین‌سازی ایجاد کننده شغل و پشتیبان بسیاری از صنایع است.

  • منبع خبر : ایسنا