کسانی که می خواهند ارزش های انقلابی را زیر سوال ببرند، ره به گورستان می برند/مبارزه با فساد خط قرمز ندارد
کسانی که می خواهند ارزش های انقلابی را زیر سوال ببرند، ره به گورستان می برند/مبارزه با فساد خط قرمز ندارد
دادستان کل کشور گفت: عده ای تلاش دارند دستاوردهای مهم انقلاب، نظام و دستگاه قضائی را خدشه دار کنند، کسانی که بخواهند ارزش های اسلامی و انقلابی ما را زیر سئوال ببرند، ره به گورستان می برند و در این راه به هیچ توفیقی دست نمی یابند.

به گزارش شمس، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری روز چهارشنبه در مراسم معارفه دادستان عمومی و انقلاب اسلامی جدید مرکز آذربایجان شرقی، مبارزه با هرگونه مظاهر فساد را رویکرد بزرگ و مهم دستگاه قاضئی دانست و افزود: البته باید توجه داشت این مبارزه تنها بر عهده قوه قضائیه نیست و تمام دستگاه های اجرایی و خود مردم باید در این هدف دستگاه قضائی کشور را همراهی و مساعدت کنند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی باید راه های ورود فساد به بدنه مجموعه های خود را شناسایی و آسیب شناسی و سپس آنها را مسدود کنند، اظهار داشت: البته دستگاه قضایی به هیچ عنوان راضی نیست چهره تعدادی از مدیران اجرایی به عنوان مجرمان اقتصادی از رسانه ها پخش شود، چون معتقدیم نظام برای تربیت این مدیران سرمایه گذاری های زیادی انجام داده است و نباید ما به راحتی آنها را از دست بدهیم.

منتظری ادامه داد: نباید چنین تصور شود که اغلب مدیران نظام مشکل دار بوده و پرونده های فساد دارند، بلکه بسیاری از مدبران خدوم، صادق و پاکدست در نظام داریم که شبانه روز برای رفاه و خدمات رسانی بهتر به آحاد مردم تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های دشمنان برای ضربه زدن به نظام، بدبین کردن مردم به مدیران است، یادِآوری کرد: دشمنان تلاش دارند در اذهان مردم چنان القا کنند که نظام دچار فساد شده و هیچ اراده ای برای مقابله با آن وجود ندارد و مبارزه ها نیز فایده ای در پی نخواهد داشت، اما توده مردم باید بدانند که غالب مدیران ایران اسلامی در بخش های اجرایی و قضایی خدمات بسیار ارزنده ای می کنند.

منتظری، لازمه مبارزه با فساد را حضور مردم در صحنه و اطلاع رسانی آنها به دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی دانست و با بیان اینکه مردم ضلع سوم در کنار قوه قضائیه و دستگاه اجرایی در این راه هستند، گفت: مردم در این راستا باید هم مطالبه گر باشند و هم اطلاعات هر چند به نظرشان کم اهمیت را اطلاع دهند چون این نوع اطلاعات سرمنشاء خنثی سازی بسیاری از فسادهای بزرگ بوده است.

وی افزود: اگر مردم در مسیری که دستگاه قضائی در پیش گرفته است کنار نشسته و از کنار گود بگویند لنگش کن، راه به جایی نحواهیم برد و باید مبارزه با مفاسد توسط مردم هدایت شده و تبدیل به فرهنگ شود تا هیچ مدیری قدرت فساد نداشته باشد.

دادستان کل کشور، شعار قوه قضائیه را «تحول»، اعلام و اضافه کرد: منشاء این شعار مطالبه رهبری در سند راهبردی و ابلاغ ایشان به ریاست قوه است که حق مردم را به زبان رهبری جاری کرده و همه وظیفه داریم در این مسیر گام برداریم.

منتظری خواستار مشارکت تمام دستگاه های اجرایی برای ایجاد تحول در سیستم قضائی کشور شد و یادآوری کرد: خاستگاه این تحول آموزه های دینی است و اگر ادعای مسلمانی داریم باید در جهت تحول و رو به رشد حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه عده ای تلاش دارند دستاوردهای مهم انقلاب، نظام و دستگاه قضائی را خدشه دار کنند، اظهار داشت: کسانی که بخواهند ارزش های اسلامی و انقلابی ما را زیر سئوال ببرند، ره به گورستان می برند و در این راه به هیچ توفیقی دست نمی یابند.

منتظری رسالت دادگستری ها و دادستانی ها برای حرکت در مسیر تحول را بسیار خطیر دانست و با بیان اینکه همراهی، تعامل و هم افزایی با دستگاه های اجرایی بسیار لازم و ضروری است، گفت: ما تحول از درون را از دستگاه قضایی شروع کرده ایم و معتقدیم این مجموعه باید عاری از هر گونه فساد باشد و حتی کوچک ترین حرکت ناسالم در این دستگاه نیز قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که با دستمال تمیز می توان شیشه های کثیف را پاک کرد.

منتظری اضافه کرد: همه ما موظفیم در صیانت از دستگاه قضائی و پاکسازی آن تلاش کنیم تا مردم اعتماد کنند و به این مجموعه امیدوار باشند.

وی با بیان اینکه دادستانی ها مدعی العموم هستند و باید برای احقاق حقوق عامه تلاش کنند، گفت: دادستانی های سراسر کشور باید اهتمام و حساسیت جدی برای صیانت از حقوق عامه داشته باشند.

منتظری، سیاست کلان و راهبردی دادستانی کل کشور را برخورداری عامه مردم از حقوق خود اعلام و اضافه کرد: در این مسیر، روسای دادگستری ها و دادستان ها باید برای حمایت از کسانی که توان مالی و جسمانی برای دفاع از حقوق خود را ندارند، وارد عرصه شده و از این افراد حمایت کنند.

وی به دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تبریز توصیه کرد مردم داری و تکریم ارباب رجوع، نظارت دقیق و مستمر به دادسراها، صیانت لازم از حقوق عامه، نظارت بر زندان ها، پرهیز از قرارهای بازداشت غیرضروری، تلاش برای صلح و سازش بین طرفین دعوا، تعامل با دستگاه های اجرایی، اهتمام ویژه برای برقراری امنیت، تلاش برای بازاجتماعی کردن زندانیان و صیانت نفس کارکنان دستگاه قضائی را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهد.

در این مراسم ” بابک محبوب علیلو” به عنوان دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی معرفی شد که پیشتر به مدت یک سال معاونت قضایی و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی را بر عهده داشت. محبوب علیلو از نیروهای متخصص دستگاه قضائی استان به شمار می رود که در سمت ها و رده های مختلف قضایی انجام وظیفه کرده است.

ریاست شوراهای حل اختلاف آذربایجان شرقی، معاونت دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تبریز، دادیاری اجرای احکام کیفری و دادیاری تحقیق از جمله سمت های محبوب علیلو در سال های قبل می باشد.

پیشتر موسی خلیل اللهی در سمت دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان تبریز انجام وظیفه می کرد که هم اکنون به عنوان رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی منصوب شده است.