کمپ باغ فرشته در حال فعالیت است/ تحریم‌های ظالمانه ۵۵ هزار نفر را به بهزیستی سوق داد
کمپ باغ فرشته در حال فعالیت است/ تحریم‌های ظالمانه ۵۵ هزار نفر را به بهزیستی سوق داد
ارشد زاده گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا در دو سال گذشته بیشترین مراجعین را به بهزیستی داشته‌ایم و این آمار ۵۵ هزار مددجو در سال گذشته بود که در طول سالهای گذشته بی‌سابقه بود.

به گزارش شمس، محسن ارشدزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فرا رسیدن هفته بهزیستی اظهار داشت: بهزیستن در گام دوم شعار امسال هفته بهزیستی است و در برنامه‌های این هفته ۷۶ پروژه و طرح عمرانی در سطح استان به بهره برداری خواهد رسید که ۵۶ مورد آن مسکن معلولین است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹ پروژه عمرانی در دست ساخت است که امسال افتتاح خواهد شد و ۶ پروژه با مشارکت خیرین نیز در دست احداث است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در خصوص بودجه این سازمان نیز گفت: سال گذشته ۲۸۵ میلیارد تومان اعتبار دولتی و ۱۰۰ میلیارد تومان کمک مردمی اعم از نقدی و غیر نقدی در اختیار این سازمان قرار گرفته است.

وی افزود: در استان ما ۳۴۵ هزار نفر از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند که ۱۴۵ هزار نفر از آنان مستمری و ۲۰۰ هزار نفر خدمات موردی دریافت می‌کنند و این در حالی است که ۴ درصد جمعیت ما یعنی ۱۶۰ هزار نفر دچار معلویت هستند و سازمان بهزیستی تنها ۱۲۶ کارمند دارد و ۷ هزار نفر نیز در زیر مجموعه‌های این سازمان و خیریه‌ها با ما همکاری می‌کنند.

ارشد زاده در خصوص جمعیت سالمندان استان نیز عنوان کرد: ۱۱ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی یعنی ۴۲۰ هزار نفر در سن سالمندی قرار دارند که نشان از بالا بودن امید به زندگی دارد و استان ما نیز رتبه پنجم کشور در امید یه زندگی را داراست.

وی گفت: ۸۰ درصد از این جمعیت سالمند نیاز به خدمات بهزیستی دارند که خوشیختاته ۹۹ درصد آنا توسط خانوادهر و کمتر از یک درصد در مراکز سالمندی نگهداری می‌شوند.

این مقام مسئول با اشاره به آمار بیماران روانی نیز تشریح کرد: ۹ هزار بیمار روانی مزمن نیازمند حمایت وجود دارد که ۶۴۰۰ نفر از آنها از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند و ۵۰۰ نفر نیز در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند؛ بهزیستی استان ۱۲۷ مرکز خدمات توانبخشی دارد که ۳۵ مرکز شبانه روزی و ۹۲ مرکز تخصصی روزانه هستند.

وی با اشاره به دیگر خدمات این سازمان اظهار داشت: کاشت حلزون و هزینه‌های آن یکی از مشکلات بزرگ خانواده‌ها بود که برای کاشت حلزون ۶ میلیون تومان نیاز است که بهزیستی ۳ میلیون تومان آن را پرداخت می‌کند و برای کسانیکه توان پرداخت مابقی آن را ندارند نیز خیریه مردمی تشکیل داده است.

ارشدزاده پرداخت کمک هزینه پرستاری، معافیت ۲۷۵ نفر از سربازی به دلیل معلولیت عضو خانواده و مشاوره‌های تخصصی رایگان برای کل جامعه هدف را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد.

وی با اشاره به افتتاح ۱۲ اورژانش اجتماعی در شهرستان‌های استان گفت: در امور شبه خانواده ۱۹۲۰ کودک بی سرپرست و بدسرپرست تحویل بهزیستی شده بود که با رایزنی و مشاوره این سازمان ۱۶۳۰ به خانواده‌ و اقوام درجه یک برگردانده شدند و ۲۹۰ نفر نیز در خانه کودکان بی سرپرست نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۵۰ مورد اعطای فرزندخواندگی بعد از تایید صلاحیت خانواده‌ها در بهزیستی استان وجود داشته است.

وی یادآور شد: حمایت از ۱۱ هزار خانواده زن سرپرست، حمایت از ۱۹۹۹ خانواده چندقلوی تحت پوشش بهزیستی و اعطای معافیت به ۱۶۱ فرزند زن سرپرست خانوار از جمله دیگر اقدامات این سازمان در سال گذشته بوده است.

ارشدزاده در خصوص مسکن افراد تحت پوشش بهزیستی نیز عنوان کرد: از ابتدای سال جاری ۱۶۰ واحد مسکونی در اختیار افراد تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته و با عقد قرارداد با بسیج سازندگی بناست ۵۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز ساخته شود.

وی با اشاره به حمایت‌های این سازمان از اشتغال معلولین تشریح کرد: در اشتغال و کارآفرینی برای ۴ هزار و ۲۸۰ نفر تسهیل گری اشتغال شده و برای تثبیت اشتغال نیز تلاش کرده‌ایم، ۳۰ میلیارد تسهیلات و کمک بلاعوض برای اشتغال کرده‌ایم و ۱۱ نفر نیز در ادارات دولتی استخدام شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه مراجعات به بهزیستی در دوسال گذشته افزایش یافته است؛ تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا در دو سال گذشته بیشترین مراجعین را به بهزیستی داشته‌ایم و کسانی که با حمایت بهزیستی از پوشش این سازمان خارج شده بودند نیز دوباره برگشتند؛ این آمار ۵۵ هزار مددجو در سال گذشته بود که در طول سالهای گذشته بی‌سابقه بود.

وی با اشاره به افزایش جهار و نیم برابری مستمری افراد تحت پوشش نیز ابراز داشت: تنها برای ۵۵ هزار نفری که سال گذشته به پوشش بهزیستی اضافه شده‌اند ماهانه ۱۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود که مبلغ بسیار سنگینی است.

ارشدزاده در پایان درباره بازگشایی کمپ باغ فرشته نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه برای این کمپ مشکلاتی به وجود آمده بود و برخی تفکرشان طرد معتادان است اما با همت مسئولین این کمپ دوباره مجوز آنها تمدید شد و این کمپ در حال فعالیت است.