کرونا انزوا را در خانواده‌ها بیشتر کرد/ بیش از ۵ هزار بیمار مزمن روانی داریم
کرونا انزوا را در خانواده‌ها بیشتر کرد/ بیش از ۵ هزار بیمار مزمن روانی داریم
صحاف گفت: بعد از کرونا انزوا در خانواده افزایش داشته است و یکی از چالش‌های ما اهمیت بیشتر به کادر درمان و خانواده‌های قربانیان کروناست.

به گزارش خبرنگار شمس، «فرگل صحاف ابراهیمی» صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه در خصوص هفته سلامت و روان، اظهار داشت: اختلال روان تغییر در تفکر خلق و هیجان، اختلال کارکرد زندگی فرد است و بهداشت روان حالتی از رفاه است که فرد توانایی خود را بازشناسد و با استرس‌های زندگی مدارا کند همچنین از نظر شغلی فردی مفید و سازنده برای خود و دیگران باشد.

وی با بیان اینکه بهداشت روان برای همه نیاز است و طبق بهداشت جهانی اگر بهداشت روانی نباشد جامعه با اختلال مواجه می‌شود، ادامه داد: چهار مورد افسردگی، اسکیزوفرنی و بیماری اختلال دو قطبی نهایتا بیماری وابسته به مصرف الکل در صدر بیماری‌های روان در سطح جهان قرار دارد.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: در ایران افسردگی و اضطراب شیوع دارد که در دراز مدت باعث بروز بیماری‌های جسمی یا روانی در اعضای خانواده فرد بیمار می‌شود.

صحاف افزود: طبق گزارش سازمان تامین اجتماعی در دهه ۹۰ تا ۱۴۰۰ بیشترین میزان از کار افتادگی مربوط به کمیسیون‌های اعصاب و روان با اختصاص ۳۲ درصد بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بهزیستی در راستای پیشگیری از بروز چنین مواردی اقداماتی داشته، عنوان کرد: جهت پیشگیری و توانمند سازی افراد ۳۵۷ روانشناس در بخش دولتی و ۶۰۰ مرکز غیر دولتی، ۱۷۰ مرکز مثبت زندگی در حال فعالیت است.

صحاف خاطرنشان کرد: بهزیستی از سال ۷۵ مشاوره حضوری و تلفنی داشته است و هم‌اکنون ۱۷۱ مشاوره در سطح استان داریم که ۱۵۱ غیر دولتی و ۲۰ مرکز دولتی است.

وی ادامه داد: در طول یک سال گذشته ۹۷ هزار و ۸۰۲ مشاوره در سال گذشته انجام شده است که از این مقدار ۳۵ هزار و ۸۲۴ مورد حضوری و ۶۱ هزار و ۹۷۸ مورد تلفنی از خط ۱۴۸۰ بوده است.

مدیر کل بهزیستی استان متذکر شد: یکی از اهداف این سازمان برای توسعه توانمندی‌های فردی جهت پیشگیری از طلاق، آموزش ۳۳ هزار نفر به صورت مجازی در حوزه مهارت‌های پیش از زندگی بوده است.

وی ادامه داد: طبق آمار بیشترین طلاق‌ها در ۵ سال نخست زندگی به وقوع می‌پیوندند که در همین راستا این بازه مورد توجه قرار گرفته و آموزش‌ها ارائه شده است.

این مقام مسئول اذعان کرد: در حوزه کنترل و کاهش طلاق سال گذشته ۴۲۰۰ مورد مشاوره داشته‌ایم که در نهایت منجر به سازش میانگین ۱۵.۵ درصدی شده است.

صحاف با بیان اینکه مشاوره‌های در چند سطح عمومی، تخصصی و سلامت روان انجام می‌شود گفت: خط ۱۴۸ دولتی و رایگان است که پس از شیوع کرونا و استقبال مردم در ساعات پایانی شب هم اکنون از ۸ صبح الی ۱۲ شب با حضور ۱۷ مشاور فعالیت دارند.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به نقش آفرینی در بحران‌ها متذکر شد: سازمان در بحران‌هایی چون کودک آزاری، همسر آزاری، خشونت خانگی و خودکشی نیز مشاوره داریم که سال گذشته ۱۱ هزار تماس مرتبط با خط ۱۲۳ در این رابطه داشته‌ایم.

صحاف با تاکید بر اینکه بعد از کرونا انزوا در خانواده افزایش داشته است، افزود: انزوا، ترس و عدم اطمینان منجر به آسیب روانی مقطعی در افراد شده که در کنار آشفتگی اقتصادی فضای روانی خانواده‌ها را تخت تاثیر قرار داده، یکی از چالش‌های ما اهمیت بیشتر به افراد در این زمینه است به ویژه برای کادر درمان و خانواده‌های قربانیان کرونا که علایم افسردگی و اضطراب بیشتری دارند محور توجه قرارد داده‌ایم.

