کمترین میزان بارش در ۱۵ سال اخیر را داشته‌ایم/ ادامه بحران خشکسالی
کمترین میزان بارش در ۱۵ سال اخیر را داشته‌ایم/ ادامه بحران خشکسالی
عبدلی گفت: امسال بارندگی در تبریز نسبت به ۱۵ سال اخیر تاکنون از سال‌های کم بارش هم کم بارش‌تر بوده است و جزو کم بارش‌ترین سال‌های آبی است که اتفاق می‌افتد.

به گزارش شمس، حبیب عبدلی در خصوص وضعیت بارندگی‌های سال جاری در آذربایجان شرقی اظهار کرد: میانگین تجمعی میزان بارندگی در سال جاری ۳۸.۱ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال گذشته که ۷۰.۱ میلیمتر بوده، ۴۵.۶ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت ۴۸.۸ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بیشترین کاهش بارندگی در بستان آباد با ۶۴.۱ میلیمتر و کمترین کاهش در مراغه با ۲۵.۵ میلیمتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: میانگین دمای استان از مهر ماه سال جاری تا دی ماه ۹.۶ درجه بوده که نسبت به سال گذشته ۰.۶ درجه و ۱.۸ درجه نیز نسبت به بلند مدت افزایش دما داشته‌ایم.

عبدلی با اشاره به وضعیت بارش‌ها در نیمه دوم دی ماه، خاطرنشان کرد: در نیمه دوم دی ماه نسبت به سال زراعی فعلی بارش‌ها در حد نرمال خواهد بود و بحران اندکی کاهش می‌یابد اما انباشت خشکسالی در استان که بالای ۷۸ درصد بوده خود را ترمیم نکرده و تا فروردین ماه شرایط خشکسالی در استان حاکم است.

وی افزود: از نیمه دوم بهمن ماه افزایش دما نسبت به وضعیت نرمال خود را نشان می‌دهد که در این وضعیت بیلان، استفاده و صرفه‌جویی لازم در منابع آب باید در نظر گرفته شود.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی همچنین یادآور شد: در سطح کشور کاهش بارندگی داریم که در هر استان نسبت به شرایط جغرافیایی و توزیع سیستم‌ها متفاوت بوده است و نحوه‌ی توزیع سیستم به‌گونه‌ای بوده که منطقه ایلام، کرمانشاه و استان‌های در مسیر بارندگی داشته و در استان ما فقط نواحی جنوبی به طور ضعیف شاهد بارندگی بوده‌اند.

وی در ارتباط با پیش‌بینی بارش برف در استان، اضافه کرد: با عنایت به کاهش بارش‌ها و افزایش دما، بیلان آب توزیع و نوع بارش‌ها، کاهش سطح بارش برف نسبت به سنوات گذشته بیشتر در استان ما خود را نشان می‌دهد که کاهش سطح پوشش برف نسبت به سال‌های گذشته کم سابقه بوده است.

عبدلی متذکر شد: امسال بارندگی در تبریز نسبت به ۱۵ سال اخیر تاکنون از سال‌های کم بارش هم کم بارش‌تر بوده است و جزو کم بارش‌ترین سال‌های آبی است که اتفاق می‌افتد.

وی در پایان تاکید کرد: سیستم هوا، فیزیک ابر و شرایط جوی با عوامل مختلفی دخیل هستند اما نسبت به سنوات قبلی چندان نباید انتظار بارش بیشتری در زمستان سال جاری داشته باشیم.

انتهای پیام /

  • منبع خبر : مهر