گرمخانه‌ها و مسئولیت شهر در قبال آسیب دیدگان/ تبریز، شهری امن برای همه
گرمخانه‌ها و مسئولیت شهر در قبال آسیب دیدگان/ تبریز، شهری امن برای همه
اجتماع به عنوان ترکیبی از سلایق و افراد مختلف همواره در معرض تحولات و اتفاقات مختلفی قرار دارد که می‌تواند منجر به تحولاتی عمیق و بنیادی در زندگی شهروندان شود.

به گزارش شمس، در این میان، با تشدید فصل سرما و ضرورت تامین سرپناه برای افراد در معرض آسیب که به هر دلیل ناچار به خیابان خوابی هستند، مسئولیتی سنگین را بر گرده‌های سازمان های اجتماعی و مردمی نهاده و ضرورت تامین سرپناه را به عنوان مسئولیتی جدید، پیش روی آنها تعریف می کند.

از این رو، احداث گرمخانه ها که به عنوان سرپناهی مناسب برای این شهروندان در معرض آسیب، تعریف شده و بخشی عمده از تامین این سرپناه‌ها، به سازمان شهرداری ها تکلیف شده است. بر این اساس، شهرداری بخشی از درآمدهای خود را در راستای کاهش آسیب های اجتماعی قرار کرده و در راستای این امر، احداث و حمایت گرمخانه ها را به عنوان بخشی از ماموریت خود تعریف می‌کند.

بیشتر افرادی که در گرمخانه ها حضور می یابند، افراد از خانه رانده شده و آسیب دیدگان اجتماعی هستند و در محرومیت ناشی از فقدان سرپناه به خیابان خوابی روی می آورند. این موضوع در همه فصل های سال وجود دارد، اما در فصل سرما به دلیل برودت هوا، نمود چشمگیری دارد و هماهنگی و همراهی نهادهای اجتماعی و شهرداری را بیش از پیش به نمایش می گذارد.

گرمخانه های شهرداری تبریز، در سالجاری با توجه به ضرورت برای راه اندازی و تجهیز آنها، در دستور کار قرار گرفت و معاونت امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز به همراه نیروهای خدمات شهری مستقر در اداره ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی و معاونت‌های خدمات شهری مناطق دهگانه علاوه بر توجه به گزارش‌ها و تماس‌های مردمی با سامانه ۱۳۷ در خصوص افراد کارتن‌خواب، بر اساس برنامه کاری خود با شناسایی افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب نسبت به جابجایی و حضور آنان به گرمخانه‌های موجود اقدام می‌کنند.

در راستای اهمیت موضوع، مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز از ساماندهی وضعیت کارتن خواب‌ها و انتقال آنها به گرمخانه همزمان با فصل سرما سخن گفت و گسترش فعالیت در این حوزه را با عنایت به توجه و تاکید شهردار محترم تبریز، مورد تاکید قرار داد.

امیر نصیربیگی با اعلام این مطلب، گفت: طبق نظر و پیگیری مکرر شهردار تبریز و با هماهنگی انجام یافته با شهرداران مناطق، انتقال کارتن خوابهای تبریز به گرمخانه ها اجرا می‌شود.

وی افزود: به همت مجموعه شهرداری تبریز افراد بی‌خانمان و نیازمندان به اقامت شبانه، هر شب در گرمخانه های تبریز نگهداری و از آنان با غذای گرم، فضای مساعد استراحت و استحمام و صبحانه، پذیرایی می شود.

نصیربیگی با اشاره به ساخت گرمخانه جدید شهرداری تبریز افزود: طی ایام پیش رو، گرمخانه‌ای جدید برای بهره مندی افراد نیازمند فعال خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز از تجهیز گرمخانه جدید به همت شهرداری منطقه ۱ قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد: وجود چنین سرپناه هایی باعث حفظ کرامت انسانی نیازمندان و بهره مندی آنان از خدمات اجتماعی شهرداری تبریز باشد.

همچنین معاون امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز از عموم شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده یا مواجهه با افراد کارتون خواب موارد را  به شهرداری های مناطق اطلاع دهند تا در اسرع وقت نسبت به اسکان آنان اقدام شود.

داود هوشنگ روشنک، با اشاره به فعالیت چهار مجموعه گرمخانه برای رفع نیاز شهروندان، ابراز امیدواری کرد با همراهی شهروندان و ایجاد امکان استقرار افراد نیازمند، شاهد کنترین مشکلات در این خصوص باشیم و تبریز عزیز در این زمینه هم سرآمد باشد.

انتهای پیام/