کسری سالانه ۳۳ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی آذربایجان شرقی
کسری سالانه ۳۳ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی آذربایجان شرقی
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: میزان کسری آب‌های زیر زمینی سالانه حدود 33 میلیون مترمکعب تخمین ‌زده می‌شود.

به گزارش شمس، کامران یوسفی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگاران، در رابطه با وضعیت آب و کمبود آن در استان اظهار داشت: با توجه به اینکه استان آذربایجان‌شرقی در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میزان بارندگی سالانه به‌طور متوسط حدود ۳۰۲ میلی‌متر می‌باشد که در مقایسه با کشورهای اروپایی حدود یک سوم آن است و از طرف دیگر میزان افزایش متوسط دمای هوا سالیانه در منطقه حدود ۱۰ درجه  سانتی‌گراد گزارش شده و این باعث تبخیر آب می‌شود که طبق گزارش حدود ۲۴۰۰ میلی‌متر در سال می‌باشد.

وی افزود: این شرایط  باعث کاهش آب در مخزن‌های آب سطحی و زیرزمینی می‌شود، به‌طوریکه میزان کسری آب‌های زیرزمینی سالانه حدود ۳۳ میلیون متر‌ مکعب تخمین زده می‌شود.

یوسفی‌راد  با تاکید بر استفاده کشاورزان از روش‌های نوین آبیاری، گفت: استفاده از آبیاری تحت فشار، اصلاح روش‌های سنتی، اصلاح و بهسازی کانال‌های آبیاری، احیای قنوات و لوله‌گذاری در انهار چه به روش سنتی و چه مکانیزه تا محل مصرف آب می‌تواند در صرفه‌جویی آب نتیجه‌بخش باشد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان، یادآور شد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها و استفاده از تسهیلات موجود اقدام به تغییر سیستم آبرسانی در زمین‌های کشاورزی کنند.

وی با بیان اینکه برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، توسعه روش‌های نوین آبیاری و جایگزین کردن آن به جای آبیاری سنتی توسط کشاورزان ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی کشاورزان باید قبل از اقدام به کشت با مسوولان و کارشناسان مدیریت‌ها و مراکز جهادکشاورزی در تعیین الگو و ترکیب کشت با اولویت محصولات اساسی و استراتژیک که از خرید تضمینی دولت برخوردار هستند، هماهنگی و از کشت بی‌رویه محصولات غیراساسی خودداری شود.

یوسفی متذکر شد: موفقیت الگوی کشت به عوامل مهمی بستگی دارد و در صورتی‌ که طراحی الگوی کشت با دقت و صحت بالایی انجام شود و پیاده‌سازی آن نیز با موفقیت باشد، قطعاً در افزایش بهره‌وری منابع پایه از جمله خاک و آب مؤثر خواهد بود، بنابراین میزان موفقیت طرح در مدیریت منابع پایه تولید بستگی به میزان دقت متولی امر در طراحی صحیح الگوی کشت و استفاده از روش‌های بهینه مصرف آب دارد.