یک میلیون و ۵۱۰ هزار نفر از جمعیت آذربایجان‌شرقی در بافت‌های فرسوده ساکن است
یک میلیون و ۵۱۰ هزار نفر از جمعیت آذربایجان‌شرقی در بافت‌های فرسوده ساکن است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: یک میلیون و ۵۱۰ هزار نفر از جمعیت این استان در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی سکونت دارند.

به گزارش شمس، ابوالقاسم سلطانی، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه ۹ هزار و ۳۶۴ هکتار بافت‌ فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی در سطح استان وجود دارد، افزود: از این میزان بافت های ناکارآمد ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در تبریز قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۴۸ محله در ۹ شهرستان استان طی سال های ۹۶ و ۹۷ در اولویت ساماندهی قرار گرفتند، اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۰ نیز سالانه ۱۰ محله به این تعداد اضافه می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی توجه به احداث مسکن در محلات ناکارآمد و جابجایی سکونتگاه‌های غیررسمی و در معرض خطر زلزله و رانش را از برنامه های اصلی دولت دوازدهم اعلام کرد و گفت: در این راستا در مرحله اول محدوده پرخطر ۴۸ هکتاری واقع در ضلع جنوبی اتوبان پاسداران تبریز شناسایی شده که در این محدوده پرخطر حدود ۱۲ هزار نفر در ۳ هزار واحد مسکونی سکونت دارند.

سلطانی، با بیان اینکه اقدامات لازم برای تامین زمین مورد نیاز جهت جابجایی این محله انجام شده است، ادامه داد: احداث شهرک جوانان با ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در وسعت ۶۱ هکتار زمین با کاربری مسکونی، پروژه ۲ هزار واحدی شهرک طلائیه در وسعت حدود ۱۳ هکتار، پروژه احداث ۴۸۰ واحد مسکونی اسدگولی در وسعت ۱.۶ هکتار از جمله پروزه های بازآفرینی شهری استان در تبریز هستند.

وی اجرای پروژه ۴۵۰ واحدی یوسف آباد، پروژه ۳۰۰ واحدی انتهای طالقانی، پروژه هزار و ۶۰۰ واحدی اراضی کرکج با مساحت حدود ۸ هکتار، پروژه ۶۰۰ واحدی نگین اندیشه با مساحتی حدود ۲ هکتار و پروژه ۵۰۰ واحدی آیمان را از دیگر پروژه‌های ساخت مسکن استان اعلام کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: مجموع پروژه‌های احداث مسکن بازآفرینی شهری در استان حدود ۳۰ هکتار از اراضی ملی با ظرفیت تولید حدود ۶ هزار واحد مسکونی است که در محدوده تبریز واقع و برای اسکان مجدد ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی در نظر گرفته شده است.

سلطانی، افزود: در ۲ سال اخیر حدود ۷۴ پروژه بازآفرینی شهری با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات پایدار و تبصره ۱۸ شرکت بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی استان اجرا شده که از این تعداد ۱۷ پروژه با اعتبار حدود ۴.۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و ۵۷ پروژه دیگر نیز با بیش از ۱۵.۵ میلیارد تومان اعتبار در دست اجراست.

وی یادآوری کرد: پله‌گذاری محله ملازینال و محله خلیل آباد تبریز، ساماندهی ورودی و پیاده‌روسازی محله چلب ورودی اهر، جدول بندی معابر و آسفالت محله انزاب مراغه، احداث پل ارتباطی روی قوبی چای، بهسازی کفپوش محلات و ساماندهی حاشیه مسیل رودخانه قوبی چای فازهای ۱، ۲ و ۳، توسعه شبکه فاضلاب و بهسازی و آسفالت معابر در حاشیه شهرک ولیعصر میانه از مهمترین طرح های اجرای شده از اعتبارات سال ۹۷ است.

  • منبع خبر : ایرنا