کفش تبریز به‌نام برند خارجی فروش می‌رود/ صادرات محصول آذربایجان‌شرقی از استان‌های دیگر
کفش تبریز به‌نام برند خارجی فروش می‌رود/ صادرات محصول آذربایجان‌شرقی از استان‌های دیگر
علیرضا جباریان‌فام از ممنوعیت واردات یک‌هزار و ۴۰۰ قلم کالای خارجی به کشور از سال ۹۷ خبر داد و گفت: عمده آن چیزی که فروشندگان تحت عنوان جنس خارجی می‌فروشند اجناس ایرانی هستند که با قیمت گزاف به‎‌فروش می‌رسد.

«علیرضا جباریان‌فام» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس، با اشاره به ممنوعیت واردات یک‌هزار و ۴۰۰ قلم کالای خارجی به کشور از سال ۹۷، خاطرنشان‌کرد: اکنون واردات کفش از هر کشوری ممنوع شده است، اما اندک قاچاق کالا در این حوزه نیز وجود دارد که با توجه به قیمت‌های این اجناس در بازار، درصد بسیار پایینی از مردم توان خرید آن‌را دارند.

وی با بیان اینکه کیفیت، تنوع و دوام کفش تبریز رشد بسیار خوبی کرده و حرفی برای گفتن دارد، اظهار داشت: یکی از اتفاقات ناخوشایندی که بعضا وجود دارد این است که تا می شنویم یک جنس خارجی است، تصور می کنیم خوب است، در حالی‌که عمده آن چیزی که فروشندگان تحت عنوان جنس خارجی می‌فروشند اجناس ایرانی هستند که با قیمت گزاف به‎‌فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه میزان صادرات داریم، بیان کرد: بازار هدف ما کشورهایی همچون عراق و افغانستان هستند، صادرات بسیار خوبی داریم ولی به‌علت آنکه بالای ۹۹ درصد تولیدکنندگان کفش، کارت بازرگانی ندارند صادرات ما به اسم استان خودمان انجام نمی‌شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اجناس ما در مرزها به‌صورت پیله‌وری به کشورهای دیگر می‌روند و به‌نام همان استان‌ها ثبت می‌شود.

جباریان‌فام تصریح کرد: درآمد حاصل از صادرات رسمی مشمول مالیات‌های سنگین می‌شود و این مسئله باعث شده تولیدکننده‌های ما تمایلی برای دریافت کارت بازرگانی و صادرات نداشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که در زمینه حل این مشکل چه اقداماتی انجام شده است، اذغان داشت: کارهای خوبی انجام شده است، در تلاش هستیم اتحادیه‌ صادرکنندگان کفش را فعال کنیم که به‌صورت تخصصی نسبت به ساماندهی موضوع صادرات اقدام شود.

نائب رییس انجمن ملی کفش ایران علت سهم بسیار کم ایران از صادرات کفش به کشورهای دیگر را نبود زیرساخت‌های لازم و مشکل در زنجیره تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات دانست و ابزار کرد: بخشی از اقلام مصرفی در تولید کفش خارجی است و در حال حاضر امکان تهیه نداریم، قوانین دست و پا گیر و مشکل‌ساز مالیات و تحریم‌ها هم از دلایلی هستند که صادرات در این صنعت را با اختلال و چالش مواجه کرده است.

این مقام مسئول با انتقاد از نبود حمایت عملی از سمت دولت، تأکید کرد: در ۶ سالی که مسئولیت اتحادیه کفاشان تبریز را برعهده دارم، کوچکترین حمایتی ندیده‌ام.

وی در پایان عدم همکاری کردن بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات حتی با درصد بالا را یکی از مانع‌های بزرگ رشد این صنعت دانست و یادآور شد: ماشین‌آلات ما برای ۴۰ سال قبل است، چطور میخواهیم به اروپا و کشورهای پیشرفته صادرات داشته باشیم؟

انتهای پیام /