گسترش فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در روزهای کرونایی
گسترش فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در روزهای کرونایی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی با اشاره به محدودیت‌های شرایط کرونایی در بخش آموزشی، گفت: در طی روزهای همه گیری کرونا، تلاش کردیم تا به جای کوتاهی در فعالیت‌های پژوهشی، اقدام به گسترش آن‌ها کنیم.

به گزارش شمس، با اشاره آغاز هفته پژوهش، گفت: در چند سال اخیر که دشمنان ایران نتوانستند در صحنه‌های مختلف، حریف ملت غیور این کشور شوند، اقدام به نخبه کشی و ترور محققان ارزشمند می‌کنند که جا دارد یاد و خاطره شهید دانشمند فخری زاده از محققان و نخبگان برجسته کشور را گرامی بداریم.

وی افزود: هفته پژوهش، بهانه‌ای برای ارائه کارهای پژوهشی محققان و یادی از این قشر نخبه است، با وجود این‌که یک هفته در تقویم سالانه، به آن‌ها اختصاص یافته اما کار پژوهش تنها مختص این روزها نیست و در طول سال شاهد تلاش و فعالیت محققان کشور هستیم.

وی ادامه داد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در کنار آموزش‌های مهارتی، توجه ویژه‌ای به کار پژوهش به خصوص در حوزه خلاقیت و فناوری می‌شود و حتی شرایط کرونایی و محدودیت‌های پیش آمده نیز نتوانسته ما را از این هدف دور کند.

قالیچی در خصوص اقدامات پژوهشی این دانشگاه، گفت: از دو سال گذشته، دفاتر نوآوری در تعدادی از مراکز علمی کاربردی استان در کنار آموزش، شروع به فعالیت کرده‌اند که امیدواریم با گسترش فعالیت این دفاتر به تمامی مراکز علمی کاربردی استان، در چند سال آتی شاهد شکوفایی پژوهش و تحقیقات در دانشگاه جامع علمی کاربردی باشیم.

وی با بیان این‌که پژوهش در دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است، اظهار کرد: در سایر دانشگاه‌ها بیشتر کارهای پژوهشی در حوزه چاپ مقالات و کتاب‌ها انجام می‌گیرد و از این طریق نیز رنکینگ و رتبه پژوهش ایران در دنیا ارتقا می‌یابد اما دانشگاه جامع علمی کاربردی با احترام و ارزش گذاری به این آیتم‌ها در راستای انجام پژوهش‌هایی عمل می‌کند که به درد کشور می‌خورد و ما را در شرایط تحریم، بی نیاز ساخته و مانع از دست درازی به سایر کشورها شود.

وی متذکر شد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سالی که به عنوان “جهش تولید” نامگذاری شده است، می‌تواند کشور را در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی کمک کند؛ دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی نیز تمام توان خود را برای توانمندسازی دانشجویان و گسترش آموزش‌های مهارتی، خلاقیت، فناوری و نوآوری درمراکز علمی کاربردی انجام می‌دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در خصوص موفقیت‌های پژوهشی این دانشگاه، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در سال‌های گذشته توانسته موفقیت‌های مختلفی را به دست آورد که یکی از این موفقیت‌ها، انتخاب آقای قاسم پور از فارغ التحصیلان مرکز علمی کاربردی ماشین سازی تبریز به عنوان  یکی از فناوران برتر استان در سالجاری است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که فارغ التحصیلان این دانشگاه، می‌توانند کارآفرین شوند که نمونه بارز آن، آقای قاسم پورفناور برتر سال است که در راستای کارآفرینی در شهرک شهید رجایی تبریز مستقر شده و برای ۴۰ الی ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است و به دنبال گسترش فعالیت خود با افزایش جذب سرمایه است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع خلاقیت و پژوهش، از تمامی روسای مراکز علمی کاربردی استان خواست تا به موضوع پژوهش، خلاقیت، نوآوری و فناوری اهمیت بیشتری بدهند، چرا که درآمدهای حاصل از فناوری و کار پژوهشی دانشجویان، چندین برابر بیشتر از آموزش خواهد بود و جایگاه و ارزش بالایی خواهد داشت.

قالیچی متذکر شد: این دانشگاه از ایده‌ها و پژوهش‌هایی که منجر به فناوری و ایجاد محصول شود، حمایت می‌کند و در این راستا شاید دانشگاه جامع علمی کاربردی جزو معدود دانشگاه‌هایی باشد که برای دانشجویانی که بتوانند، ایده خود را به محصول تبدیل کنند، تسهیلاتی با بهره بسیار کم در نظر گرفته است که دانشجویان می‌توانند از این فرصت مهم، بهره لازم را برده و با ارائه طرح‌هایی، برای خود کسب و کار راه بیندازند.

وی متذکر شد: اگر دانشجویان به موضوع خلاقیت و فناوری نپردازند و نتوانند در این زمینه کاری انجام دهند، در نهایت باید به کمترین حق و اهداف خود قانع شوند، در حالی که با توجه به مهارت‌هایی که در دانشگاه علمی کاربردی کسب می‌کنند، زمینه برای درآمد بیشتر و جایگاه بالای اجتماعی برای هر یک فراهم خواهد شد.

وی افزود: فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی در چهار گروه صنعت، مدیریت و خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر انجام می‌گیرد و ما بایستی سعی کنیم تا تحقیقات و پژوهش‌ها را در تمامی جهات و گروه‌ها تحقق ببخشیم ولی در شرایط فعلی، با توجه به این‌که مدرسان دانشگاه در زمینه علوم انسانی، تحقیقات خوبی را ارائه می‌دهند اما بیشترین فعالیت پژوهشی دانشگاه در حوزه صنعت است.

  • منبع خبر : ایسنا