این مقام مسئول اذعان داشت: برای بهبود سلامت روان جامعه پس از کرونا میزان ساعات مشاوره حضوری و مجازی خود را افزایش داده ایم همچنین محدودیتی در صدور مراکز مشاور نداریم.

وی با بیام اینکه خدمات مختلف توانبخشی برای بیماران روانی در دراز مدت نیز انجام می‌شود، گفت: جهت ارائه خدمات متنوع به بیماران مزمن روانی بیش از ۱۴ نوع فعالیت تعریف شده است.

صحاف با اشاره به اینکه در استان ۷ مرکز شبانه روزی برای نگه‌داری بیماران مزمن داریم، یادآور شد: در این مراکز ۵۴۵ بیمار مزمن روانی نگه‌داری و خدمات توانبخشی به طور کامل ارائه می‌گردد.

وی خاطر نشان ساخت: ۳ مرکز نیروهای خود را جهت ارائه خدمات فیزیوتراپی و کار درمانی به منازل می‌فرستند و ۵ مرکز نیز مراقبت در منزل دارند.

این مقام مسئول با تاکید برا اینکه هدف ما نگهداری از بیمار اوتیسم در منزل و در کنار کانون خانواده است، افزود: جهت نگهداری موقت از طیف اختلال اوتیسم ۵ مرکز در استان فعالیت دارند که تنها یک مرکز به طور شبانه روزی و در مدت محدودی طیف اختلال اوتیسم را به طور کامل نگهداری می‌کنند‌.

مدیر کل بهزیستی استان اذعان داشت: پنج هزار و ۱۷۹ پرونده مربوط به بیماران مزمن در سطح استان داریم که ۳ هزار و ۱۸۳ نفر مستمری بگیر ثابت هستند همچنین در ۶ ماهه سال جاری ۳۳۴ نفر بیمار روانی در سراسر استان تایید شده‌اند.

صحاف ادامه داد: علاوه بر این آمار بیماران روانی مزمن نیز داریم که مجهول الهویه هستند که یا سر راه گذشته می‌شوند و یا از طریق نیروی انتظامی به ما معرفی می‌شوند ما اینها را نیز به مراکز بیمار روانی می‌سپاریم و مورد حمایت مادی و معنوی قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: یک مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی داریم که خدمات آموزشی، توانبخشی روانی و اجتماع، توانبخشی حرفه‌ای و خدمات فرهنگی هنری ارائه می‌دهند که روزانه ۱۰۰ نفر پذیرش دارند.

صحاف اذعان داشت: پنج مرکز آموزش روزانه توانبخشی برای اختلالات طیف اوتیسم داریم، که ۲۲۰ پذیرش انجام می‌شود و در مراکز خدمات شناختی، رفتاری، گفتار درمانی، کار درمانی، روش‌های تقویت ارتباط و خدمات تکمیلی و ترکیبی از جمله بازی هنر موسیقی درمانی ارائه می‌گردد.

این مقام مسئول خدمات مربوط به توانبخشی حرفه‌ای و آمادسازی شغلی افراد دارای معلولیت و دارای بیماری مزمن یکی از اهداف مهم این سازمان برشمرد و افزود: ارائه خدمات کارگاه تولیدی حمایتی، خدمات مراکز حمایت و ارتقا شغلی و ارائه خدمات مراکز حرفه آموزی معلولان است.

صحاف ادامه داد: بیماران روانی مزمن زمانی که به بهبودی نسبی می‌رسند جهت توانمند سازی به این مراکز ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: جهت حمایت از توانمندی معلولان یک مرکز حمایت شغلی و ۳ مرکز برای صعب اشتغال در استان وجود دارد که افراد معلول و بیماران مزمن به این کارگاه‌ها معرفی‌ می‌شوند و ۶ ماه مورد حمایت کامل قرار می‌گیرند.

صحاف یادآور شد: بخشی از خدمات توانبخشی جامعه برای روستاییان است که افراد مورد نیاز به خدمات در روستاها شناسایی گردیده‌اند و گروه‌های تسهیل‌گر در روستاها به شناسایی افراد جدید میپردازند.

این مقام مسئول متذکر شد: خانواده ها بیماران روانی مزمن را فراموش نکنند و اگر شرایط مهیا شد آن‌ها را به کانون خانواده بازگردانند.

وی برنامه غربالگری تشخیص و مداخله در طیف اوتیسم ویژه کودکان ۲ الی ۵ ساله و راه اندازی سامانه ملی و الکترونیک شناسایی و ساماندهی طیف اوتیسم را از دیگر برنامه‌های شاخص بهزیستی کشور عنوان کرد.

انتهای پیام/