کرایه خانه در تبریز برابر با نیمی از حقوق کارگران!
کرایه خانه در تبریز برابر با نیمی از حقوق کارگران!
با آغاز اردیبهشت ماه تا اوایل تیر ماه فصل تمدید اجاره، مستاجران است و این سه ماه را می‌توان فصل خانه به دوشی مستاجران نیز نامید. مستاجرانی که با اوضاع فعلی مسکن بعید است بتوانند به این زودی‌ها صاحب یکی از سقف‌های بالای سر در این شهر شوند مگر اینکه گنج قارون پیدا کنند.

گروه اجتماعی شمس: با آغاز اردیبهشت ماه تا اوایل تیر ماه فصل تمدید اجاره، مستاجران است و این سه ماه را می‌توان فصل خانه به دوشی مستاجران نیز نامید. مستاجرانی که با اوضاع فعلی مسکن بعید است بتوانند به این زودی‌ها صاحب یکی از سقف‌های بالای سر در این شهر شوند مگر اینکه گنج قارون پیدا کنند.

اگرچه اوضاع و احوال خرید خانه در تبریز چندان مساعد نیست اما اجاره یک خانه معمولی در همین شهر نیز سختی‌های کمتر از خرید خانه ندارد! جایی که متوسط اجاره‌ها به بیش از ۵ میلیون تومان یعنی نیمی از حقوق یک کارگر رسیده است و جالب اینجاست که حتی چنین خانه‌هایی را نیز به خانواده‌هایی که بیش از یک فرزند دارند هم اجاره نمی‌دهند!

متوسط اجاره در تبریز چند؟!

اگر سری به اپلیکیشن‌هایی مانند دیوار بزنید، این برنامه پر از آگهی اجاره خانه اما به قیمت‌های نجومی است! البته این قیمت‌های نجومی فاصله چندانی با واقعیت ندارند و پرس‌وجو از املاکی‌ها نیز نشان می‌دهد رنج قیمت‌ها در همین بازه قرار دارد.

در حال حاضر میانگین اجاره در مناطق متوسط تبریز به بالای ۵ میلیون تومان رسیده و اجاره در شهرهای جدیدی مانند سهند و اندیشه نیز به بالای سه میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که رهن خانه نیز به طور متوسط بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان متغیر است.

پرداخت چنین اجاره‌هایی در صورتی که خانواده‌ها یک یا دو فرزند داشته و تنها پدر خانواده شاغل است، چگونه امکان دارد؟ در حالیکه امسال قانون کار به بالای ۱۰ میلیون رسیده است اجاره‌های فعلی نیمی از حقوق کارگران را می‌بلعد و سفره آنان را روز به روز خالی‌تر می‌کند.

اجاره مخصوص زوجین یا افراد مجرد

یکی دیگر از چیزهایی که نظر را در آگهی‌های اجاره خانه جلب می‌کند، تعدد آگهی‌های اجاره برای افراد مجرد یا زوجین بدون فرزند است. ظاهرا این آپشن نیز به تازگی برای صاحبان خانه دارای اهمیت شده است و آنها ترجیح می‌دهند علاوه بر دریافت کرایه‌های بالا، خانه‌شان را تحت شرایط خاصی اجاره دهند.

همین مسئله نشان می‌دهد دولت هرچقدر که بخواهد تبلیغ فرزندآوری کند با شرایط اقتصادی فعلی و موانع عجیبی که روز به روز برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود آنها ترجیح می‌دهند که صاحب فرزند شدن را بیخیال شوند و یا به تک فرزندی بسنده کنند.

آگهی‌های ناامیدانه برای پیدا کردن اجاره خانه

دیوار اما پر از آگهی‌های متفاوت دیگری است. مستاجرینی که ناامید از پیدا کردن خانه متناسب با درآمدشان شده‌اند، این بار خودشان دست به کار شده و درخواست اجاره خانه با قیمت‌های مدنظرشان را دارند.

موضوع جایی ناراحت کننده است که بسیاری از این قیمت‌های پیشنهادی تناسبی با نرخ‌ها فعلی ندارد و بعید به نظر می‌رسد که آنها بتوانند ملکی برای اجاره پیدا کنند.