کریدور نخجوان به معنای قطع ارتباط مرزی ارمنستان با ایران نیست/ نیروهای ارمنی باید از کل قره‌باغ خارج شوند
کریدور نخجوان به معنای قطع ارتباط مرزی ارمنستان با ایران نیست/ نیروهای ارمنی باید از کل قره‌باغ خارج شوند
آصف حاجی زاده با اشاره به ضرورت خروج نیروهای ارمنی از کل خاک قره‌باغ، کریدور آذربایجان-نخجوان را بازگشایش یک مسیر رفت و آمد قدیمی دانست.

«آصف حاجی زاده» استاد روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار شمس با اشاره به کریدور آذربایجان-نخجوان در توافق قره‌باغ و نگرانی‌های به وجود آمده در ارتباط با مرز ایران-ارمنستان، اظهار داشت: کریدور آذربایجان-نخجوان به معنای واگذاری خاک ارمنستان به جمهوری آذربایجان یا هر کشور دیگری نمی‌باشد. همانطور که در زمان شوروی آذربایجان در آنجا خط آهن و مسیر رفت و آمد زمینی داشت با این توافق نیز همان مسیر ارتباطی تحت نظارت و حاکمیت ارمنستان برقرار خواهد شد. آن منطقه خاک ارمنستان و تحت حاکمیت ارامنه خواهد بود و این توافق به معنای غصب، اشغال یا تجاوز نمی‌باشد.

حاجی زاده در خصوص حضور نیروهای ترکیه و روسیه در منطقه قره‌باغ خاطرنشان کرد: در هر ۲ کریدور تنها نیروهای روسیه حضور خواهند داشت اما در مرکزی که قرار است برای کنترل نیروهای حافظ صلح ایجاد شود، نیروهای ترکیه و روسیه به صورت مشترک فعالیت خواهند کرد.

این استاد روابط بین الملل در ادامه اظهاراتش افزود: این مرکز در منطقه‌ای از خاک آذربایجان که ارامنه حضور ندارند برقرار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شمس در مورد وضعیت خروج نیروهای ارمنی از شهرهای خانکندی، خوجاوند، خوجالی و آغ‌دره که با کریدور لاچین به ارمنستان وصل می‌شوند، گفت: با توجه به توافق صورت گرفته حاکمیت این شهرها در دست جمهوری آذربایجان می‌باشد و این توافق را ارمنستان نیز امضاء کرده است و در صورت خارج نشدن نیروهای ارمنی با اعلام فشار آن‌ها را مجبور به خروج خواهند کرد.

آصف حاجی‌زاده مواضع ایران در خصوص قره‌باغ را نیز غیرفعال دانسته و افزود: واقعیت این است که این توافق به ضرر ایران تمام نشده ولی این توافق برای ترکیه و روسیه منافع زیادی داشته است. به نظر من نمی‌توان گفت دیپلماسی جمهوری اسلامی در این خصوص اشتباه بوده اما باید گفت دیپلماسی دولت فعلی در منطقه قره باغ فعال نبوده و شاید هم اینطور بهتر باشد که بگوییم در قفقاز و آسیای غربی راهبرد بلند مدت و اساسی از دولت فعلی شاهد نیستیم.

  • نویسنده : عارف زمانی