کریدور شمال جنوب برای توسعه اقتصادی ایران و روسیه اهمیت دارد
کریدور شمال جنوب برای توسعه اقتصادی ایران و روسیه اهمیت دارد
رئیس جمهور تاتارستان فدراتیو روسیه گفت: کریدور (راهگذر) شمال جنوب برای توسعه اقتصادی و بسط روابط تجاری بین فدراسیون روسیه و ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش شمس، رستم مینیخانوف روز یکشنبه در نشست اقتصادی جمهوری تاتارستان و آذربایجان شرقی بر فعال سازی کریدور شمال جنوب تاکید و اضافه کرد: ما برای پیوستن تاتارستان به این کریدور و انتقال محموله های صادراتی و نیز واردات انواع کالا از ایران و سایر کشورهای جهان تلاش می کنیم و برای تسریع در این زمینه رایزنی های خود را با طرف های ایرانی تداوم می دهیم.

وی یکی از مزیت های بسیار مهم فعال سازی کریدور شمال جنوب را فراهم سازی زمینه های سهل صادرات و واردات انواع کالا از شمال ایران به سمت سایر کشورها و دریاهای آزاد بیان کرد و افزود: بدون تردید توسعه همکاری های ایران و روسیه نه تنها برای منافع این دو کشور از اهمیت خاصی برخوردار است، بلکه می تواند برای کشورهای همسایه نیز حائز اهمیت باشد.

مینیخانوف هدف از سفر خود به تبریز را تقویت و گسترش روابط اقتصادی و بررسی زمینه های توسعه این همکاری ها بین تبریز و غازان بیان و ابراز امیدواری کرد با کمک بخش های مختلف تولیدی و تجاری، شاهد اجرای پروژه های مشترک باشیم.

وی با ابراز خرسندی از فعال تر شدن روابط بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: این سومین سفر هیات اقتصادی و تجاری جمهوری تاتارستان به تبریز و تهران طی سال جاری است که پیشتر زمینه های مختلف همکاری های دوجانبه مورد بررسی و رایزنی قرار گرفته است و امروز برای توسعه همکاری ها از همه لحاظ آمادگی داریم تا پیوندهای متقابل را افزایش داده و تقویت کنیم.

مینیخانوف اشتراکات دینی و فرهنگی بین تارتارستان و آذربایجان شرقی را از جمله زمینه های توسعه همکاری های دوجانبه دانست و ادامه داد: امسال یکصدمین سال پذیرش دین اسلام در جمهوری تاتارستان بود که چشنی بزرگ و بین المللی با حمایت کامل رئیس جمهور پوتین برگزار شد که در آن بیش از ۶ میلیون میهیمان خارجی و مسلمان حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر مسلمان در فدراسیون روسیه زندگی می کنند، چنین ظرفیتی را برای توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران بسیار مناسب و مطلوب خواند.

مینیخانوف محصولات پتروشیمی، صنایع ماشین سازی، خودروسازی، کشتی سازی، هواپیماسازی، تولیدات دانش بنیان، حوزه های بهداشت و درمان، آموزش عالی، گردشگری و انواع محصولات کشاورزی را از جمله توانمندی های بارز جمهوری تاتارستان برای توسعه همکاری های دوجانبه با آذربایجان شرقی و ایران اعلام و اضافه کرد: ما برای عقد قراردادها و تفاهم نامه های مختلف در این موارد آمادگی کامل داریم.

وی از تاتارستان به عنوان یکی از پیشرفته ترین و توسعه یافته ترین جمهوری های فدراتیو روسیه نام برد و ادامه داد: پایه و اساس اقتصاد این جمهوری اکتشافات نفتی، پالایش و صنایع پتروشیمی است و علاوه بر آنها، در زمینه هلی کوپترسازی، تجهیزات الکترونیکی و محصولات کشاورزی نیز تولیدات بسیار متنوع و خوبی داریم.

توسعه همکاری های تبریز – غازان در قالب سیاست های تهران – مسکو تعریف شود

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت های این استان در بخش های مختلف اقتصادی، تجاری، بارزگانی و فرهنگی و صنعتی، یادآور شد: توسعه همکاری های تبریز با غازان می تواند در قالب سیاست های کلان تهران – مسکو تعریف شده و به عنوان موتور محرکه توسعه این مبادلات عمل کند.

عابدین خرم تجارت را محور اصلی همکاری های اقتصادی تبریز – غازان دانست و با تاکید بر اینکه در شرایط تحریمی دولت های روسیه و جمهوری اسلامی ایران ناگزیر به توسعه همکاری های دوجانبه هستند، گفت: این روابط باید روز به روز در حال افزایش و تقویت باشد.

وی خواستار ارتقای سهم آذربایجان شرقی و تاتارستان در روابط اقتصادی بین تهران – مسکو شد و با بیان اینکه تعامل حداکثری با دولت های همسایه جزو اولویت های اصلی و محوری دولت جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: در این راستا باید تلاش های گسترده ای توسط دولت ها و بخش های مختلف خصوصی برای توسعه  همکاری های متقابل به انجام برسد.

خرم تهیه نقشه راه و فعال سازی کریدور شمال جنوب و سرمایه گذاری های دوجانبه، رفع مشکلات مربوط به مبادلات تجاری و بازرگانی، فراهم سازی پروازهای مستقیم بین تبریز- غازان، تامین فضاهای تولیدی در زمینه های لوازم خانگی و صنایع بتن، فولاد، شیشه، مواد غذایی و شکلات، نفت و پتروشیمی، تلاش برای تحقق کشت فراسرزمینی و دامی بین طرفین، همکاری ها برای اجرای تورهای مجازی، ایجاد شهرک ها و نواحی مختلف صنعتی، سرمایه گذاری طرف های تاتاری ر منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس و اقدام برای تولیدات مشترک و توسعه توریسم درمانی و گردشگری  را از جمله زمینه های مورد علاقه آذربایجان شرقی برای تقویت همکاری با جمهوری تاتارستان برشمرد.

وی همکاری در حوزه دانش بنیان را از دیگر زمینه های فعالیت شرکت های تاتاری و آذربایجانی بیان و اضافه کرد: ایجاد فضاهای اشتراکی برای تولید فناورهای مختلف در این رابطه می توان تعریف و ایده های مشترک منتهی به تولید را پیگیری کرد.

انتهای پیام /